• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 112966
+
-

واحدهای نگهداری و عرضه دام در محله کرمان بعد از 14 سال جمع‌آوری شدند

پایان «گله‌داری» در محله!

پایان «گله‌داری» در محله!

سارا جعفرزاده


بر اساس ضوابط و قوانین اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری، فعالیت برخی از صنوف در بافت مسکونی ممنوع است و شهرداری از فعالیت آنها ممانعت می‌کند. در واقع مشاغلی که آلودگی زیست‌محیطی و صوتی دارند باید به خارج از شهر انتقال پیدا کنند. از جمله کارگاه‌های آبکاری، ضایعات‌فروشان و برخی مشاغل دیگر.

در این میان، یکی از مشاغلی که در خیابان کرمان منطقه 8 سالیان متمادی باعث ایجاد مزاحمت‌ برای همسایگان شده بود واحدهای نگهداری و عرضه دام بود که اخیراً از سوی شهرداری منطقه 8 و بعد از 14 سال این واحدهای صنفی متخلف جمع‌آوری شدند. اغلب این واحدها در پارکینگ منازل یا حیاط‌های مسقف فعالیت می‌کردند و برخی صاحبان آنها برای نظارت بیشتر در همان ساختمان‌ها ساکن می‌شدند. در گزارش زیر، به جزئیات بیشتری درباره فعالیت غیر‌مجاز واحدهای خرید و فروش دام در خیابان کرمان پرداخته شده است.

14 سال همسایگی با دامداری
ساعت حدود 11 ظهر است که وارد خیابان عباسی در محله کرمان می‌شویم. قرار است به یک واحد نگهداری و عرضه دام برویم. همان ابتدای کوچه حساب کار دستمان می‌آید. درست در کنار مخازن مکانیزه مقداری فضولات حیوانی پراکنده شده که نشان از نگهداری دام زنده در این محله است. تعدادی از همسایگان متوجه حضور خبرنگار و عکاس نشریه می‌شوند و جلوتر می‌آیند. درخواست دارند‌کاری برای توقف فعالیت این مکان‌های غیر‌مجاز نگهداری و عرضه دام کرده باشیم.

یکی از همسایه‌ها می‌گوید این واحدها بیش از14 سال است که در محله کرمان و خیابان سبلان فعالیت می‌کنند. به پلاک 83 نزدیک می‌شویم؛ جایی که همسایه‌ها می‌گویند صدای وقت و بی‌وقت گوسفندان آسایش آنها را سلب کرده است. نزدیک‌تر می‌رویم و زنگ خانه را می‌زنیم. خبری نمی‌شود. مدت زمان زیادی در انتظار می‌مانیم اما کسی در را به رویمان باز نمی‌کند. در این میان، بانوی میانسالی از پنجره یکی از واحدهای مشرف به این مکان با صدای گرفته می‌گوید: «14 سال است با این واحد فروش دام زنده همسایه هستم و هر وقت هم زبان به گله و شکایت گشودم بی‌نتیجه مانده است.»

 امیدواریم برای همیشه پرونده بسته شود
سؤالی که برای برخی از همسایه مطرح است و آن را با ما هم در میان می‌گذارند این است که چرا در طول این 14 سال کسی جلو فعالیت واحدهای عرضه دام زنده در بافت‌های مسکونی را نگرفته و آنها در این مدت آزادانه به کار غیر‌مجاز خود ادامه داده‌اند.

«مژگان صابری» یکی از اهالی خیابان عباسی در محله کرمان، در این‌باره می‌گوید: «بارها از طریق شهرداری و کلانتری برای ابلاغ اخطاریه به مالکان واحدهای عرضه دام اقدام کردیم اما تا این اواخر نتیجه‌ای نگرفته بودیم تا اینکه اخیراً جلو فعالیت این افراد را گرفته‌اند و امیدواریم پرونده این موضوع برای همیشه در این محله بسته شود و دیگر شاهد فعالیت دامداری‌ها در بافت مسکونی این محله نباشیم.»


آلودگی زیست‌محیطی
یکی از مسائلی که در خصوص فعالیت واحدهای عرضه و نگهداری دام زنده در بافت‌های مسکونی بیش از هر مورد دیگری برای اهالی محله کرمان آزار‌دهنده شده بود، آلودگی زیست‌محیطی است. «روح‌الله گلشنی» دبیر شورایاری محله کرمان در این‌باره می‌گوید: «تصور اینکه یک شهروند در پایتخت در مجاورت یک واحد نگهداری و عرضه دام زندگی کند سخت وعجیب است و عجیب‌تر اینکه صدای گوسفندان سمفونی ناکوک محله شود.»

او می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که فعالیت این واحدها برای شهروندان به وجود آورده بود آلودگی زیست‌محیطی حاصل از نگهداری دام بود. همیشه در مقابل درب ورودی این واحدها مقادیر زیادی علوفه و فضولات حیوانی پراکنده بود که باعث نارضایتی اهالی شده بود. خوشبختانه با درایت مدیریت شهری منطقه 8 این واحدها جمع‌آوری شدند تا یک خواب راحت به چشم اهالی محله کرمان بیاید.»

دعوا و مشاجره در پی اعتراض اهالی
همسایه‌ها در طول سال‌های گذشته بارها و بارها با مراجعه به شهرداری و کلانتری خواستار پایان فعالیت واحدهای عرضه و نگهداری دام زنده در بافت‌های مسکونی شده بودند اما این اقدامات معمولاً بی‌نتیجه مانده بود. «مائده طهماسبی» یکی از اهالی محله کرمان با یادآوری این موضوع، اضافه می‌کند: «خاطرم هست که یکبار یکی از همسایگان از بوی نامطبوع دام و فضولات آنها که در کنار مخازن مکانیزه پراکنده شده بود بسیار ناراحت بود و به‌صورت حضوری سراغ یکی از مالکان این واحدها رفت و اظهار نارضایتی کرد.


همه همسایه‌ها شاهد بودیم که این اعتراض به برخورد نامناسب مالک خانه منجر شد و کار به دعوا و مشاجره و در نهایت کلانتری و شکایت کشید.» طهماسبی می‌گوید: «مالکان این واحدها افراد موجهی نبودند و با توجه به اینکه واحدهای دامداری اغلب در پارکینگ فعالیت می‌کردند، خود مالک هم در همان ساختمان ساکن بود و تصور می‌کرد همسایه‌ها حق اعتراض ندارند و آنها می‌تواند به کار غیر‌مجاز خود ادامه دهند. خوشبختانه حالا واحدهای این مالکان پلمب شده و دیگر حرفی برای گفتن ندارند.»


پلمب واحدهای غیر‌مجاز نگهداری و عرضه دام
اعتراض‌های اهالی محله‌ها باعث شد واحدهای غیر‌مجاز نگهداری و عرضه دام در 3 محله منطقه 8 پلمب شدند. «مهناز استقامتی» شهردار منطقه 8 در این‌باره می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در محله‌های بخش غربی منطقه 8 با آن مواجه بودیم، مربوط به فعالیت غیر‌مجاز واحدهای نگهداری و فروش دام بود که در این زمینه با بازدیدهای مستمر و پیگیری‌های شهرداری منطقه در نهایت دادستان دستور پلمب این واحدها را صادر و پلیس امنیت فاتب اقدام به پلمب این واحدها کرد.»


استقامتی با اشاره به مشکلات به وجود آمده به واسطه فعالیت این واحدها ادامه می‌دهد: «فعالیت 3 واحد غیر‌مجاز نگهداری و فروش دام باعث به وجود آمدن مشکلات و نارضایتی برای اهالی محله‌های کرمان، سبلان و وحیدیه شده بود. از جمله آلودگی صوتی، آلودگی زیست‌محیطی، ذبح دام در بافت مسکونی که با پلمب این واحدها این مشکلات خاتمه یافت و باعث جلب رضایت اهالی شد.» به گفته شهردار منطقه 8، شهروندان در صورت مشاهده مجدد فعالیت واحدهای عرضه و نگهداری دام می‌توانند با سامانه 137 تماس بگیرند تا شهرداری در اسرع وقت این مشکلات را بررسی و به آن رسیدگی کند.»


خرید و فروش دام در روز روشن
با فعالیت واحدهای نگهداری و عرضه دام زنده در بافت‌های مسکونی، کم‌کم پای دلالان گوسفند هم به محله کرمان بازشده بود. بنا به گفته برخی از اهالی، بارها ساکنان محله، مالکان این واحدها را در روز روشن هنگام چک و چونه زدن با دلالان می‌دیدند و ساعت‌ها نظاره‌گر مناظره فروشنده و دلال بودند. در حال حاضر 3 واحد نگهداری و عرضه دام در این محله پلمب شده است و مسئولان شهرداری منطقه 8 امید دارند دیگر شهروندان شاهد فعالیت این واحدها نباشند و مالکان این واحدها بدانند که فعالیت آنها در داخل بافت مسکونی تخلف آشکار است و باید صنف خود را به خارج از شهر منتقل کنند.

علاوه بر آلودگی‌های صوتی، زیست‌محیطی و مشکلات دیگر، نمی‌توان از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان به دلیل فعالیت واحدهای خرید و فروش دام زنده در بافت‌های مسکونی غافل شد. کارشناسان می‌گویند فعالیت در چنین صنفی آن هم در بافت مسکونی ریسک بالایی دارد چون امکان دارد باعث انتشار برخی بیماری‌ها شود که میان انسان و دام مشترک است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید