• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112874
+
-

تأخیر پرتاب کپسول سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس

پس از مدت ها انتظار پرتاب تاریخی ناسا به‌خاطر مسائل فنی به‌ماه نوامبر موکول شده است

فضا
تأخیر پرتاب کپسول سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس

پرتاب غیرآزمایشی کپسول سرنشین‌دار ساخت اسپیس ایکس برای آمریکایی‌ها موضوعی حساس و تاریخی پس از سال‌های تکیه به روسیه به‌حساب می‌آید. اما پس از مدت ها انتظار حالا ناسا اعلام کرده که این پرتاب تا اوایل یا اواسط نوامبر به تعویق می‌افتد. به گزارش اسپیس نیوز، قرار است در این ماموریت 3فضانورد ناسا و یک فضانورد از آژانس فضایی JAXA ژاپن به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ماموریت در ابتدا برای 31اکتبر برنامه‌ریزی شده بود، اما این ماموریت شش ماهه برنامه‌ریزی شده به تعویق افتاد تا فرصت برای حل مشکلات مربوط به مولدهای گاز مرحله اول موتور روی موشک Falcon9 فراهم شود. پس از رفع ایرادات موتور، مایکل هاپکینز، ویکتور گلوور و شانون واکر، فضانوردان آمریکایی به علاوه سوئیچی نوگوچی فضانورد ژاپنی در نخستین مأموریت عملیاتی خدمه SpaceX در ایستگاه بین‌المللی خواهند بود. Crew-1 یکی از 6ماموریت برنامه‌ریزی شده‌ای است که SpaceX قصد دارد طبق قراردادی با ناسا، که در سال2014 به‌عنوان بخشی از برنامه خدمه تجاری که شرکت‌های خصوصی را وارد برنامه فضایی ایالات متحده کرده بود، به ایستگاه فضایی بفرستد. اولین پرواز Crew Dragon SpaceX، یک ماموریت آزمایشی بود که داگ هرلی و باب بهنکن فضانوردان ناسا را در‌ماه مه برای یک بازدید دو ماهه به ایستگاه بین‌المللی فضا پرتاب کرد.
Crew Dragon در ایستگاه فضایی لنگر انداخت و در 2آگوست با خیال راحت به زمین بازگشت و داده‌های لازم را برای تأیید سفرهای منظم به این ایستگاه با فضانوردان آینده به ناسا داد. «هانس کوئنیگزمن» معاون ساخت و قابلیت اطمینان پرواز در SpaceX، در جلسه توجیهی ناسا در 29سپتامبر درباره ماموریت Crew-1 گفت: خوشحالیم که بگوییم برای این پرتاب مهم از ناسا و هر برنامه‌ای که آنها نیاز داشته باشند پشتیبانی می‌کنیم. آژانس پیش از این، تاریخ 23اکتبر را به 31اکتبر موکول کرده بود که حالا همان تاریخ نیز به تعویق افتاده است. کوئینگزمن در ادامه گفت: هر زمان گواهی‌های لازم صادر شود، آماده پرتاب خواهیم بود.
تأخیر تأثیری بر ماموریت دیگر خدمه ایستگاه فضایی نخواهد داشت. قرار است فضاپیمای سایوز MS-17 حامل فضانوردانی به نام ناتا کیت روبینز و کیهان نوردان روسکاسموس سرگئی ریژیکوف و سرگئی کود-سرورکوف روز 14اکتبر از بایکونور قزاقستان به سمت این ایستگاه فضایی پرتاب شود.
خدمه ایستگاه فضایی فعلی کریس کسیدی ناسا و آناتولی ایوانیشین و ایوان واگنر از روسکاسموس یک هفته بعد ایستگاه را ترک می‌کنند و با فضاپیمای سایوز MS-16 به زمین برمی‌گردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید