• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 5 آبان 1399
کد مطلب : 113976
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEqzY
+
-

از مست عشق تا خمار افسوس

مروری بر وقایع رخ داده پیرامون مهم‌ترین پروژه سینمایی تولید مشترک ایران که روزهای خزان‌زده‌ای را از سر می‌گذراند

از مست عشق تا خمار افسوس

فرهاد یلدا ـ روزنامه نگار

پاییز پارسال دلخوش شدیم به یک پروژه مشترک سینمایی و به عینه دیدیم که عشق و عرفان از حکایات و دفترهای نظم، راه خود را به هزار هنر سینما باز کرده‌است. این بار نوبت ما بود که ستاره شمس و مولانا را از آسمان سینمای ایران بچینیم و در کهکشان فیلم و قصه سر از مملکت عثمانی دربیاوریم تا با همسایه‌ای که قرن‌هاست مزار حضرت مولانا را میزبانی می‌کند یک کار مشارکتی را بسامان برسانیم. حالا دوباره پاییز است، اما دلخوشی ما به بهانه این مستی از عشق پیش چشم‌مان در حال بدل شدن به خماری افسوس است.


وای از آذر
چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پخش جهانی فیلم «مست عشق» در آذر‌ماه و همزمان با هفته مولانا آغاز خواهد شد و همچنین قرار است یک سریال 8قسمتی هم از فیلم آماده شود. این خبر تهیه‌کننده ترکیه‌ای در ابتدا از سوی حسن فتحی، کارگردان فیلم تکذیب شد، اما این تکذیبیه سبب شد که طرف ترک واکنش جدی نشان دهد و در متنی انتقادی عوامل ایرانی را اینگونه به چالش بکشد که در طول 10ماهی که فیلمبرداری این پروژه متوقف شده است، گروه ایرانی تلاشی برای به سرانجام رساندن کار نداشته و هرچند تعهد داشته که فیلمبرداری در مدت 8هفته به پایان برسد، اما متأسفانه این زمان به درازا کشیده‌ است. انتقادهای شریک ترک پروژه مست عشق سبب شد تا مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی پروژه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن قدردانی از تلاش‌های حسن فتحی، کارگردان این پروژه و دیگر اعضای گروه سازنده، توضیحاتی درباره روند فیلمبرداری این اثر ارائه و تأکید کند: هرگونه اختلاف حقوقی در بخش سرمایه به ما اجازه نخواهد داد که به هر عمل غیرحرفه‌ای دیگری چون گروگانگیری تصاویر و توقف بخش تدوین و از آن بدتر دست بردن به تدوین بدون نظارت و نظر کارگردان اثر بپردازیم.

اختلاف طبیعی است، بی‌انصاف نباشید
حرف‌های تهیه‌کننده ایرانی البته در بخش دیگری خود حاوی نکاتی بود که تلویحا بخشی از گلایه‌های تهیه‌کننده ترک را تأیید می‌کرد، اما برومند با اشاره به اینکه اختلاف طبیعی است اما نباید بی‌انصاف بود بازهم تلاش کرد تا با میانداری و صبوری و با شرح جزئیات بیشتری از دلایل اختلافات، موضوع را از حالت بحرانی خارج کند. به‌عنوان مثال، تهیه‌کننده ایرانی توضیح داده که: «اثری در ابعاد پروژه مست عشق با توجه به بزرگی و جایگاه رفیع حضرت مولانا به‌طور طبیعی حساسیت و وسواس بیشتری نسبت به پروژه‌ای معمول می‌طلبد و بر همین اساس میزان فیلمبرداری 3‌ماه (۱۲هفته) برای این اثر کاملا قابل دفاع بوده و نشان از مهارت و تعهد کارگردان اثر به برقراری تعادل بین کیفیت و دغدغه‌های سرمایه‌گذار برای بالا نرفتن هزینه‌هاست.» برومند همچنین تأکید کرده: «در مراحل پایانی پروژه در بخش حقوقی و میزان سهام اختلافاتی به‌وجود آمده است. اختلافاتی که به‌ جهت طول کشیدن ۴هفته‌ای فیلمبرداری و ۲هفته‌ای پیش تولید باعث تغییراتی در قرارداد بازیگران و لوکیشن‌ها و دکورهای شهرک سینمایی و در نتیجه بالا رفتن هزینه‌ها شده و لذا متهم کردن و مقصر جلوه دادن یک‌طرفه این مشکلات که از بدیهیات حرفه ماست غیرمنصفانه و غیرحرفه‌ای است.» تهیه‌کننده ایرانی «مست عشق» ضمن محترم شمردن اصل اختلاف و دعوت سرمایه‌گذار و شریک ترک به پیگیری اختلافات از طریق مذاکره و یا راه‌های قانونی، نسبت به هرگونه تصمیم و پیشبرد پروژه در هر بخشی از مراحل فنی هم هشدار داد و متذکر شد: «اصرار کارگردان فیلم برای حضور در ترکیه جهت نظارت بر تدوین به‌دلیل بسته بودن مرزها به سرانجام نرسید و گرو بودن راش‌ها نزد شریک ترک هم باعث شد تا ما قادر به تأمین خواست کارگردان اثر نشویم و بنابراین اتهام عدم‌حضور و پیگیری سرنوشت فیلم توسط ایشان به دور از انصاف است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید