• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 5 آبان 1399
کد مطلب : 113986
+
-

توسعه بخش شرقی خط4 در دستور کار قرار گرفت؛ پروژه‌ای که احداث هر فاز آن 3سال زمان می‌برد

توسعه مترو در منطقه محروم از حمل‌ونقل عمومی

مترو
توسعه مترو در منطقه محروم از حمل‌ونقل عمومی

محمود مولایی_خبرنگار

محله خاک سفید یکی از محله‌های محروم از حمل‌ونقل عمومی در آینده صاحب ایستگاه مترو می‌شود؛ چرا که توسعه بخش شرقی خط4 در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که با انجام آن، در این محله یک تا  2ایستگاه مترو احداث می‌شود. نقشه مسیر توسعه بخش شرقی خط4 متروی تهران آماده است و تا پایان سال اجرایی می‌شود. قرار است تا پایان سال99 کلنگ‌زنی توسعه بخش شرقی صورت بگیرد. توسعه مترو یکی از اولویت‌های شهر تهران است که چندی پیش پیروز حناچی هم در بازدید از بخش شرقی روی آن تأکید کرد. شهردار تهران از توسعه خط4 در شرق تهران استقبال کرد؛ به‌خصوص اینکه بخشی از آن به منطقه محروم از حمل‌ونقل عمومی متصل می‌شود.
هم‌اکنون ادامه خط7 و احداث خط10 در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و در ادامه توسعه خط4 نیز به آن اضافه می‌شود. خط4 از ایستگاه کلاهدوز تا ایستگاه ارم سبز کشیده شده که بخش غربی این خط تقریبا تکمیل است، اما بخش شرقی، یعنی از ایستگاه کلاهدوز به بعد مرحله نهایی را برای اجرایی شدن پشت سر می‌گذارد. بخش شرقی 10 تا 10.5کیلومتر خواهد بود که در 5 فاز 2کیلومتری عملیات عمرانی آن انجام خواهد شد. اجرای هر فاز آن حدود 3سال زمان می‌برد و کل مسیر مترو زیرزمین خواهد بود. 9ایستگاه از کلاهدوز تا حکیمیه در برنامه این پروژه قرار دارد، اما این محتمل است که بعد از اتمام این 9ایستگاه، یک ایستگاه دیگر اضافه شود. اگر این اتفاق بیفتد، دسترسی شهروندان به مترو در انتهای محله حکیمیه امکانپذیر خواهد شد.
یکی از ویژگی‌های بزرگ بخش شرقی این است که خیلی ظرفیت احداث مجتمع ایستگاهی دارد؛ یعنی مناطق بکری وجود دارد که با توجه به طرح‌های تی ‌او دی فعالیت‌های مناسبی می‌توان انجام داد؛ چنان‌که در برخی ایستگاه‌ها مانند چایچی مجتمع ایستگاهی تعبیه خواهد شد.
در این بین، قرار است از محل اوراق مشارکت 100 تا 150میلیاردتومان برای پروژه توسعه بخش شرقی مترو پرداخت شود؛ این در حالی است که هم‌اکنون برای اجرای هر کیلومتر از این پروژه، حدود 500میلیاردتومان نیاز است. ظاهرا قرار است تامین مالی با شروع پروژه صورت بگیرد. در زیر توضیحات تکمیلی مجری این پروژه را می‌خوانید.

علی عدلی، مجری خط4 مترو: 
خط4 یک بدنه اصلی دارد که هم‌اکنون فعال است و یک شاخه فرودگاه مهرآباد با 3ایستگاه دارد که افتتاح شده است؛ یک توسعه غربی داریم و یک توسعه شرقی. با توسعه غربی و شرقی خط4 از 22کیلومتر فعلی به 37کیلومتر می‌رسد. بخش غربی هم‌اکنون حدود 4.5کیلومتر است که با توسعه آن به حدود 27کیلومتر می‌رسد و توسعه بخش شرقی که موضوع بحث ماست، 10 تا 10.5کیلومتر خواهد شد. کار اجرایی توسعه غربی شروع و یک ایستگاه آن هم آماده شده است. برای توسعه شرقی اما تا این دوره اتفاقی روی نداده بود و در این دوره از آنجایی که کریدور آن در محله تهران‌نو، تهرانپارس، خاک سفید و انتهای حکیمیه مشخص شده بود، ما مشاوره گرفتیم و مطالعات شروع شد. درواقع ارزیابی مسیر و امکان‌سنجی توسعه بخش شرقی صورت گرفته و مسیر بهینه مشخص شده است. این طرح بهینه در طرح جامع که امسال به تصویب رسید، آمده است. ما در توسعه شرقی یک ایستگاه کلاهدوز به طول 10.5کیلومتر و فعلا با 9ایستگاه را خواهیم داشت؛ چراکه ممکن است یک ایستگاه هم در طول مسیر به این خط اضافه کنیم. مسیر از ایستگاه کلاهدوز شروع می‌شود و ایستگاه اول چایچی (منطقه 13) است. ایستگاه دوم تقاطع بزرگراه باقری و خیابان دماوند (بوستان شقایق) و ایستگاه سوم تقاطع بزرگراه باقری و خیابان جانبازان شرقی (بوستان یاسمن) است. ایستگاه چهارم تقاطع بزرگراه باقری و بزرگراه شهید سلیمانی است که در اینجا خط4 با خط 2 تقاطع خواهد داشت و نام ایستگاه هم همان باقری است. ایستگاه بعدی تقاطع بزرگراه باقری با خیابان 196 شرقی فرجام(زفرقندی) است. در اینجا مسیر از سمت راست به سمت شرق گردش می‌کند و به خیابان 196 می‌رسد. پس از آن، ایستگاه ششم در فلکه سوم تهرانپارس است که در اینجا با خط10 تقاطع خواهد داشت. ایستگاه بعدی نیز در میدان شاهد است و ایستگاه بعدی نیز در خیابان زهدی (محله خاک سفید). با تأکید شهردار محترم و مدیرعامل محترم مترو و با توجه به اینکه محله خاک سفید در مورد حمل‌ونقل عمومی وضعیت مناسبی ندارد، امیدوار هستیم یک تا 2 ایستگاه را در این محله با فاصله کمتر تعریف کنیم. ایستگاه نهایی هم در محله حکیمیه و در نزدیکی دانشگاه آزاد و دانشگاه عباسپور خواهد بود و ممکن است تعداد ایستگاه‌ها را به 10 هم برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید