نقد آغداشلو به نخستین نمایشگاه تالار ایران
نمیتوانیم هنر دوره خودمان را بسازیم
در این سلسله نوشتهها از آیدین آغداشلو که اقدام به بازنشر آن میکنیم، تقریبا هیچکس از نقد تند او بینصیب نمانده. جوان جویای نام در این – بهاصطلاح – نقدها، راه همه نقاشان را بر خطا تصور میکند. این نوشتههای آغداشلو مهم و فراموششده است، زیرا آن قدر تند و بیمنطق نوشته شدهاند که بهرغم بازنشر بسیاری از مطالب درباره نمایشگاههای تالار ایران و بعدها تالار قندریز در سالهای اخیر، اشارهای به آن نمیشود. اما یک نکته را روشن میکند، سماجت جوانی که میخواهد نامی میان نامها داشته باشد. او از سر خشم، با دلایلی مبهم، به همه آثار یک سال نقاشی ایران تاخته است. او بعدها درباره این نقدهای عجیب تجدید نظر میکند و حتی به مسیری میرود که در این نوشته آن را نقد کرده است، اما آنچه امروز در اختیار داریم مجموعهای از تندرویهای مبهم علیه نقاشی معاصر ایران است که ارزش مطالعه دوباره دارد. این نوشته در نشریه اندیشه و هنر با مدیریت ناصر وثوقی منتشر میشود. در این سلسله یادداشت بههمپیوسته، نخست نقدی بر نخستین نمایشگاه تالار ایران در تیرماه1343 را میخوانیم و سپس نقدی بر نمایشگاهی که بهمنظور بزرگداشت حسین مجابی برگزار شده و در آخر هم نقدی به نمایشگاه «تکچهره» در گالری صبا و باز متنی به شیوه مخالفخوانی علیه بیژن جزنی، کامران کاتوزیان، مهدی ویشکایی و چند تن دیگر. آخرین نوشته درباره مرتضی ممیز است و کنایه به کار گرافیک او در کتاب هفته.