فرش جادویی برای گردشگران
صنعت گردشگری ایران راه میافتد
آرش نهاوندی
روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 12آوریل1964 (23فروردین1343) در مطلبی به رونق گردشگری در ایران پرداخت و ضمن چاپ تصویر یکی از مساجد شهر اصفهان، تیتر زد: «یک فرش جادویی برای گردشگران در ایران». به نوشته این روزنامه، ایران در سال 1964 (1343) چهره جدیدی از خود به گردشگران ارائه میدهد. ایران در حال ورود به روزهای اوج صنعت گردشگری است و در فرودگاه شلوغ مهرآباد تهران ازگردشگران خارجی با لبخند استقبال میشود. اعضای تازه فارغالتحصیل شده از رشته تازه تاسیس شده «گردشگری» در دانشگاه تهران، در شبکه اطلاعات و مراکز استقبال از گردشگران خارجی در تمام مبادی ورودی کشور مستقر شدهاند. این مراکز توسط سازمان گردشگری ملی ایران () شکل گرفتهاند. تلاشهای اولیه در زمینه بهبود وضعیت صنعت توریسم در ایران ثمربخش بوده و در فصل بهار و پاییز که از فصول اوج حضور گردشگران در ایران محسوب میشوند، تعداد گردشگران در این کشور 30درصد افزایش یافته است. تلاشهایی اخیرا در راستای تسهیل ورود گردشگران به ایران انجام گرفته و بر این اساس، اطلاعات مورد نیاز گردشگران فراهم شده و امکان منعکس کردن شکایات و انتقادات به سازمان گردشگری درباره نواقص سرویسدهی و وضعیت اماکن و مراکز گردشگری نیز ایجاد شده است. در همین زمینه تلاشهایی برای تنظیم قیمت هتلها و بالابردن استانداردهای مراکز اقامتی، وسایل حمل ونقل گردشگران و خدمات تور نیز در حال انجام است. اگرچه هنوز ایران راهی طولانی تا رسیدن به استانداردهای مراکز گردشگری اروپایی دارد، با این حال در ایران وضعیت نامطلوب صنعت گردشگری که در اغلب کشورهای شرقی همچنان به چشم میخورد رو به بهبود است.