• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب : 113666
+
-

کمک ناخواسته چین به انتخاب مجدد ترامپ

کمک ناخواسته چین به انتخاب مجدد ترامپ

دیو والتون سال گذشته یکی از هزاران مزرعه‌دار در آیوا بود که به‌خاطر جنگ تجاری دونالد ترامپ علیه چین خسارت سنگینی را متحمل شده بود؛ جنگ تجاری واشنگتن و پکن، صادرات دانه سویا به چین را محدود و زندگی هزاران مزرعه‌داری که وابستگی زیادی به تولید و صادرات این محصول بنیادین کشاورزی دارند، تلخ کرده بود.
به گزارش سی‌ان‌ان، حالا یک سال بعد از آن روزهای سیاه، محصولی که او کشت داده مشتریانی در خارج از آمریکا پیدا کرده و کشت هفته گذشته او، از مسیر رودخانه می‌سی‌سی‌پی به یک بندر می‌رود تا صادر شود. هرچند کشت و صادرات محصولات به میزان قبل از جنگ برنگشته، اما شرایط برای والتون و هزاران نفر مانند او، بسیار بهتر شده است. بسیاری از این مزرعه‌داران، حامیان ترامپ هستند و صادرات دوباره، هواداری آنها از ترامپ را مجددا به اوج رسانده است. والتون درباره عملکرد ترامپ گفته است: «مشکلات تجاری با چین به پایان نرسیده، اما فکر می‌کنم او پیشرفت خوبی در این زمینه داشته و در دور دوم ریاست‌جمهوری خود، ‌پیشرفت بیشتری هم خواهد داشت.»
او با وجود این صحبت‌ها، خود را یک رأی‌دهنده مستقل می‌داند و گفته است که هنوز تصمیمش را نگرفته به چه‌کسی رأی بدهد، اما نگرانی او درباره اینکه جو بایدن، رقیب دمکرات دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالا در مسئله تجارت ضعیف‌تر خواهد بود، نشان‌دهنده تمایل مزرعه‌داران در این ایالت کلیدی به ترامپ است.
جنگ تجاری ترامپ با چین، به‌صورت سهمگینی بر کسب و کار کشتکاران سویا اثر منفی گذاشت. صادرات به چین؛ بزرگ‌ترین بازار کشاورزان آمریکایی، به‌شدت کم شد، قیمت سویا سقوط کرد و انبارها به‌صورتی تاریخی پر شدند. اما چین امسال، به‌موقع خرید محصول پاییزه سویا از کشاورزان آمریکایی را از سر گرفته. این تصمیم چین، خبر بسیار خوبی برای کشاورزان و البته ترامپ است.
کشاورزان یکی از حامیان سرسخت ترامپ هستند و می‌توانند در ایالت‌های کلیدی، جایی که براساس نظرسنجی‌ها رقابت سخت‌تر از سال 2016خواهد بود، به نفع ترامپ وارد شوند. در سطحی پایین‌تر، این حمایت حتی می‌تواند به انتخاب سناتورها و نمایندگان مجلس جمهوریخواه هم کمک کند؛ یعنی این کشاورزان نه‌تنها می‌توانند کاخ سفید‌ که سنا را هم قرمز (رنگ حزب جمهوریخواه)‌ نگه دارند. ترامپ در سال‌های اخیر، میلیاردها دلار کمک دولتی به کشاورزان داده است. یکی از این موارد، 23میلیارد یارانه برای جبران کاهش و قطع صادرات سویا به چین در پی شروع جنگ تجاری بوده است. دولت امسال هم 10میلیارد دلار به کشاورزان برای مقابله با پیامدهای همه‌گیری کرونا داده است.
وعده ترامپ برای اختصاص یک بسته حمایتی بزرگ دیگر در انتهای تابستان، حمایت‌ها از او در میان کشاورزان را‌، از زمان شروع همه‌گیری کرونا به اوج رسانده است.
همین 6ماه پیش اما شرایط کاملا برعکس بود و حمایت کشاورزان از ترامپ ‌در پایین‌ترین سطح خود در 4سال اخیر بود. همه‌گیری، شوک شدیدی به کشاورزان وارد کرد و بسیاری از آنها مجبور بودند در پی قطع زنجیره تقاضا از سوی رستوران‌ها و فروشگاه‌ها، محصولات خود را از بین ببرند. کمک‌های دولتی، روند شتابان ورشکستگی کشاورزان را آرام کرد، اما همچنان آنها روزهای سیاهی داشتند. در میانه تابستان هم توفان استوایی مزارع را از بین برد.
ترامپ در ‌ماه ژانویه فاز اول توافق تجاری با چین را امضا کرد، اما بسیاری معتقد بودند نمی‌شود انتظار داشت چین به‌زودی خریدهای عمده کشاورزی را از سر بگیرد. چین همچنان از وعده خود عقب است و تا میانه تابستان، حدود یک‌سوم تعهدات تجاری خود را اجرا کرده و 11میلیارد دلار از آمریکا محصولات کشاورزی خریده است. با این حال، نیمی از مزرعه‌داران معتقدند چین وعده خود را عملی خواهد کرد. گرانت کیمبرلی، مزرعه‌دار و مدیر اتحادیه دانه سویا در آیوا گفته است: «ما در فاز یک به همه اهداف خود نمی‌رسیم؛ چون چین خریدش را دیر شروع کرد، اما اگر آنها با همین سرعت خرید کنند، احتمالا سال بعد به اهدافمان خواهیم رسید. شرایط واقعا خوب به‌نظر می‌رسد.»
هدف جنگ تجاری ترامپ رسیدن به توافقی جامع‌تر با چین بود؛ توافقی که به گفته دولت آمریکا، به رفتارهای ناعادلانه تجاری چین، ازجمله سرقت مالکیت معنوی و انتقال اجباری فناوری پایان دهد. اما تعرفه‌های «این به آن در» باعث شد تا چین محصولات کشاورزی آمریکا را هدف قرار دهد. با وجود توافق فاز یک، ‌بسیاری از مشکلات پابرجا هستند. کمک‌های دولتی ترامپ مزرعه‌داران را سرپا نگه داشت؛ هرچند انتظار می‌رود میزان پول دریافتی آنها امسال افت کند، اما کمک‌های دولت باعث خواهد شد تا درآمد خالص مزارع آنها 23درصد رشد داشته باشد. مزرعه‌داران آیوا، بیشتر از هر ایالتی دیگر در موج اول کمک‌های دولتی مورد حمایت دولت قرار گرفتند و یک‌میلیارد دلار یارانه دریافت کردند. در دور دوم، 450میلیون دلار دیگر در انتهای تابستان به آنها تحویل داده شد.
برایان فیلپات، رئیس هیأت‌مدیره یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشاوری آمریکا گفته است: «کشاورزان معمولا اینطور فکر می‌کنند که کسی به فکر آنها نیست. من فکر می‌کنم آنها از اینکه هر چند سال یک‌بار در یک جنگ تجاری شکست می‌خوردند خسته شده بودند تا اینکه 4سال پیش، یک نفر آنها را به رسمیت شناخت و آماده بود تا برای آنها جنگ تجاری به راه بیندازد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید