• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112614
+
-

هفته کم‌نوسان سکه و طلا

بازار سکه و طلا
هفته کم‌نوسان سکه و طلا

بازار طلا و سکه که هفته گذشته را تحت‌تأثیر خبر بیماری ترامپ و کاهش نرخ دلار، با افت قیمت آغاز کرده بود از روز دوشنبه دوباره سیر صعودی در پیش گرفت اما شتاب افزایش مانند هفته قبل از آن نبود و قیمت‌ها در پایان هفته تفاوت محسوسی با ابتدای هفته نداشت. طلا اندکی افزایش و انواع سکه اندکی کاهش را در پایان هفته گذشته نسبت به روز ابتدایی هفته ثبت کردند.
در بازار طلا هر گرم طلای 18عیار روز شنبه با قیمت یک‌میلیون و 345هزار تومان معامله شد که در آخرین روز کاری هفته گذشته به یک‌میلیون و 356هزار تومان رسید. در بازار سکه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید، شنبه 12مهر را با قیمت 14میلیون و 800هزار تومان آغاز کرد که بعد از افت بیش از یک‌میلیونی روز یکشنبه که آن را وارد کانال 13میلیونی کرد، در ادامه مجددا صعودی شد اما با این حال در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه 16مهر، از 14میلیون و 700هزارتومان فراتر نرفت.
سکه طرح قدیم نیز هفته گذشته را با نوساناتی در حد 100 تا 200هزار تومان گذراند و در نهایت روز چهارشنبه با 500هزار تومان کاهش نسبت به شنبه و 200هزار تومان افت نسبت به سه‌شنبه، قیمت 13میلیون و 500هزار تومان را ثبت کرد. نیم‌سکه گرچه 2روز یکشنبه و دوشنبه را در کانال 7میلیون گذراند ولی در ادامه دوباره روند صعودی در پیش گرفت و روز چهارشنبه با قیمت 8میلیون و 100هزار تومان معامله شد که 100هزار تومان نسبت به ابتدای هفته پایین‌تر بود. ربع‌سکه اما کانال 5میلیون را جز برای یک روز (یکشنبه) ترک نکرد و با 150هزار تومان کاهش نسبت به قیمت آغازین روز هفته، با قیمت 5میلیون و 150هزار تومان روز چهارشنبه را به پایان برد. قیمت سکه یک‌گرمی نیز درمجموع بدون تغییر، روی عدد 2میلیون و 600هزار تومان ثابت ماند. قیمت طلا در بازار جهانی نیز در پایان روز پنجشنبه نزدیک به ۴درصد افزایش داشت اما مانند روز چهارشنبه نتوانست به کانال۱۹۰۰ ورود کند و فقط به این مرز بسیار نزدیک شد.
بازار داخلی طلا و سکه گرچه بی‌تأثیر از قیمت‌های جهانی نیست ولی تجربه نشان داده که ارز فاکتور مهم‌تر و تأثیرگذارتری بر این بازار بوده است. پیش‌بینی تغییرات نرخ ارز در بازار داخلی با توجه به تحولات اخیر ازجمله تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های کشور، کمی دشوار است. در کنار خبر تحریم که می‌تواند محرکی برای افزایش نرخ ارز باشد، در هفته اخیر رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت از تلاش‌هایی جدید برای آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر خبر داده‌اند که ممکن است این خبر بتواند کمی از سرعت افزایش قیمت دلار بکاهد. باید دید این رویدادها چگونه تأثیر خود را بر بازار ارز تحمیل می‌کند اما آنچه مسلم است تغییرات نرخ در بازار طلا و سکه نیز تابعی از تغییرات نرخ ارز خواهد بود.
از تأثیرات بازارهای جانبی بر بازار سکه و طلا که بگذریم، با توجه به در پیش بودن مناسبت‌های پایان ‌ماه صفر، به‌نظر نمی‌رسد عاملی دیگر، تأثیری افزایشی بر نرخ طلا و سکه داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید