• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112875
+
-

نگرانی پلتفرم‌‌ها از نبرد اپل و اپیک

طرح دعوای اپیک علیه اپل در دادگاه می‌تواند عواقبی جدی برای مالکان پلتفرم‌های جهانی داشته باشد

نگرانی پلتفرم‌‌ها از نبرد اپل و اپیک

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

پس از آنکه یک قاضی فدرال به نام «ایوان گونزالس» با استناد به در جریان بودن پرونده ضد‌انحصاری شرکت اپیک‌گیمز علیه اپل در دادگاه، حکم داد که اپل همچنان می‌تواند مانع از ارائه بازی فورتنایت در اپ استور خود شود، درباره این موضوع هم هشدار داد که دادخواست شرکت اپیک علیه اپل می‌تواند «دارای پیامدهای مهم و جدی» برای مالکان پلتفرم، مانند نینتندو... باشد.
گونزالس می‌گوید: در واقع، سونی، نینتندو و مایکروسافت همگی از مدل‌های پلتفرم محصور (به‌عنوان مثال اپل) استفاده می‌کنند که سخت افزار، سیستم عامل، بازار دیجیتال و خریدهای درون‌اپلیکیشنیIAP، همگی در انحصار مالک پلتفرم هستند.
گونزالس همچنین اشاره کرد که چگونه سوییچ نینتندو، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های بازی به‌دلیل طراحی قابل حمل می‌توانند «همپوشانی قابل توجهی» با پلتفرم iOS داشته باشند. شرکت اپیک در دادگاه فدرال از قاضی خواسته بود که به‌طور موقت دستور بازگردانی بازی فورتنایت را به اپ استورهای اپل بدهد. اگرچه گونزالس اجازه بازگشت فورتنایت به اپ استور را نداد، با این حال اعلام کرد که اپل نباید Unreal Engine یا شرکت‌های وابسته به اپیک را مجازات کند.
چند روز پیش یک قاضی فدرال حکم داد که اپل همچنان می‌تواند مانع از ارائه بازی محبوب ویدئویی فورتنایت در اپ استور خود شود. این حکم با استناد به این موضوع صادر شد که سازنده آیفون در حال دفاع از یک پرونده ضد‌انحصاری است که از سوی اپیک گیمز(سازنده بازی) در دادگاه مطرح شده.
این حکم به این معنی است که تا یک زمان مشخص، میلیون‌ها گیمر فورتنایت که از طریق آیفون، آیپد و سایر دستگاه‌های اپل به این بازی دسترسی دارند، نمی‌توانند از آخرین محتوای این بازی استفاده کنند یا آن را دانلود و آپدیت کنند.
بعد از اینکه شرکت اپل، بازی فورتنایت را از پلتفرم خود حذف کرد، سازنده بازی در‌ماه آگوست از اپل شکایت کرد. هنگامی که اپیک‌گیمز سعی داشت سیستم پرداخت درون اپلیکیشنی اپل را با استفاده از یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری که بازیکنان فورتنایت را به خرید درون‌بازی از اپیک گیمز ترغیب می‌کرد دور بزند، اپل شرکت اپیک را به‌دلیل نقض عمدی شرایط قرارداد توسعه‌دهنده خود مقصر دانست. این اقدام اپیک به این معنی بود که اپل نمی‌تواند 30درصد از درآمد خود از فورتنایت را در iOS به‌دست آورد. این موضوع باعث شد که اپل ارائه بازی فورتنایت و همچنین Unreal Engine (یک ابزار نرم افزاری متعلق به اپیک که به‌طور گسترده از سوی توسعه‌دهندگان بازی و هالیوود استفاده می‌شود) را ممنوع کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید