• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113049
+
-

ریسک جهانی انتخابات آمریکا

ریسک جهانی انتخابات آمریکا

 زیگمار گابریل_وزیرخارجه پیشین آلمان

به‌زودی، آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری خود را برگزار خواهد کرد. از آنجا که آمریکا همچنان از نظر اقتصادی و نظامی قدرت بیشتری از مجموع توانایی 2رقیب نزدیکش (چین و روسیه) دارد، انتخابات آن از نظر جهانی قابل توجه است. اما هیچ‌کدام از انتخابات این کشور مانند این یکی تهدیدی جدی برای بقیه دنیا به‌شمار نرفته است. هیچ تردیدی وجود ندارد که انتخاب مجدد دونالد ترامپ آمریکا و دنیا را به خطر می‌اندازد. علاوه بر آن، این نگرانی وجود دارد که یک انتخابات نزدیک، آمریکا را گرفتار یک بحران عمیق و ادامه‌دار قانون اساسی کند یا حتی بدتر از آن، موجی از خشونت‌های داخی ایجاد کند. یک حالت این است که اگر ترامپ تنها از طریق کسب بیشترین رأی الکترال برنده شود و آرای مردمی کمتری کسب کند -مثل اتفاقی که در سال2016 افتاد- نه جو بایدن رقیب او و نه اکثریت مردم آمریکا که مخالف او هستند، نتیجه انتخابات را قبول نکنند. هیلاری کلینتون در سال2016 و ال‌گور در سال2000 با وجود کسب بیشترین آرای مردمی درنهایت به‌خاطر اینکه آرای الکترال کمتری کسب کرده بودند نتیجه را پذیرفتند و باخت خود را قبول کردند. اگر هم دیوان عالی وارد ماجرا شود، مثل سال2000 که بین گور و جورج بوش، دومی را برگزید، بدون تردید شاهد اعتراض سراسری جدی خواهیم بود. در واکنش به این شرایط، ترامپ بدون تردید پلیس فدرال را به میدان خواهد فرستاد، درست مثل کاری که اخیرا در پورتلند و دیگر شهرها انجام داده است.
یک حالت دیگر هم محتمل است؛ جو بایدن به‌صورت مستمر در نظرسنجی‌های ملی از ترامپ پیش است، بنابراین این احتمال وجود دارد که ترامپ همه‌گیری کرونا را بهانه کند تا انتخابات را به تعویق بیندازد یا در آن دخالت کند. او تمام تابستان را صرف این کرده که رأی دادن از طریق پست را زیر سؤال ببرد تا پیش‌پیش، مشروعیت انتخابات نوامبر را به چالش بکشد. هرچند این اقدامات با مقاومت چشمگیری مواجه شده اما ترامپ زمینه را فراهم می‌کند که هوادارانش را بسیج کند و بدون توجه به نتیجه انتخابات، همچنان به کاخ سفید بچسبد و در آن باقی بماند. آشوب‌ها و غارت‌هایی که اخیرا در شهرهایی مانند پورتلند و شیکاگو روی داده، از نظر سیاسی برای ترامپ نعمت بوده است. او با اعزام نیروهای دولتی برای مقابله با این آشوب‌ها، ‌به طبقه متوسط سفید‌پوست حاشیه‌نشین آمریکایی این پیام را القا کرده که رئیس‌جمهور محبوب‌شان، حامی نظم و قانون است. آشوب‌ها همچنین این ادعای ترامپ را تقویت کرده که امکان برگزاری عادلانه و آرام انتخابات ممکن نیست و رقیب او تحت هر شرایطی تلاش خواهد کرد تا در آن خرابکاری کند.
چنین آمریکایی، که اختلافات داخلی آن به‌صورت فزاینده‌ای سیاست خارجی‌اش را تحت تاثیر قرار داده، احتمالا بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای بقیه دنیا به‌شمار می‌رود. در شرایطی که ریسک‌های جهانی، از کرونا و تغییرات اقلیمی گرفته تا اشاعه تسلیحات هسته‌ای و افزایش اعتماد به نفس چین و روسیه، سیر صعودی دارد، انفجار سیاسی در آمریکا می‌تواند تهدیدهای جهانی را چندبرابر کند. آمریکا از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی چنان مهم است که نمی‌تواند مدتی کنار بنشیند و یا بدتر از آن به عامل پیش‌بینی‌ناپذیری تبدیل شود که شرایط را فقط بدتر می‌کند. شاید بهترین گزینه این باشد که یک نامزد، هم در آرای الکترال و هم در آرای مردمی با اختلاف زیادی برنده شود تا جنجال‌ها به حداقل برسد. با این حال، ‌حتی در این شرایط هم، به‌خاطر اقبال گسترده به رأی‌گیری پستی، جمع‌زدن نتایج کلی و نهایی کمی زمان می‌برد. در این بازه سرشار از تردید، هرکدام از نامزدها احتمالا تلاش خواهد کرد تا خود را برنده انتخابات بخواند.
اما شرایط هرچه که باشد ترامپ کسی نیست که روزها و هفته‌ها آرام و بی‌حاشیه در کاخ سفید بنشیند و منتظر نتیجه نهایی باشد. 
ائتلاف کشورهای غربی دمکراتیک و صنعتی در سال‌های اخیر اشتباه‌هایی داشته که بنیاد این اتحاد را نشانه رفته است. اما هیچ رویدادی به اندازه انتخابات آزاد و عادلانه برای غرب اهمیت ندارد. اگر رهبر این ائتلاف نمی‌تواند به اصول خود پایبند باشد، بقیه دنیا احتمالا به فکر تبعیت از سیستم‌های سیاسی دیگر خواهد افتاد.
منبع: ProjectSyndicate

این خبر را به اشتراک بگذارید