• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112611
+
-

همشهری ابعاد و اهداف تحریم‌های جدید را بررسی می‌کند

حمله کاخ سفید به سلامت ایرانیان

تحریم
حمله کاخ سفید به سلامت ایرانیان

مقامات دولت آمریکا، با تشدید فشار تحریم‌های خود، سلامت ایرانیان را هدف قرار داده‌اند. 18بانک و مؤسسه تامین سرمایه ایرانی در فهرست جدید تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند و به‌احتمال زیاد با اعمال این فشارها، مسیر تامین مالی جهت خرید دارو و کالاهای اساسی دشوارتر خواهد شد. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، در واکنش به این تحریم‌ها اعلام کرد: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به‌عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

کدام بانک‌ها تحریم شدند؟
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: شرکت تامین سرمایه امین به همراه بانک‌های کشاورزی، مسکن، رفاه کارگران، شهر، اقتصادنوین، قرض‌الحسنه رسالت، حکمت ایرانیان، ایران‌زمین، بانک همکاری‌های منطقه‌ای اسلامی، کارآفرین، خاورمیانه، مهر ایران، پاسارگاد، سامان، سرمایه، توسعه تعاون، و گردشگری مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته‌اند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، درباره این تحریم‌ها مدعی شد این اقدام نشانگر تعهد ما به متوقف کردن دسترسی غیرمجاز به دلارهای آمریکا است و برنامه تحریم‌های ما تا زمانی که ایران حمایتش را از فعالیت‌های تروریستی متوقف کند و به برنامه‌های هسته‌ای‌اش پایان دهد، ادامه خواهد داشت، اما تبادلات بشردوستانه برای حمایت از مردم ایران را مجاز خواهد ساخت! با اعمال دور جدید تحریم‌ها، ۴۵روز به شرکت‌های خارجی‌ای که با این بانک‌ها کار می‌کنند مهلت داده شده است که پیش از مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه فعالیت‌شان را متوقف کنند.

تلاش برای کاهش فشار به مردم
رئیس‌کل بانک مرکزی از به‌کار گرفتن تمام تلاش‌ها برای تامین دارو و کالاهای اساسی خبر داد و اعلام کرد: بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود را برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به‌کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود. وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به‌خاطر فشار حداکثری به‌شدت در مضیقه بودیم افزود: تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود.  به گفته همتی، هدف از تحریم‌های جدید تبلیغاتی است و مربوط به سیاست داخلی آمریکاست تا اینکه اثر اقتصادی داشته باشد. وی افزود: این اقدام آمریکا نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

می‌خواهند مقاومت مردم را بشکنند
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، تلاش‌های آمریکا برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تأکید کرد که آمریکایی‌ها تاکنون هرکاری علیه ملت بزرگ ایران می‌توانستند انجام داده‌اند و با این نوع اقدامات ضدانسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند. او در تماس تلفنی روز جمعه خود با رئیس‌کل بانک مرکزی، با قدردانی از تلاش‌های بانک مرکزی و بانک‌های فعال در تأمین نیازهای اساسی مردم گفت: اقدامات دولت آمریکا در چارچوب تلاش‌های تبلیغاتی- سیاسی با اهداف داخلی خودشان است.
همتی اما به روحانی گفت که تحریم‌های جدید آمریکا معافیت‌های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده و بانک‌هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده‌اند همچنان از سوئیفت استفاده می‌کنند و به‌کار تأمین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد. وی افزود: دولت آمریکا به بهانه‌های مختلف، موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا ایجاد می‌کند، ولی با تلاش بانک مرکزی، بانک‌ها و تجار محترم، با استفاده از روش‌های خاص نگذاشتیم کمبودی از این لحاظ ایجاد شود.

واکنش بعیدی‌نژاد
حمید بعید‌ی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در واکنش به این اقدام دولت آمریکا اظهار کرد: دولت آمریکا این تحریم‌ها را اعلام کرد تا به افراطی‌ترین لابی‌های خشونت و نفرت اثبات کند که تا آخرین لحظات حکومت، سیاست تشدید جنگ اقتصادی خود را با ایران با قدرت تمام تعقیب کرده است. به گفته وی، دولت آمریکا با این اقدام به روشنی ثابت کرد که ادعای مکرر تسهیل انتقال اقلام پزشکی به ایران برای مقابله با کرونا دروغی بیش نیست.

روسیاهی به کاخ سفید ماند
به گزارش همشهری، دولتمردان آمریکا در حالی مدعی هستند که مسیر مبادلات تجاری بشردوستانه برای خرید دارو و کالاهای اساسی به روی ایران همچنان هموار است، که پیش از این هم دسترسی ایران به منابع ارزی و نقل و انتقال آن برای خرید کالاهای ضروری ازجمله دارو و تجهیزات پزشکی هم به‌شدت محدود شده بود. حالا با اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه 185بانک و مؤسسه تامین سرمایه، این خطر وجود دارد که دولت آمریکا درصدد اعمال فشار غیرمستقیم به بانک‌ها و کانال‌های مالی در مسیر مبادلات بشردوستانه ایران باشد، آن هم در شرایطی که با شیوع موج سوم ویروس کرونا، کشورمان در تنگنای شدید برای مقابله با این ویروس قرار دارد و به گفته تحلیلگران و کارشناسان، این اقدام کاخ سفید در عمل سلامت ایرانیان را هدف قرار داده ‌است و ادعای آمریکایی‌ها با عمل‌شان یکی نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید