• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11334
+
-

از مرطوب‌کردن پوست تا ماسک‌ها

5 روش برای محافظت از پوست در مقابل آلودگی‌ها

بهداشت
از مرطوب‌کردن پوست تا ماسک‌ها

انواع آلودگی‌های هوا (به‌دلیل گردوغبار، سوخت خودروها و... ) به بلایی بزرگ برای زندگی در کلانشهرهای کشورمان تبدیل ‌شده است که دیگر حتی فصل هم نمی‌شناسد؛ تا جایی که شاهد بودیم در تعطیلات نوروزی امسال هم تهران چند روز را در شرایط نا‌سالم به سر برد و شهر اهواز هم که میزبان مسافران نوروزی بسیاری بود در وضعیت گردوغبار شدید، قرار گرفت. 

آلودگی هوا بیماری‌های بسیاری را سبب می‌شود؛ بیماری‌های قلبی، ریوی، مغزی، اعصاب و... که تاکنون هشدارهای بسیاری نیز درباره آنها از سوی کارشناسان و پزشکان مطرح‌شده است. اما در این ‌بین نکته کمتر گفته‌شده مشکلات پوستی و تأثیرات سوء آلودگی هوا روی پوست است.

برای اینکه به‌خوبی متوجه میزان تأثیرات آلودگی هوا روی پوستتان شوید و به پاسخی برای این سؤال برسید، تنها کافی است در یک روز آلوده و بعد از مراجعه به منزل و هنگام شستن صورت به سیاهی‌ای که به‌دلیل دوده روی صورتتان نشسته است، توجه کنید؛ البته خانم‌ها به‌دلیل استفاده از لوازم ‌آرایشی و هنگام پاک کردن صورتشان با مواد و کرم‌های پاک‌کننده بهتر متوجه این سیاهی که روی پوستشان در طول روز جا‌خوش کرده، می‌شوند؛ سیاهی و گردوغباری که به ‌مرور زمان به لایه‌های مختلف پوست آسیب وارد می‌کند و به اعتقاد کارشناسان باعث چین‌وچروک و پیری زودرس پوست به‌خصوص در ناحیه صورت، دست‌ها و گردن می‌شود. همچنین گردوخاک و دود می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست و ایجاد زمینه‌های شکل‌گیری انواع جوش‌ها و آکنه‌ها شود. کافی است مقایسه‌ای بین پوست صورت یا دست‌های افرادی که در شهرهای بزرگ و کلانشهرها و با آلودگی زندگی کرده‌اند با افرادی که ساکن شهرهای کوچک و مناطق خوش‌آب‌وهوا و کوهستانی هستند و معمولاً پوست‌های شفافی دارند، داشته باشید تا به‌خوبی تفاوت را احساس کنید. اما حالا با مطرح کردن این مسئله به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین سؤال این است که با توجه به این شرایط چگونه از پوستمان در مقابل آلودگی‌ها حفاظت کنیم:

پاک‌کننده‌ها و مواد لایه‌بردار
در کنار کرم‌های مرطوب‌کننده بهتر است از پاک‌کننده‌ها و مواد لایه‌بردار نیز در روزهایی که هوا آلوده است، بیشتر استفاده کنید. توجه داشته باشید که آلاینده‌ها می‌توانند بعد از نشستن روی پوست موجب آلرژی، حساسیت و حتی اگزما شوند. شاید افرادی را دیده باشید که در روزهای آلودگی هوا دچار خارش‌های شدید پوستی می‌شوند یا پوست صورتشان برافروخته می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات می‌توانید از کرم‌های لایه‌بردار و پاک‌کننده‌های روزانه استفاده کنید. همچنین توصیه ما به شما این است که بیشتر از کرم‌های لایه‌برداری استفاده کنید که در ساخت آنها از گیاهانی مانند آلوئه‌ورا استفاده‌شده است که علاوه بر لایه‌برداری به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و... پوستتان را تقویت هم می‌کنند.

  شستن مکرر دست و صورت

علاوه بر استفاده از کرم‌های لایه‌بردار و پاک‌کننده شما می‌توانید از طبیعی‌ترین راه پاک کردن پوست صورتتان که همان شست‌وشو است استفاده کنید. توصیه می‌کنیم در طول روزهای آلوده چندبار دست و صورت خود را بشویید و اگر پوستی خشک دارید، بهتر است از آب‌معدنی به‌جای آب لوله‌کشی که دارای کلر است، برای این کار استفاده کنید.

استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی

تغذیه مناسب هم یکی دیگر از راه‌های محافظت از پوست است. در روزهایی که آلودگی هوا بالاست استفاده از برخی مواد غذایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند همچون سبزیجات، میوه‌ها (گوجه‌فرنگی، هویج و...) و موادی که دارای ویتامین c هستند، می‌تواند روشی مناسب برای محافظت از پوست باشد. علاوه بر این، نوشیدن کافی آب هم موجب آبرسانی به پوست و گردش خون بهتر می‌شود.

 ماسک‌های صورت

ماسک‌های صورت (ماسک‌های دست‌ساز خانگی و...) علاوه بر تقویت پوست در روزهایی که آلودگی هوا بالاست، باعث می‌شود سلول‌های مرده روی سطح پوست از بین بروند و منافذ پوست هم تمیز شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید