• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11388
+
-

اسرار فساد در صندوق فرهنگیان

صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای دولتی و عمومی اوضاع خوبی ندارند. گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از صندوق فرهنگیان و اظهارات اکبر ترکان، رئیس هیأت‌مدیره شستا به وضوح حکایت از مفاسد مدیریتی حاکم بر این سازمان‌ها در دوره‌های مدیریتی متعدد داشت.
نمایندگان مجلس دهم یک‌سال و نیم پس از تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، گزارش آن را در صحن علنی قرائت کردند. گزارشی که در آن تصریح شده است «در هر موردی که هیأت ورود پیدا کرده است تخلفی کلان مشاهده شد، به‌صورتی که کارشناسان را به این اظهارنظر واداشت که گویی تخلف و ارتکاب جرم در صندوق ذخیره فرهنگیان نهادینه شده است.» با همین استدلال نیز نمایندگان درنهایت با ارجاع گزارش به قوه قضاییه موافقت کردند. در شرایطی که بیش از 70درصد منابع صندوق بازنشستگی کشور با سوءمدیریت‌های انباشته از بودجه عمومی کشور تهیه می‌شود و حق بیمه‌های واریزی شاغلان کفاف آن را نمی‌دهد، فرهنگیان هم از صندوق خودشان با عنوان صندوق فرهنگیان نصیب درستی نداشته‌اند. به گزارش خبرنگار همشهری، گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان تصریح دارد: «براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی کل دارایی‌های صندوق متعلق به فرهنگیان است که متأسفانه تاکنون فرهنگیان در سود 42درصد از دارایی‌های صندوق که بالغ بر 36هزار میلیارد ریال است سهیم نشده‌اند.» پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با سهامداری عمده آن در بانک سرمایه اواخر شهریورماه سال95رسانه‌ای شد و برخی نمایندگان مجلس از فساد 3هزار و 500میلیارد تومانی در این صندوق یاد کردند. بسیاری از فرهنگیان از سراسر کشور سهامدار و سپرده‌گذار این صندوق بودند و قرار بود این نهاد مالی با سرمایه‌گذاری و تأسیس بانک سرمایه سپرده فرهنگیان را سودآور کند.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز چند‌ماه بعد در ارتباط با همین پرونده و دستگیری‌های انجام شده ازجمله شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود: «چند ‌هزار میلیارد تومان در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفته بدون اینکه تضمینی برای وصول داده باشند که همه برخلاف قانون و مقررات بوده است. آنها در رابطه با تسهیلات بانکی و تجاری هم وجوه گرفته‌اند و هم مصرف کرده‌اند که من تاکنون این مقدار تخلف را به‌صورت یک‌جا ندیده‌ام. »

مطالبه 599میلیاردی از دولت

گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان مجموع دارایی‌های صندوق را براساس ترازنامه درصورت‌های مالی مؤسسه منتهی به اول شهریور 95حدود 5هزار و 600میلیارد تومان اعلام کرده است که معادل 63درصد مجموع دارایی‌های صندوق در قالب مطالبات است.

اسرار فساد در صندوق فرهنگیان

حدود 80درصد مطالبات از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق و مجموع مطالبات صندوق از دولت بابت بخش سهم دولت از کسورات فرهنگیان هم حدود 599میلیارد تومان است. تنها دارایی فیزیکی در اختیار صندوق، ساختمان مرکزی واقع در میدان ونک، خیابان عطار، پلاک 10به ارزش دفتری حدود 147 میلیارد تومان است. صندوق ذخیره فرهنگیان هم‌اکنون سهام بیش از 85درصدی 22شرکت تابعه را به‌صورت مستقیم داراست، این صندوق در شرکت‌های بانک سرمایه و بیمه معلم دارای سهام عمده است، همچنین صندوق بخشی از سهام تعداد 15شرکت دیگر را نیز به‌صورت غیرمستقیم داراست و هیأت تحقیق و تفحص تقریبا در تمامی موارد مورد بازرسی خود، تخلفات عموما کلان را احصا کرده است.

31گروه بدهکار به بانک سرمایه هستند

براساس گزارشی که دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد، کل مطالبات غیرجاری بانک سرمایه در پایان فروردین‌ماه 1396مبلغ 13.222میلیارد ریال است که از این مبلغ حدود 4/ 11درصد سررسید گذشته، 2/ 19درصد معوق و 4/ 69درصد یعنی قریب به 90هزار میلیارد ریال مشکوک‌الوصول است. این مطالبات از سال85به بعد هستند. بدهکاران کلان به بانک سرمایه در تاریخ 31فروردین 96شامل 31گروه است که در کل حدود 8.4هزار میلیارد ریال مطالبات غیرجاری متعلق به آنهاست. به‌عبارت دیگر حدود 65درصد از کل مطالبات غیرجاری بانک سرمایه مربوط به بدهکاران عمده است. ضمانت نامه‌های مشکوک‌الوصول، تهاتر مطالبات با املاک بدهکاران و سرمایه‌گذاری‌های بیش از حد مجاز در شرکت‌های وابسته بانک سرمایه ازجمله مواردی هستند که به‌عنوان عامل تضییع منابع بانک اعلام شده‌اند. تغییرات در مدیران عامل بانک سرمایه از بدو تأسیس تا پایان سال ۹۵ نشان می‌دهد که انتصاب ۱۳ مدیرعامل با میانگین مدیریت ۱۰‌ماه منجر به عدم‌ثبات مدیریتی و به یکی از عوامل زمینه‌ساز تخلف و تضعیف جایگاه بانک بدل شده و صدمات جبران‌ناپذیر را بر پیکره آن وارد کرده است که نتیجه این پیامد مهم درصورت ادامه‌دار بودن می‌تواند بانک را به ورطه نابودی بکشاند. گزارش مجلس درنهایت تأکید داشته است: عدم‌نظارت مؤثر و مناسب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها و بسنده کردن به تهیه گزارش‌های بازرسی بدون اقدام عملی و اکتفا به نامه‌نگاری‌های متداول نیز باعث تمدید روند فوق شده است، متأسفانه بانک مرکزی در این موضوع حساسیت و نظارت لازم و افی را به عمل نیاورده است و ورود مراجع ذیصلاح قضایی و نظارتی به این پرونده لازم و ضروری است.

انتقاد کواکبیان از تأخیر قوه قضاییه در پیگیری تحقیق و تفحص‌ها

روز یکشنبه در جریان قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان،  مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران، گفت: براساس ماده ۲۱۶ در رابطه با تحقیق و تفحص‌ها،  قوه قضاییه باید ظرف 3ماه حکم صادر کند اما ما از مجلس هشتم تحقیق و تفحص‌هایی داریم که قوه قضاییه اقدامی در رابطه با آن انجام نداده است. ما در مورد رئیس دولت هشتم و نهم تحقیق و تفحصی به قوه قضاییه ارسال کرده بودیم که اگر اجرایی می‌شد امروز ایشان مدعی نمی‌شد. حقیقتا یک دهم سخنان ساختارشکنانه‌ای را که آقای احمدی‌نژاد می‌گویند اگر ما اصلاح‌طلب‌ها می‌زدیم یا آقای خاتمی بیان می‌کرد،  قوه قضاییه برخورد متفاوتی را نشان می‌داد. اگر تحقیق و تفحص در دستور قرار می‌گیرد قوه قضاییه باید پیگیری جدی داشته باشد تا به حکم برسد.

ناخنک سیاسیون به شستا

رئیس هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) هم در نشست مدیران عالی شستا با مدیران عامل و اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های تحت پوشش این شرکت،  گفت: برخلاف آن چیزی که درون شستا حاکم است عده‌ای فکر می‌کنند اموال آن بی‌صاحب است،  بعضی سیاسیون هم می‌گویند باید به آن تعرض کنیم. آنها بستگان خود را به شستا تحمیل کردند. شخصی 100نفر از همشهریانش را به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا آورده بود. اکبر ترکان با بیان اینکه بعضی به اموال و دارایی‌های ما طمع می‌کنند و می‌خواهند به آن ناخنکی بزنند،  افزود: برخی مدیرانی که با رابطه آمدند اموال شرکت را نسیه فروخته‌اند تا 4‌ماه و 6‌ماه پولش را بگیرند اما کسانی که نسیه بردند پول آن را هم ندادند و حال نمی‌دانیم اصلاً آن پول‌ها کجا رفته است. آقای ربیعی لطف کردند و اسم آنها را پشت تریبون در مجلس نگفتند. او با انتقاد از سودهایی که بانک‌ها بابت پرداخت وام به سازمان تأمین اجتماعی گرفته‌اند خطاب به مدیران شستا گفت: سود وام‌ها به جیب بانک‌ها می‌رود، لذا باید وابستگی خود را به بانک‌ها کم کنیم. بانک‌ها در عین حال خیلی بی‌رحم هستند و سود روی سود و بهره‌ روی بهره می‌گذارند؛ لذا تا مجبور نشده‌اید از آنها وام نگیرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید