• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 آبان 1399
کد مطلب : 113844
+
-

صید ترال ممنوع شد

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد: صید ترال را از اول آذرماه امسال به مدت 2 سال ممنوع شد

محیط زیست
صید ترال ممنوع شد

زهرا رفیعی_خبرنگار

روش صید ترال که باعث نگرانی کارشناسان نسبت به خطر نابودی  زیستگاه‌های آبی جنوب ایران شده است، برای مدت 2سال به‌طور کامل ممنوع شد.  این تصمیم در نشست مشترک فراکسیون محیط زیست مجلس با مسئولان سازمان شیلات ایران گرفته شده است.
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اعلام این خبر به همشهری، گفت: با پیگیری‌های مجلس استفاده از این روش که منجر به تخریب زیستگاه و تنوع‌زیستی در خلیج‌فارس و دریای عمان می‌شود برای کشتی‌های ایرانی و خارجی ممنوع شد. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس پیش‌تر از اجرای طرح آیش (استراحت) دریا و تصمیم این فراکسیون مبنی بر «تعطیل کردن موقت صید ترال» خبر داده بود.
صید ترال به اعتقاد کارشناسان محیط‌زیست روشی است که به اقتصاد پایدار منطقه آسیب وارد می‌کند. در این روش، هدف صید حداکثری است و از تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف استفاده می‌شود که به پشت شناور بسته شده و در اعماق مختلف، آبزیان را با ضریب پوشش 90درصدی صید می‌کند. صید ترال به 2روش «میان‌زی» و «کف‌زی» به اکوسیستم‌های دریایی آسیب وارد می‌کند و با توجه به شرایط مدیریت و فقدان نظارت کافی باید به‌طور کامل برچیده شود.
شرکت‌های ایرانی تجهیزات لازم برای صید گسترده در عمق 200متر را ندارند؛ به همین دلیل صید فانوس ماهی‌ها به روش ترال با تجهیزات کشتی‌های چینی و به سفارش شرکت‌های ایرانی صورت می‌گیرد. دولت ایران البته هیچ‌گونه قرارداد مستقیمی برای بهره‌برداری از منابع آبزی با چین ندارد و تنها شرکت‌های ایرانی هستند که از این روش بهره‌برداری استفاده می‌کنند. صیادان و لنج‌دارهای بومی ایرانی نیز به‌صورت غیرمجاز در آب‌های کم‌عمق‌تر اقدام به صید آبزیان با استفاده از روش ترال کرده‌اند، اما مشکل اصلی در غارت آبزیان از آنجا آغاز شد که بر کار هیچ‌کدام از صیادان چینی و بومی نظارت نشد و تخریب زیستگاه‌های ساحلی وسیع‌تر شد.
حمیدرضا بارگاهی، اکولوژیست دریایی اشکال دیگر را در عدم‌نظارت بر صید فانوس‌ماهی‌ها می‌داند. این اکولوژیست دریایی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: اگر پول برای نظارت قوی وجود داشته باشد، دستگاه‌های ماهواره‌ای مخصوص به کشتی‌های صیادی نصب می‌شود و ناظر خشکی نیز باید با هربار صید همراه کشتی باشد؛ در نتیجه این اتفاقات و تخلفات نیز رخ نمی‌دهد.
به گفته او، ضعف در نظارت باعث می‌شود یک کشتی صید ترال که قرار است در عمق 200متری صید کند، سر از عمق 40متری درآورد و هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. ماهیگیران محلی نیز با لنج اقدام به صید ترال می‌کنند که بر فعالیت آنها نیز نظارت نمی‌شود. به گفته کارشناسان، در روش صید ترال بدون توجه به سایز آبزیان، تعداد و نوع گونه، همه آبزیان صید می‌شوند و درنتیجه، پایداری گونه‌ها و پایداری صید از بین می‌رود. از سوی دیگر صخره‌های مرجانی که زیستگاه و محل زادآوری اکثر گونه‌های آبزی است، با روش ترال که شبیه به شخم زدن بستر دریاست، نابود می‌شود.
کارشناسان اعلام می‌کنند، در بیشتر نقاط جهان استفاده از صید به روش ترال به کلی منسوخ شده است. آنها تأکید داشتند که با فقدان نظارت کافی در نحوه صید، سازمان شیلات چگونه قادر به نظارت بر 14هزار شناور صیادی ایرانی و کمتر از 50کشتی چینی است که در آب‌های خلیج‌فارس اقدام به نابودی آبزیان و پهنه‌های آبی دریای جنوب کرده‌اند. 
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس پس از گفت‌وگو با همشهری نیز در صفحه رسمی توییتر خود اعلام کرد: «پس از پیگیری‌های بی‌وقفه فراکسیون محیط‌زیست و حمایت‌های بی‌دریغ رئیس محترم مجلس، به لطف خداوند متعال صید ترال که ضررهای شدیدی به محیط‌زیست دریا و اقتصاد بومیان زده بود، از اول آذرماه به‌مدت ۲سال ممنوع شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید