• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113527
+
-

رونمایی دیپلماتیک از روابط محرمانه

بحرین و رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک خود را به‌طور رسمی آغاز کردند

 منامه، پایتخت بحرین روز گذشته میزبان یک هیأت مشترک از مقامات اسرائیلی و آمریکایی بود. این هیأت از طریق نخستین پرواز مستقیم میان تل‌آویو و منامه با هدف امضای توافق دیپلماتیک دوجانبه وارد بحرین شد. جالب آنکه هواپیمای حامل این هیأت در اقدامی نمادین برای حرکت به سوی بحرین از حریم هوایی عربستان سعودی عبور کرد. در راس اعضای این هیأت، اسامی مئیر بن شبات، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی و همچنین استفان منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا به چشم می‌خورد. این هیأت ضمن ملاقات با مقامات عالی‌رتبه بحرین، ازجمله شیخ حمد آل‌خلیفه، پادشاه این کشور توافقنامه‌ای را به امضا رساند که براساس آن، زمینه برای تاسیس سفارت و سایر نمایندگی‌های دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی میان طرفین فراهم می‌شود. به گزارش شبکه الجزیره، در جریان این توافق روابط میان بحرین و رژیم صهیونیستی از سطح حسن نیت و عدم‌تخاصم که در کاخ سفید مورد تأکید قرار گرفته بود فراتر رفته و وارد فاز ارتباط دیپلماتیک مستقیم می‌شود. با این حال برخی رسانه‌ها همچنان از عدم‌تمایل بحرین برای تعجیل در توسعه روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. برای مثال روزنامه اسرائیل امروز، نزدیک به نتانیاهو در این‌باره می‌نویسد: هیأت اسرائیلی در مذاکرات اخیر با درخواست بحرین برای چند مرحله‌ای کردن برقراری روابط دیپلماتیک موافقت کرده است. این درخواست به‌دلیل فشار افکار عمومی در داخل بحرین مطرح شده است. هیأت مشترک آمریکا و اسرائیل فردا نیز با سفر به ابوظبی، توافقی مشابه را با رهبران امارات به امضا می‌رسانند.

جزئیات توافق
اگرچه بخش عمده مناسبات سیاسی میان رژیم صهیونیستی با کشورهایی نظیر بحرین، امارات و شاید حتی عمان همچنان محرمانه است اما به‌تدریج جزئیاتی پراکنده از توافق‌های اخیر در رسانه‌ها منتشر شده که می‌تواند چارچوب کلی این روابط را برای ما روشن کند؛ روابطی که به‌نظر‌ می‌رسد سرفصل‌های اصلی آن امنیتی و اقتصادی است. به ادعای روزنامه هاآرتض، توافق روز گذشته شامل گشایش سفارتخانه‌ها و همچنین تعریف موارد همکاری تجاری و اقتصادی میان بحرین و رژیم صهیونیستی بوده است؛ مواردی ازجمله سرمایه‎گذاری، برقراری خطوط هوایی مستقیم، انتقال دانش و فناوری در حوزه‌های انرژی و ارتباطات، همکاری‌های بهداشتی و دارویی، سیستم‌های نوین بانکی، صادرات محصولات کشاورزی و تعامل میان دستگاه‌های قضایی. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش مفصل با اشاره به این موضوع از وجود «بندی امنیتی» در توافق منامه خبر داده است. در این گزارش آمده: هیأت اسرائیلی برای ارائه خدمات امنیتی و نظامی به دولت بحرین، ازجمله فروش تجهیزات پیشرفته جاسوسی اعلام آمادگی کرده است. به ادعای خبرگزاری فرانسه، همکاری‌های نظامی-امنیتی رژیم صهیونیستی با بحرین حول دو محور سرکوب مخالفان داخلی و مقابله با تهدیدهای ایران تعریف می‌شود.

احساس خطر عربستان از احتمال شکست ترامپ
حسن نافعه، استاد تاریخ دانشگاه قاهره روز گذشته با انتشار مقاله‌ای در روزنامه العربی الجدید، توافق میان دولت‌های بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی را بیش از هر چیز به انتخابات آمریکا و مشخصا سرنوشت دونالد ترامپ مرتبط دانست. در این مقاله آمده: حکام عربی خلیج‌فارس به روشنی نسبت به از دست دادن متحدی تاریخی در کاخ سفید احساس نگرانی کرده‌‌اند و بر این اساس تا پیش از موعد انتخابات از اعطای هرگونه امتیازی به کمپین ترامپ دریغ نخواهند کرد. در این میان اما نگرانی عربستان سعودی و ولیعهد این کشور بیش از سایر اعضای شورای همکاری نمایان است چرا که درصورت پیروزی نامزد حزب دمکرات، قطعا آینده سیاسی محمد بن‌سلمان با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد. از سوی دیگر عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم نیز با اشاره به مواضع پیشین بحرین در التزام به طرح صلح عربی و ضرورت عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی به مرزهای 1967پیش از هرگونه توافق صلح نوشت: تغییر موضع ناگهانی بحرین در پرونده فلسطین، چند هفته مانده به انتخابات آمریکا بیانگر نگرانی شدید عربستان از احتمال باخت ترامپ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید