• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113755
+
-

همشهری روند نرخ چهارچرخه‌ها را پس از کاهش نرخ ارز بررسی می‌کند

نسیم ملایم بر پرچم کاهش قیمت خودرو

سیر صعودی قیمت خودرو در چند هفته اخیر، متاثر از روند کاهش نرخ ارز، متوقف شد. از دیروز همزمان با کاهش نسبی نرخ دلار، قیمت برخی خودروهای داخلی از 10 تا 30میلیون تومان کاهش یافت اما نزول قیمت‌ها نیز موجب اقبال مشتریان به انجام معامله در بازار خودرو نشد.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است، سطح کنونی قیمت‌ها شرایطی را رقم زده که این روزها کمتر خریدار یا فروشنده‌ای حاضر به انجام معامله در بازار خودرو است. فاصله زیاد بین قیمت‌های کارخانه و بازار موجب‌شده معدود طرح‌های 2خودروساز بزرگ برای پیش‌ثبت‌نام از طریق قرعه‌کشی با اقبال بیش از انتظار متقاضیان مواجه شود؛ چنان‌که در ثبت‌نام اخیر ایران خودرو برای قرعه‌کشی 8هزار خودرو با موعد تحویل یکساله، طی 3روز 2میلیون متقاضی بخت خود را برای برنده‌شدن آزمودند. یا برای عرضه 7هزار خودرو در 7مدل از محصولات سایپا 717هزارو779نفر ثبت‌نام کردند.

مقاومت قیمت‌های کاغذی
هرچند نوسان نرخ ارز در چند‌ماه اخیر زمینه افزایش قیمت‌های کاغذی را در اپلیکیشن‌های فروش مجازی ‌فراهم کرده، اما فروشندگان خودرو از قفل‌شدن کسب‌وکارشان و به صفر رسیدن معاملات در بازار خودرو خبر می‌دهند و تأکید می‌کنند این روزها خریداران صرفا افراد معدودی هستند که به ‌خودرو نیاز مبرم دارند. به‌گفته فعالان صنفی، اغلب مراجعان به نمایشگاه‌ها و سایر مراکز فروش خودرو صرفا به‌دنبال شنیدن آخرین قیمت‌ها برای تعیین ارزش دارایی خود یا امکان نزدیک‌شدن به بازار برای خرید خودرو مورد نظرشان در آینده نزدیک هستند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه بازار خودرو شرایط طبیعی ندارد و به هیچ عنوان خرید خودرو عاقلانه نیست، به خریداران توصیه کرد فعلا فکر خرید را از سر خود بیرون کنند. به‌گفته سعید موتمنی، بازار خودرو فقط در فضای مجازی داغ است و نرخ خودروهای خارجی‌‌ نیز به شیوه‌ای مشابه فقط روی کاغذ و با قیمت‌هایی بسیار بالا اعلام می‌شود، ولی کمتر خریداری از قدرت ریسک برای خرید اینگونه خودروها برخوردار است.

همبستگی نرخ دلار و خودرو
تشدید رکود معاملات خودرو در حالی است که روز گذشته با کاهش نرخ دلار به محدوده پایین‌تر از 30هزار تومان، قیمت‌های کاغذی برخی خودروها‌ نیز سیر نزولی به‌خود گرفت و قیمت برخی دیگر 7 تا 10میلیون تومان کاهش یافت. با وجود این، حتی پراید131 با قیمت متغیر 117 تا 128میلیون تومانی نیز در بازار خریداری نداشت. برخلاف هفته گذشته تعداد فروشندگان خودرو در بازار بیشتر از میزان تقاضای خرید بود اما در مجموع مانند چند هفته اخیر معامله‌ چندانی در بازار صورت نمی‌گرفت؛ موضوعی که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به آن گفت: با افت قیمت ارز، نرخ خودرو نیز کاهشی شده اما خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. او با بیان اینکه قیمت پراید131 که قبلا تا 128میلیون تومان بالا رفته بود، امروز در بازار به 117میلیون تومان رسیده اما نه مراجعه‌کننده‌ای برای خرید خودرو داریم و نه معامله‌ای صورت می‌گیرد. اگرچه طی روزهای اخیر تعداد فروشندگان در بازار خودرو بیشتر از قبل شده اما خریداران دست نگه داشته و فعلا خرید نمی‌کنند. به‌نظر می‌رسد با تداوم کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار نیز بیشتر کاهش می‌یابد. در بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی بالای یک میلیارد تومان نیز زنگ سیر نزولی قیمت‌ها با کاهش 30میلیون تومانی قیمت‌ها به صدا در آمده و انتظار می‌رود درصورت کاهش نرخ دلار به کمتر از 27 تا 28هزار تومان میزان کاهش قیمت این خودروها به 50میلیون تومان نیز برسد. در بازار خودروهای مونتاژی نیز قیمت جک S5 با افت 50میلیون تومانی به 850میلیون و جیلی اکسلنت از 410میلیون به 395میلیون تومان رسید. سیر نزولی قیمت خودروهای صفر‌کیلومتر بر کاهش نرخ خودروهای کارکرده در حاشیه بازار نیز تأثیر داشته و موجب افت 10میلیون تومانی قیمت برخی از این نوع خودروها شده است به‌نحوی که دیروز قیمت خودرو رانا صفر‌کیلومتر مدل97 با کاهش 10میلیون تومانی، از 210میلیون به 200میلیون تومان رسید.

از کاهش نرخ مصوب تا وعده‌های رشد عرضه
بررسی پنجمین مرحله طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو و سایپا نیز علاوه بر بیشتر‌شدن تعداد متقاضیان نسبت به تعداد خودروهای پیش‌فروش‌شده بیانگر‌ یک اتفاق عجیب و تا‌حدودی جدید در پیش‌فروش این خودروها بود. در مرحله پنجم ایران خودرو قیمت 2خودرو پژو۲۰۶ صندوقدار وی8 و پارس بنزینی را ارزان‌تر از سری چهارم عرضه کرد. به‌نحوی که پژو۲۰۶ صندوقدار که قیمت حاشیه بازار آن به 300میلیون تومان نیز رسیده است، در مرحله چهارم قرعه‌کشی با قیمت 107میلیون تومان به مشتریان عرضه شده بود اما در ثبت‌نام مرحله پنجم به قیمت 104میلیون و قیمت پژو پارس بنزینی ‌در مرحله جدید با 5میلیون کاهش به قیمت مصوب 97میلیون تومان عرضه شد.  علاوه بر کاهش نرخ مصوب رسمی 2محصول مذکور ایران خودرو، مسئولان وزارت صنعت نیز از ساماندهی بازار خودرو با رشد عرضه خبر می‌دهند. دیروز معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه ۱۵۳هزار دستگاه خودرو به بازار تا پایان امسال خبر داد و گفت: با تداوم تولید در خودروسازی‌ها، وزارت صمت نحوه عرضه خودرو به بازار را پیگیری می‌کند که برای تحقق این مهم برنامه‌ای تحت عنوان «عدالت در توزیع و واقعی‌کردن تقاضا» تدوین شده است. به‌عقیده مهدی صادقی‌نیارکی، فاصله حاشیه بازار و قیمت‌های مصوب توسط شورای رقابت ناشی از نقدینگی و سوداگری است و این امر موجب رشد چشمگیر قیمت خودرو شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید