• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112760
+
-

قیمت مرغ و تخم مرغ بالا ماند

قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه از مرز 22هزار تومان گذشت، نرخ هر شانه 30عددی تخم مرغ به 32هزار تومان رسید

با وجود وعده مسئولان برای تامین نهاده‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ و عرضه این فرآورده‌های پروتئینی به نرخ مصوب برای کنترل قیمت‌ها، سیر صعودی قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار خرده‌فروشی همچنان ادامه دارد. به گزارش همشهری، تعطیلات پایانی هفته گذشته زمینه رشد نسبی تقاضا برای مرغ و تخم‌مرغ و تداوم سیر صعودی این محصولات را در بازار خرده‌فروشی با عبور قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه از مرز 22هزار تومان و رسیدن نرخ هر شانه تخم‌مرغ به 32هزار تومان، فراهم کرد.

مشاهدات میدانی همشهری
پس از وعده وزیر جهادکشاورزی برای ارزان شدن مرغ و تخم‌مرغ، هفته گذشته محمدرضا طلایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ازآغاز توزیع سراسری تخم‌مرغ به نرخ مصوب دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار خبر داده بود. اما گزارش میدانی خبرنگار همشهری نشان می‌دهد با وجود اعلام شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر عرضه گسترده تخم‌مرغ با نرخ مصوب دولتی در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از عرضه این اقلام با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبری نیست و در میادین میوه و تره بار نیز تخم‌مرغ به نرخ هر کیلوگرم 14هزار و 200تومان به فروش می‌رسد. همچنین از عرضه شانه‌ای تخم‌مرغ شناسنامه‌دار به نرخ مصوب خبری نیست و این محصول در برخی میادین میوه و تره بار مانند تهرانسر صرفا به‌صورت کیلویی(14هزار و 200تومان) و با احتساب وزن شانه خمیری و بدون هیچ شناسنامه و مشخصات تولید به مشتریان عرضه می‌شود که با این شیوه عرضه نرخ مصرف‌کننده هر شانه 30عددی تخم‌مرغ سایز متوسط به بیش از 30هزار تومان افزایش می‌یابد.

قیمت دستوری
ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر شانه تخم‌مرغ ۳۰‌عددی بسته‌بندی شناسنامه‌دار دارای زنجیره سرد را حداکثر ۳۱‌هزار، تخم‌مرغ ۲۰‌عددی ۲۲‌هزار، تخم‌مرغ ۱۵‌عددی ۱۸‌هزار، تخم‌مرغ ۹‌عددی ۱۱ هزار و تخم‌مرغ 6 عددی را 7هزار تومان تعیین کرده اما رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفت‌وگو با همشهری، متوسط قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری را ۱۴‌هزار تومان اعلام و تأکید کرد قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مرغداران بیش از15هزار تومان است. ناصر نبی‌پور، در مورد تحقق وعده‌های کاهش قیمت تخم‌مرغ از طریق تأمین نهاده‌های تولید به نرم مصوب دولتی، افزود: کاهش قیمت تخم‌مرغ با وعده محقق نمی‌شود و اگر نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با نرخ مصوب تأمین نشود، قیمت هر کیلو تخم‌مرغ به ٢٠ هزار تومان هم می‌رسد زیرا تولیدکنندگان در تأمین نهاده عاجز شده‌ و به ناچار مرغ‌ها را به کشتارگاه می‌فرستند.
 در بازار خرده‌فروشی مرغ تازه نیز نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ از مرز 20هزار تومان عبور کرد به‌نحوی که اگرچه برخی فروشندگان هر کیلوگرم مرغ کشتار شهرستان را به نرخ 19تا 20هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کردند اما نرخ خرده‌فروشی هر کیلو گرم مرغ تازه کشتار تهران با عبور از مرز 22هزار تومان در برخی مرغ فروشی‌ها به 23هزار تومان رسید.

نرخ معقول 22هزار تومانی مرغ
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفت‌وگو با همشهری، قیمت این روزهای مرغ و تخم‌مرغ در بازار خرده‌فروشی را به‌دلیل رشد چند برابری قیمت نهاده و افزایش هزینه تمام‌شده تولید این محصولات غیرمتعارف ندانست و گفت: وضعیت بازار مرغ خوب است و متوسط نرخ 20هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ تازه در شهر تهران با توجه به نرخ نهاده‌ها و هزینه تمام‌شده بالای تولید، نرخ مناسبی است. به‌گفته مهدی یوسف خانی عرضه نشدن نهاده‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ با ارز دولتی موجب شده است تا هر کیلوگرم مرغ و تخم‌مرغ با قیمتی به‌مراتب بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در اختیار مراکز عمده فروشی مانند کشتارگاه‌های مرغ یا عرضه‌کنندگان عمده تخم‌مرغ قرار گیرد. او قیمت این روزهای 20تا 22هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ تازه و بیش از 30هزار تومانی هر شانه 30عددی تخم‌مرغ را ناشی از افزایش قیمت تمام‌شده تولید این محصولات دانست و در مورد نرخ خرده‌فروشی مرغ در تهران، گفت: هر کیلوگرم مرغ گرم روز پنجشنبه هفته گذشته در کشتارگاه به نرخ عمده فروشی حدود 18هزار و 900تا 19هزار تومان در اختیار واحدهای صنفی خرده‌فروشی قرار داده شد و این واحدهای خرده‌فروشی‌ها نیز باید با نرخ سود مصوب 8تا 10درصدی هر کیلوگرم مرغ را به مصرف‌کنندگان عرضه کنند. یوسف خانی، افزود: با این روند و لحاظ سود مصوب 8درصدی خرده‌فروشی نیز قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ گرم در واحدهای صنفی خرده‌فروشی به 21هزار و 600تا 22هزار تومان افزایش می‌یابد. او در مورد علت عرضه چند نرخی مرغ در واحدهای صنفی خرده‌فروشی، افزود: عرضه‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ بنابر محل کسب و کار و میزان مشتریان خود مرغ و تخم‌مرغ را با سود خرده‌فروشی متفاوتی عرضه می‌کنند. بدین معنا که برخی واحدهای صنفی با سود حداقلی این محصول را عرضه کرده و برخی دیگر بنابر منطقه محل کسب و کار خود و تعداد مشتریان هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه را با سود 8تا 10درصدی به مشتریان عرضه می‌کنند. یوسف خانی با بیان اینکه عرضه مرغ در واحدهای صنفی خرده‌فروشی با سود بیش از 8تا 10درصد تخلف بوده و اتحادیه با متخلفین برخورد می‌کند، افزود: با این روند میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم مرغ در سطح شهر تهران در روز پنجشنبه هفته گذشته کمتر از 20هزار تومان بوده است.

جای خالی نرخ مصوب جدید مرغ و تخم‌مرغ
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی کشور از ارائه نشدن نرخ مصوب جدید برای مرغ به‌دلیل رشد هزینه تمام‌شده خبر داد و گفت: مسئولان ستاد تنظیم بازار فقط نرخ مصوب مصرف‌کننده حدود 15هزار و 750تومانی هر کیلوگرم مرغ تازه در ابتدای امسال را مصوب کرده‌اند و اکنون به‌دلیل رشد هزینه تمام‌شده تولید نمی‌توانند نرخ مصوب جدیدی را برای این فرآورده بدهند. یوسف خانی، افزود: تعیین نرخ مصوب برای مرغ و تخم‌مرغ نیز زمانی کارساز و اجرایی است که مرغداران نیز نهاده‌های تولید را با نرخ دولتی دریافت کنند. به گفته او نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری توسط ستاد تنظیم بازار در حالی 10هزار تومان تعیین شده که اکنون قیمت تمام‌شده هر کیلو گرم مرغ زنده برای مرغداران بیش از 14هزار تومان است و حتی با نرخ‌های کنونی نیز تولید‌کنندگان مرغ گرم را بدون حاشیه سود مناسب عرضه می‌کنند. یوسف خانی تأکید کرد، باید ستاد تنظیم بازار در نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ تجدید نظر جدی کند و یا اینکه نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را با نرخ مصوب دولتی تامین و عرضه کند چرا که اکنون نرخ برخی نهاده‌های تولید مرغ مانند کنجاله سویا و ذرت با ارز نیمایی تا چند برابر افزایش یافته و مرغداران ناچار به تامین بخش عمده این نهاده‌ها با قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر از نرخ نهاده‌های دولتی از بازار آزاد هستند. به گفته او این امر موجب رشد هزینه تمام‌شده تولید و بالا رفتن قیمت عمده فروشی و خرده‌فروشی مرغ تازه و تخم‌مرغ شده و درنهایت مصرف‌کننده نهایی باید این هزینه را با خرید مرغ و تخم‌مرغ به قیمت‌های بالاتر پرداخت کند.

یارانه نقدی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ
تامین نشدن بخش عمده نهاده‌های تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز و پیشی گرفتن نرخ خرده‌فروشی این مواد پروتئینی از نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار موجب شده تا فعالان صنفی و برخی نمایندگان مجلس از آزاد‌سازی‌ قیمت این اقلام و پرداخت یارانه نقدی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر خبر دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی کشور در گفت‌وگو با همشهری از احتمال پرداخت یارانه نقدی مرغ و تخم‌مرغ به اقشار هدف و آزادسازی قیمت این اقلام خبر داده و گفت: سهم حداکثر 30درصدی نهاده‌های دولتی تولید مرغ و تخم‌مرغ موجب شکاف نرخ مصوب و بازار خرده‌فروشی این محصولات و ارائه طرح بخش خصوصی برای حذف ارز دولتی نهاده‌ها، آزاد‌سازی‌ قیمت این اقلام و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت مصوب و نرخ آزاد ارز تولید مرغ و تخم‌مرغ در قالب یارانه به اقشار هدف شده است.
یوسف خانی، افزود: براساس طرح پیشنهادی تشکل‌های صنفی و وزارت جهادکشاورزی که از یک‌ماه پیش در دولت در حال بررسی است مقرر شده تا ارز دولتی نهاده‌های دام و طیور حذف و در قالب یارانه نقدی از یک‌ماه قبل به‌حساب سرپرستان خانوار دهک‌های پایین درآمدی واریز شده و قیمت مرغ و تخم‌مرغ آزاد شود. یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز بر واریز یارانه گوشت و مرغ به دهک‌های یک تا ۶ خبر داده و گفت: دولت باید تکلیف خود و مرغداران را مشخص کرده و اگر نمی‌تواند ارز ترجیحی تهیه نهاده‌های دامی را تخصیص دهد، قیمت نهاده‌ها را آزاد و به ۶ دهک پایین درآمدی جامعه یارانه نقدی خرید اقلام پروتئینی پرداخت کند. محمد رشیدی با انتقاد از گرانی مجدد مرغ طی روزهای اخیر افزود: براساس گزارش وزارت صمت تنها ۵۰‌درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران توسط دولت تهیه می‌شود و مرغدار باید ۵۰‌درصد دیگر را از بازار آزاد تهیه کند که این مسئله تولیدکننده را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است. او افزود: یا اینکه دولت یارانه نهاده‌های دامی را کامل و به درستی تأمین کند زیرا اکنون یارانه نهاده‌ها با تأخیر و مشکلات فراوان به‌دست مرغدار می‌رسد که این رویه کاهش جوجه‌ریزی و در ادامه گرانی قیمت مرغ را به‌دنبال دارد. رشیدی تأکید کرد، وقتی قیمت نهاده‌های تولید و هزینه‌های آب، برق، گاز و بیمه کارگرِ تولیدکنندگان گوشت، مرغ و تخم‌مرغ توسط دولت افزایش پیدا کرده، چطور می‌توان از آنها خواست قیمت محصولات خود را افزایش ندهند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید