• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113804
+
-

هزینه برق 130هزار مشترک تهرانی مجانی می‌شود

شرکت توزیع برق استان تهران برآورد کرده با اجرای طرح تخفیف صددرصدی بر قبض، برق کسانی که براساس الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند، از آبان‌ماه رایگان خواهد شد و آنها لازم نیست پولی بابت برق بپردازند.
به‌گزارش همشهری، طرح یادشده براساس مصوبه شهریور1399 هیأت دولت به‌عنوان برق امید نامیده می‌شود. مصطفی بابایی، معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: با حذف سکونتگاه‌های غیردائم، ۱۳۰هزار مشترک در طول سال مشمول طرح ملی «برق امید» در استان تهران می‌شوند. او افزود: طرح برق امید از ابتدای آبان‌ماه امسال اجرا می‌شود، هدف از اجرای این طرح، مدیریت مصرف برق در بخش خانگی و توسعه انرژی‌های پاک است. به گفته او در این طرح مشترکان بخش خانگی به 3گروه پرمصرف، خوش‌مصرف و کم‌مصرف تقسیم‌بندی شده‌اند و با توجه به شرایط اقلیمی کشور و قرار گرفتن تهران در گروه مناطق عادی، کم‌مصرف‌ها به مشترکانی اطلاق می‌شود که 8‌ماه از سال یعنی از مهرماه تا اردیبهشت‌ماه مصرف متوسط ماهانه انرژی برق آنها تا ۸۰کیلووات ساعت و برای ماه‌های گرم (خرداد تا شهریور) تا ۱۰۰کیلووات ساعت باشد. او افزود: خوش‌مصرف‌ها مشترکانی محسوب می‌شوند که در 8ماه محدود به مهر تا اردیبهشت بین۸۰ تا ۲۰۰کیلووات ساعت متوسط مصرفشان باشد و در 4ماه دیگر سال متوسط مصرفشان بین۱۰۰ تا ۳۰۰کیلووات ساعت باشد و مشترکان پرمصرف نیز در ماه‌های گرم بالای ۳۰۰کیلووات ساعت و در سایر ماه‌های سال بیش از ۲۰۰کیلووات ساعت مصرف برقشان است.
معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران توضیح داد: اجرای این طرح موجب می‌شود که مشترکان کم‌مصرف از تخفیف صددرصدی بهای برق مصرفی بهره‌مند می‌شوند و مشترکان خوش‌مصرف هم می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم‌مصرف‌ها برسانند.
به گفته او، براساس مصرف سال مشترکان بخش خانگی۹۸ و با لحاظ کردن 2مدل مصرف ماه‌های سرد و گرم، رقمی در حدود ۱۵میلیارد تومان به‌عنوان پاداش به مشترکان کم‌مصرف اختصاص می‌یابد.
 براساس برآورد وزارت نیرو، ۸میلیون‌و۴۰۰هزار مشترک برق خانگی طی سال‌های۹۷ و98 در رده مشترکان کم‌مصرف بوده‌اند، که با درنظر گرفتن بعد خانوار در این سال‌ها ۳۰میلیون نفر جز افرادی دسته‌بندی می‌شوند که درصورت تداوم کم‌مصرفی، در طرح برق امید از برق رایگان بهره‌مند خواهند شد.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: هم‌اکنون ما 59.5میلیون مشترک برق خانگی داریم که 8.4میلیون از این مشترکان در بخش کم‌مصرف‌ها قرار می‌گیرند که بسته به جغرافیای سکونت آنها و الگوی تعرفه مصرف برق در ماه‌های گرم و غیرگرم و همچنین قرار گرفتن شهرها و روستاها در زمره مناطق گرمسیر، سردسیر و عادی، این تعداد مشترک در سطح کشور توزیع شده‌اند. او با بیان اینکه الگوی تعیین شده میزان مصرف براساس شاخص‌های یادشده تفاوت می‌کند می‌افزاید: 30درصد از 8.4میلیون مشترک خانگی که در الگوی موجود جزو کم‌مصرف‌ها قرار دارند، به‌دلیل کاهش میزان مصرف خود از تخفیف صددرصدی برخوردار هستند و صورتحساب صفر برای آنها صادر می‌شود البته بسته به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در هرماه، ممکن است عده بیشتری در زمره مشترکان مجانی قرار گیرند یا اینکه مشترکان پرمصرف با اصلاح الگوی مصرف خود به جمع خوش‌مصرف‌ها بپیوندند و پول برق کمتری بپردازند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید