• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114067
+
-

هشدار زرد به 4 کلانشهر آلودگی هوا ادامه دارد

آلودگی هوا
هشدار زرد به 4 کلانشهر آلودگی هوا ادامه دارد

سید محمد فخار- خبرنگار

آلودگی هوا قصد رفتن از شهرهای کشور را ندارد و این وضع تا نیمه آبان تمدید خواهد شد. در پی پیش‌بینی 27مهر روزنامه همشهری در گزارش «آبان مرگبار و دودآلود» و اعلام هشدار جدی نسبت به افزایش آلودگی هوا در آبان‌ماه که با موج سوم کرونا همزمان شد، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوا که طی روزهای اخیر در کلانشهرهای کشور افزایش یافت، تا پایان هفته آینده در آسمان باقی خواهد ماند تا نفس کشیدن سخت و سخت‌تر شود.
دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی درباره افزایش آلودگی در 4کلانشهر کشور هشدار زردرنگ صادر کرد. در این هشدار آمد: «پایداری هوا و سکون نسبی جو از صبح پنجشنبه ۸ آبان‌ماه تا اواخر وقت یکشنبه ۱۱ آبان موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای تهران، اراک، کرج و اصفهان می‌شود.»
هشدار زردرنگ یعنی پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلال ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای‌ جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتر دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی بیندیشند. بدین‌ترتیب با افزایش ترددهای درون شهری در کلانشهرها، افزایش نسبی آلاینده‌ها تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها پدید می‌آید. سازمان هواشناسی توصیه کرد؛ «ترددهای غیرضروری به‌ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی و تنفسی کاهش یابد.»
از سویی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد تا نیمه آبان‌ماه در کشور با جو پایدار و آلودگی هوا مواجه هستیم و این می‌تواند شرایط را برای تنفس شهروندان شهرهای بزرگ سخت‌تر از پیش کند. بدین‌ترتیب طی امروز و فردا اگرچه وزش باد در کشور دور از انتظار نیست و این ناپایداری سبب کاهش اندک آلاینده‌ها می‌شود اما از روز چهارشنبه ۷ آبان شرایط پایداری جو موجب آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود. به این ترتیب تولید آلاینده‌های هوا از منابع متفاوت ازجمله خودروها در تشدید یا کاهش آلودگی بسیار مؤثر است.
در کلانشهرهای کشور کیفیت هوا وخیم گزارش می‌شود. در تهران شمار روزهای آلوده، تا آن حد بالا بوده که از هر 5روز سال 99، یک روز در آلودگی کامل سپری شده و بیشترین روزهای آلوده سال در 3هفته اخیر بوده است. حتی اگر به شاخص‌های کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست هم توجهی نداشته باشیم، پیک آمار افزایش مرگ‌های کرونایی، آلوده بودن هوا را تأیید می‌کنند. نتایج همه پژوهش‌های داخلی و خارجی معتبر نشان می‌دهد که آلودگی هوا موجب افزایش مرگ‌های کرونایی می‌شود و شدید‌ترین پیک مرگ‌ بیماران مبتلا به این ویروس درست با افزایش آلاینده‌ها همراه شده است. شرایط کرج و اصفهان نیز درست شبیه تهران است. از سویی در اراک روزهای آلوده متوالی به 12رسیده و اگر بادی که صبح امروز می‌وزد، نتواند شرایط را به نفع کاهش آلاینده‌ها پیش ببرد، روزهای متوالی آلودگی هوا به عدد 20خواهد رسید. این شهر دیروز شاخص ناسالم برای همه و شرایط بحرانی را تجربه کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید