• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112613
+
-

مجوز اوج‌گیری قیمت بلیت هواپیما صادر شد

به‌واسطه جهش نرخ ارز و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا، کف و سقف قیمت بلیت هواپیما در نرخ‌نامه مصوب ایرلاین‌ها تا سه برابر افزایش یافت

حمل و نقل
مجوز اوج‌گیری قیمت بلیت هواپیما صادر شد

قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی به‌واسطه نوسانات نرخ ارز و همچنین الزام شرکت‌های هواپیمایی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله به کرونا با کاهش ظرفیت پروازها به 60درصد، افزایش پیدا کرد و نرخ‌های جدید قرار است از ابتدای آبان‌ماه99 اعمال شود.
به گزارش همشهری، براساس نرخ‌نامه جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، کف و سقف قیمت بلیت در مسیرهای مختلف حدود 150تا حوالی 200درصد رشد کرده است. با این حساب، کف و سقف قیمت بلیت پروازهای داخلی که در نرخ‌نامه قبلی از 173هزار و 400تومان تا حوالی یک‌میلیون تومان تعیین شده بود، در نرخ‌نامه جدید از قیمت 491هزار تومان تا 2میلیون و 674هزار تومان تعیین شده که به‌ترتیب 183و 168درصد افزایش نشان می‌دهد.

متهمان گرانی بلیت هواپیما
با سختگیری ستاد مقابله با کرونا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در داخل هواپیماها از هفته گذشته، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هشدار داد که اجرای این سیاست عملاً به خالی ماندن 40تا 50درصد صندلی‌ها منجر می‌شود و قیمت بلیت هواپیما را افزایش می‌دهد.
مقصود اسعدی سامانی، جهش نرخ ارز در یک سال اخیر را نیز عامل اثرگذار دیگری بر قیمت بلیت عنوان کرد و گفت: قیمت بلیت‌های فعلی براساس نرخ‌نامه مهر پارسال و با دلار 11هزارتومانی محاسبه می‌شود؛ درحالی‌که بیش از نیمی از هزینه شرکت‌های هواپیمایی، ارزی است و به‌واسطه تخصیص نیافتن ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی، مجبورند نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت 27هزار تومان به بالا تأمین کنند. حالا این هشدار عملاً در قالب ابلاغ نرخ‌نامه جدید ایرلاین‌ها و افزایش چند برابری کف و سقف قیمت بلیت هواپیما اجرایی شده است.
به گفته او، براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا که به‌تازگی به سازمان هواپیمایی کشوری و از این سازمان به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده، ایرلاین‌ها از اول آبان‌ماه99 نهایتاً اجازه دارند معادل 60درصد ظرفیت هواپیماها بلیت‌فروشی کنند، از سوی دیگر، شرکت‌های هواپیمایی به‌تازگی با مشکل نوسان شدید ارزی و افزایش قیمت ارز هم مواجه شده‌اند که تأثیر مستقیم روی هزینه‌های آنها دارد و ناگزیر هستند با توجه به این دو مورد، قیمت‌های جدید برای پروازها تعیین کنند.

دولت: ما نقشی در افزایش قیمت نداریم
براساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت پروازهای داخلی، آزادسازی شده و شرکت‌های هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حمل‌ونقل هوایی اقدام به نرخ‌گذاری قیمت بلیت هواپیما می‌کنند. قواعد قیمت‌گذاری بلیت هواپیما از سال 94و در دوره وزارت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد و با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی مجاز شدند براساس هزینه تمام‌شده و در فضایی رقابتی، خدمات خود را با نرخ شناور به فروش برسانند. در ادامه برای کنترل بازار و جلوگیری از تخلفات ایرلاین‌ها، نرخ‌نامه‌ای برای مسیرهای مختلف تدوین شد که کف و سقف قیمت بلیت هواپیما در هر مسیر را مشخص می‌کرد و ایرلاین‌ها اختیار داشتند در زمان‌های مختلف و با توجه به وضعیت بازار و تقاضا، خدمات خود را در این بازه قیمتی به فروش برسانند. پیرو این مسائل، تغییرات جدید نرخنامه شرکت‌های هواپیمایی نیز اتفاقی قانونی و بدون دخالت دولت بوده؛ هرچند در مسیر اجرای آن احتمال اعمال‌نظر دولت و مجلس و تحمیل برخی تغییرات به آن بعید نیست. تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز تأکید می‌کند که دولت و سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما ندارند؛ اما سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده که از اول آبان‌ماه هواپیما باید با ظرفیت ۵۰ و ۶۰ درصدی پرواز کند؛ ازاین‌رو انجمن شرکت‌های هواپیمایی براساس بخشنامه رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا و همچنین تغییرات قیمت دلار، نرخ‌های جدید بلیت را تعیین کرده است.

جزئیات تغییر قیمت‌ها
در نرخ‌نامه جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای داخلی، کف و سقف قیمت‌های جدید مشخص شده است که حداقل قیمت 491هزار تومان و حداکثر قیمت 2میلیون و 674هزار و 200تومان و مربوط به مسیر بندرعباس- تبریز است. البته در شرایط فعلی و نرخ نامه سال 98نیز به‌واسطه کسادی مسافرت هوایی و کاهش شدید گردشگری، قیمت فروش بلیت هواپیما در هیچ‌یک از مسیرهای پروازی در سقف قیمتی اعمال نمی‌شود؛ درحالی‌که طبق نرخ‌نامه شرکت‌ها اجازه فروش بلیت را در قیمت‌های بالاتر نیز دارند. ازاین‌رو، باوجوداینکه در نرخ‌نامه جدید، کف و سقف قیمت بلیت چند برابر رشید کرده، انتظار می‌رود در شرایط عالی تغییر محسوسی در قیمت فروش بلیت رخ ندهد. هرچند با بالا آمدن کف قیمت بلیت، عملاً امکان قیمت‌شکنی در مسیرهای کم تقاضا یا پروازهای یکسرخالی وجود ندارد و ایرلاین‌ها نمی‌توانند برای جذب مسافر ارزان‌فروشی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید