
آغاز امپراتوری پیکان
ایران ناسیونال با سرمایهای نزدیک به 10میلیون تومان توسط برادران خیامی راهاندازی شد

علیرضا احمدی
بهار1342 آبستن حوادث مهمی بود که پیامدهای آن، بهویژه در حوزه اقتصاد، تا مدتها ادامه داشت. حادثه حمله به مدرسه فیضیه قم که در دومین روز از فروردین بهوقوع پیوست، زمینهساز اعتصاب در بازارهای قم، تهران و مشهد شد و التهابات اقتصادی را بههمراه داشت. در این ماه ورود اتومبیل هم آزاد شد و عالیخانی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد چون اتومبیل جزو کالاهای ضروری است، ورود آن آزاد است. دراین میان بهای قندوشکر نیز در هرکیلو 4ریال افزایش یافت. شکر هرکیلو 25ریال و قند هرکیلو 27ریال قیمت خورد. در روزهایی که فضای سیاسی کشور در التهاب بود، اوضاع اقتصادی نیز تعریفی نداشت، اما دولت علم سعی میکرد با انجام اصلاحاتی، چرخ اقتصادی کشور را به گردش درآورد. در اردیبهشتماه هیأتدولت بودجه کل کشور را با حدود 3میلیارد ریال کسری تصویب کرد و اعلام کرد درآمد عمومی کشور در سال42 بیش از 4میلیارد ریال کمتر از سال قبل خواهد بود. با وجود این هیأتوزیران در 7اردیبهشت طرح فروش سهام کارخانهها به مالکان روستاها را با هدف بازپرداخت بهای زمینها به مالکان در جریان اصلاحات ارضی، تصویب کرد. راهاندازی شرکت شیلات جنوب در 28اردیبهشت، امضای 2موافقتنامه تجاری جدید با شوروی در 9خرداد و 5مرداد، انعقاد قرارداد ایجاد صنایع پتروشیمی با فرانسه در 19تیر، تشکیل سازمان مرکزی تعاون روستایی در15مرداد و آغاز بهکار کارخانه پتروشیمی آبادان در 29دی، از دیگر اخبار مهم اقتصادی کشور بود.
چند روز بعد از استعفای علم و صدور فرمان نخستوزیری به نام حسنعلی منصور در 17اسفند، مهمترین خبر اقتصادی سال منتشر شد؛ کارخانه اتومبیلسازی ایرانناسیونال که در مردادماه با سرمایهای نزدیک به 10میلیون تومان توسط برادران خیامی بنیان نهاده شده بود، 28اسفند بهصورت رسمی افتتاح شد. نخستین تولیدات شرکت اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آنها از آلمان وارد میشد و خودروی سواری پیکان در اردیبهشت 1346متولد شد.