• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112917
+
-

ترامپ علیه مردم

 درحالی‌که مقامات آمریکا امیدوارند با افزایش فشارها و تشدید تحریم‌ها ایران را وادار به نشستن پشت میز مذاکره کنند، شواهد نشان می‌دهد که رویکرد آمریکا نه‌تنها باعث عقب‌نشینی ایران نخواهد شد که فشارها باعث رنج و مشقت مردم به‌خصوص بیماران می‌شود.
4روز پس از اعلام تحریم 18بانک ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تأکید کرد که نیت آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید و فشار مضاعف آن است که ایران را به زانو دربیاورد.  او با اشاره به اینکه آنها در این چارچوب سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفتند اما با وجود همه توطئه‌ها و فشارهای آمریکا، ایران به زانو درنیامده است، اظهار داشت: هر فرد خارجی که به ایران بیاید، مشاهده می‌کند زندگی در جریان است و هر جنس، کالا و وسیله‌ای که مورد نیاز مردم باشد، در بازار وجود دارد؛ هرچند که گرانی وجود دارد و مردم فشار اقتصادی را تحمل می‌کنند. با این حال تحریم اخیر که تنها مسیرهای ارتباطی ایران با دنیای بیرون را هدف قرار داده باعث می‌شود که کانال‌های موجود برای خرید دارو و مایحتاج اساسی مردم مسدود شود؛ موضوعی که سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز از آن انتقاد کرده بود.
هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به این تحریم‌ها در توییتر نوشت: محاصره‌های اقتصادی و تحریم‌هالی مالی یکجانبه و استبدادی آمریکا علیه ایران و دیگر کشورها توان آنها برای توسعه اقتصادی و بهبود وضع معیشتی را تضعیف کرده و بر حقوق اولیه انسانی افراد غیرنظامی ازجمله زنان، کودکان، افراد سالخورده و بیمار تأثیر می‌گذارد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه اقدامات آمریکا را توطئه‌چینی برای گرسنگی‌دادن به یک جمعیت و جنایتی علیه بشریت نامیده بود.
از طرفی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشدید فشار بر مردم ایران نام مستعار بنیامین نتانیاهو را مورد کنایه قرار داد و نوشت: «بی‌بی‌ اول‌ها سرخورده از شکست‌های حقارت‌بار و بی‌ثمر «فشار حداکثری»، ترامپ را برای تشدید سیاست غیرانسانی هدف قراردادن مردم عادی ایران، ‌اغوا کرده‌اند.»
همزمان با اعلام تحریم‌های تازه علیه ایران، مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل اقدامات آمریکا را تروریسم دولتی و پزشکی علیه ایران نامید.
رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل بر این باور است که تحریم‌های اخیر آمریکا به تشویق و ترغیب جناح تندروی دستگاه سیاست خارجی آمریکا و لابی‌های اسرائیل در واشنگتن -و در رأس آنها مؤسسه «FDD» که فعال‌ترین لابی علیه برجام است- وضع شده و آنها با 2هدف این تحریم‌ها را اِعمال می‌کنند: اول اینکه بازار ارز ایران را دچار یک التهاب و شوک روانی دیگر کنند تا ارزش پول ملی مجدداً سیر نزولی پیدا کند؛ و دوم اینکه دسترسی ایران به دارو و اقلام حیاتی را در اوج بحران کرونا به حداقل برسانند.
نصری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تأثیر روانی بر مردم ایران یکی از ابعاد تحریم‌های آمریکاست درحالی‌که این تحریم‌ها 45روز دیگر عملیاتی می‌شود و درصورت پیروزی بایدن عملا تحولات تغییر خواهد یافت خاطرنشان کرد: اما بُعد دیگر این تحریم‌ها -که محدودسازی کانال‌های تهیه دارو و اقلام حیاتی است- باید جدی گرفته شود. بسیاری از بانک‌هایی که در فهرست جدید تحریم قرار گرفته‌اند، بانک‌هایی هستند که در نقل و انتقال مالی برای واردات دارو و اقلام بشردوستانه نقش کلیدی داشتند.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۸بانک ایران ازجمله شرکت تامین سرمایه امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان و بانک ایران‌زمین را مورد تحریم قرار داده است.
بانک همکاری منطقه‌ای اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، مؤسسه اعتباری مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگری هم در این فهرست قرار گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید