• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 مهر 1399
کد مطلب : 113276
+
-

۵ شهر بدون ورود و خروج

گزارش‌همشهری از محدودیت‌های رفت‌وآمد در جاده‌های‌تهران، مشهد، اصفهان، کرج و ارومیه

۵ شهر بدون ورود و خروج


 زهرا جعفرزاده، حمیدرضا بوجاریان ـ خبرنگار

 با درخواست وزیر بهداشت و موافقت رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد  به و از  5کلانشهر کشور در تعطیلات پیش‌رو محدود شد.
بر همین اساس قرار است برای 3روز تعطیلی، در ورود و خروج از شهرهای تهران، اصفهان، ارومیه، کرج و مشهد محدودیت رفت‌وآمد اعمال شود. این تصمیم از سوی رئیس دولت در شرایطی گرفته می‌شود که پیش از این تردد درون و برون‌شهری در تعطیلات پس از عید نوروز، بدون محدودیت انجام شد و پس از هر دوره تعطیلی بلافاصله آمار ابتلا و فوتی به شکل ‌محسوسی بالا رفت. آخرین‌بار در هفته اول فروردین بود که با افزایش سفرهای برون‌شهری، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت تردد خودروهای غیربومی را به شهرها ممنوع کند اما با پایان تعطیلات بار دیگر، ترددها از سر گرفته شد. بیشترین مقصد مسافران هم شهرهای شمالی بود، تا جایی که چهاردهم مرداد، رئیس ستاد اطلاع‌رسانی کرونای استان مازندران با اشاره به شرایط قرمز این استان و 4برابر‌شدن موارد بستری نسبت به هفته‌های قبل، از مردم خواست تا به این استان سفر غیرضروری نداشته باشند. آمار شیوع کرونا در کشور به‌شدت نگران‌کننده است. روز گذشته رکورد جدیدی در موارد مرگ ناشی از کووید-19ثبت شد. تنها در یک شبانه‌روز، 279نفر جانشان را از دست دادند و 4هزار و 830بیمار جدید هم شناسایی شدند. با این شرایط، تعداد کل فوتی‌های کووید-19به 29هزار و 349نفر و مبتلایان به 513هزار و 219نفر رسید. براساس اعلام وزارت بهداشت، 25استان ازجمله تهران، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌شمالی، خراسان رضوی و جنوبی، قزوین و اردبیل و البرز در وضعیت قرمز به‌سرمی‌برند. همین امر موجب شد تا روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت، خبر محدودیت تردد در ‌‌5شهر را اعلام کند. او که در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که بخشی از کشور درگیر موج سوم کروناست، ویروس دچار تغییرات و جهش‌هایی شده، سرعت انتشارش بالا رفته و زنگ خطر برای کشور زده شده است. باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، مردم کمتر به سفر بروند و بیشتر از ماسک استفاده کنند. او با اشاره به نامه‌ای که به رئیس‌جمهوری نوشته، گفت که میزان شیوع کرونا در این 5شهر بالاست و ممکن است در تعطیلات پیش‌رو با ادامه‌دار‌شدن رفت‌وآمدها، گرفتاری بیشتری ایجاد شود. رئیس‌جمهوری هم بلافاصله موافقت کرد. وزیر بهداشت از برنامه‌های جدی‌تری برای کنترل شیوع کرونا هم خبر داد. به گفته او، در کنار اعمال محدودیت‌های جدید، برنامه‌های سنگین‌تری مثل بیمار‌یابی و انجام آزمایش صورت می‌گیرد و در این زمینه همکاری‌های جدیدی با بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد شروع شده است. بعد از اعلام این خبر بود که علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در حساب توییترش جزئیات بیشتری از محدودیت‌های اعمال شده داد. او نوشت: «تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند. این خودروها مجاز به خروج از شهر نیستند. خودروهای با پلاک شهر دیگر که قصد ورود داشته باشند، تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانند وارد شوند. قرنطینه در داخل شهر انجام نمی‌شود.» در ادامه این توضیحات رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت هم گفت که دلیل این تصمیم روند افزایشی ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 در کشور است. به گفته کیانوش جهانپور، اعمال محدودیت در این شهرها، به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده و موضوع برای اجرا به کمیته امنیتی – اجتماعی و دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

خروج پلاک‌های غیربومی آزاد؛ ورود ممنوع 
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به برخی جزئیات ممنوعیت و محدودیت در سفر به 5کلانشهر کشور می‌گوید: «ورودی و خروجی 5شهر کشور بسته است. تنها خودروهایی می‌توانند از شهرها خارج شوند که پلاک آنها غیر از پلاک شهری باشد که در آن حاضر هستند.» سرهنگ عین‌الله جهانی با بیان اینکه تنها خودروهایی می‌توانند از سد ممنوعیت ورود به شهرها عبور کنند که پلاک آنها مربوط به همان شهر باشد، گفت: «پلاک‌های مربوط به همان شهر اجازه ورود به شهر را دارند اما اجازه خروج از شهر را ندارند و نمی‌توانند در ایامی که ممنوعیت وجود دارد، از شهر خارج شوند.» وی در پاسخ به این سؤال همشهری درباره اینکه ممنوعیت ورود به‌خودروها در چند‌کیلومتری شهرها اعمال خواهد شد، افزود: «آخرین ایستگاه پلیس راه به شهر محدوده اجرای این طرح است که باید مسدود شود.»

محدودیت‌های پلیس در پایتخت شامل چه مکان‌هایی است؟
رئیس پلیس پایتخت گفت: مترو، پاساژها، مراکز تجاری، بازار، واحدهای صنفی و هر مرکز تجمع دیگری از سوی مأموران نیروی انتظامی رصد و درصورت رعایت‌نشدن پروتکل‌های ابلاغی به افراد تذکر جدی برای رعایت مقررات ابلاغ‌شده بهداشتی داده می‌شود. سردار حسین رحیمی با تأکید بر اینکه پلیس به شکل ترکیبی با وزارت بهداشت بر مراکز پرتجمع و محل تردد مردم نظارت خواهد کرد، می‌گوید: «در تهران اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به شکل پایلوت به مرحله اجرا در‌آمده است و اجرای این ماموریت با همه امکانات و بسیج نیروها در همه سطوح انتظامی خواهد بود.» وی تأکید کرد: «هیچ فردی حق ندارد بدون استفاده از ماسک وارد مترو شود و درصورت به همراه نداشتن ماسک، مأموران اجازه ورود فرد به ایستگاه‌های مترو و استفاده از این وسیله نقلیه را نخواهند داد.»

بیشترین سفرهای بین استانی از مبدا تهران است و براساس مطالعات انجام شده، مقدار سفرها و تجمیع آن در یک نقطه ارتباط مستقیمی با افزایش شیوع بیماری و بستری شدن افراد در تخت‌های مراقبت‌های ویژه دارد. اکنون 45شهر کشور در وضعیت قرمزشیوع بیماری قرار دارند و از این تعداد 5شهر تهران، البرز، اصفهان، ارومیه و مشهد در وضعیت وخیم تری هستند. به این دلیل مقررات محدودیت رفت‌وآمد برای این شهرها از ساعت 24شب گذشته تا ساعت 12ظهر روز یکشنبه برقرار شده است. وزارت بهداشت پیشنهاد این محدودیت را به رئیس‌جمهور ارائه کرد و با تأیید رئیس‌جمهور مقرر شده است نیروی انتظامی محدودیت‌ها را اجرایی کند. با رسانه‌ای شدن موضوع محدودیت سفر به 5شهر اعلام شده، وضعیت ترافیکی در جاده‌های منتهی به این شهرها نشان می‌دهد، ترافیک سنگینی در ورودی و خروجی برخی از این شهرها وجود دارد.

راه‌های پرترافیک تهران و البرز 
به گفته معاون مرکز اطلاعات مدیریت راه‌های کشور برخی محورهای ارتباطی استان تهران به سمت شهرهای گردشگر پذیر و جاذب سفر با ترافیک سنگین همراه بوده است. آنطور که مژگان جلیلیان به همشهری گفت در استان‌های تهران و البرز محورهای منتهی به شمال کشور مملو از خودرو بوده است:«ترافیک در آزادراه تهران- کرج حدفاصل پل کلاک تا محمد شهرسنگین بوده است. علاوه بر این، ترافیک سنگینی در آزادراه قزوین - کرج - تهران درمحدوده محمدشهر را شاهد بوده‌ایم. » وی افزود:« وضعیت ترافیکی محورهای هراز، فیروزکوه، امام رضا(ع) و بزرگراه حرم به حرم ساعتی مانده به اعمال محدودیت‌های ترافیکی فوق سنگین و تردد انواع وسایل نقلیه از جنوب به شمال محور در برخی نقاط با پس زدگی بار ترافیک همراه بوده است.» وی افزود: به‌نظرمی رسد مقصد بسیاری از این خودروها شهرهای شمالی خصوصا استان مازندران است. به گفته جلیلیان محور هراز و فیروزکوه از ساعت 12شب گذشته ازسوی پلیس برای تردد خودروهای پلاک تهران مسدود شده است و تنها خودروهای پلاک غیرتهران می‌توانند از این مسیر تردد کنند. همچنین محور کرج - چالوس و آزاد راه تهران - شمال تا ساعت 7روز یکشنبه به‌دلیل اجرای عملیات راهسازی مسدود است. » به گفته معاون مرکز اطلاعات مدیریت راه‌های کشور، محورتهران - ساوه تا محدوده احمد‌آباد ‌مستوفی به سمت شهرهای غرب کشور نیز با ترافیک سنگینی روبه‌رو بوده است که نشان‌دهنده حرکت مسافران به شهرهای غربی برای گذران تعطیلات است.

ارومیه نیمه سنگین 
ارومیه نیز یکی دیگر از 5شهر اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌های سفر است. به گفته جلیلیان، در 3محور اصلی منتهی به این شهر، ترافیک ساعتی قبل از اعمال محدودیت‌های ترافیکی، سنگین و نیمه سنگین بوده است:« محدوده سه راه ارومیه حدفاصل محدوده حاجی آباد ترافیک نیمه سنگین بوده است. در محور المهدی منتهی به ورودی شهر انبوهی از خودروها در حال ورود به ارومیه بوده‌اند. » 

مشهد، ترافیک روان 
به گفته این مقام مسئول، کنار گذر شمالی شهر مشهد نیز در شب محدودیت‌های سفر با ترافیک نمیه سنگینی روبه‌رو بوده است. این حجم ترافیک عمدتا خروجی است و ترافیک ورودی به شهر جریان عادی و معمولی خود را گذرانده است.

اصفهان بدون تردد، بدون ترافیک
بر خلاف انتظار، استان اصفهان و شهر اصفهان در شب محدودیت‌های سفر ترافیکی روان را تجربه کرد و رانندگان در محورهای منتهی به این استان و شهر، شاهد ترافیک خاصی نبوده‌اند که نشان‌دهنده رعایت محدودیت‌ها از سوی مسافران و مردم در این منطقه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید