• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 مهر 1399
کد مطلب : 112491
+
-

کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری تحلیل می‌کنند

3موتور محرک بورس در پاییز

کارشناسانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند آینده بازار سهام به عوامل کلان اقتصادی ازجمله تورم، نرخ دلار و نرخ بهره وابسته است

گزارش روزانه بورس
3موتور محرک بورس در پاییز

آغاز یک دوره نزولی از 20مـرداد‌مـاه تاکنون در بازار سهام تردید‌های زیادی را نسبت به آینده  سرمایه‌گذاری در بورس به‌وجود آورده است.اکنون سهامداران از خود می‌پرسند آیا همچنان به سرمایه‌گذاری در بورس ادامه دهند یا دوره رشد بورس به پایان رسیده است؟ کارشناسان بر این باورند که پاسخ به این پرسش دشوار است اما عواملی چون قیمت دلار، نرخ تورم، نرخ بهره و حتی انتخابات آمریکا در سرنوشت بازار سهام تا اواسط آبان‌ماه و نیمه دوم سال تعیین‌کننده است.

در پاییز رشد نخواهیم داشت
عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری، درباره چشم‌انداز بازار سهام تا نیمه آبان‌ماه و همینطور نیمه دوم سال‌جاری گفت: ارزیابی بازار سهام تا نیمه‌های آبان‌ماه و همینطور نیمه دوم سال بستگی به انتخابات آمریکا و همینطور شرایط دولت ایران در سال آخر فعالیتش دارد.
او درباره چشم‌انداز صعود بورس در نیمه دوم سال توضیح داد: طبیعتا ما با شرایط اوج بازار در نیمه اول سال فاصله زیادی داریم و دیگر آن رشد‌های سریع نیمه نخست سال را نخواهیم داشت البته همه اینها بستگی به متغیر‌های کلان اقتصادی ازجمله قیمت دلار، نرخ سود بانکی، تورم، تورم انتظاری، انتخابات آمریکا و نحوه تعامل ایران با جامعه جهانی دارد با این حال با فرض ثابت بودن شرایط فعلی و با اطلاعاتی که هم‌اکنون در دسترس داریم معتقدم نیمه دوم سال بازار متعادل خواهد بود و خصوصا در سه‌ماه پاییز رشدی در بازار اتفاق نخواهد افتاد.
او درباره یکی از مهم‌ترین دلایل بدبینی‌اش گفت: به‌دلیل ناهماهنگی‌هایی که در سیاست‌ها وجود داشت متأسفانه بخشی از نقدینگی که در نیمه اول سال وارد بازار شده بود از بازار خارج شد و سهامداران با ترس زیادی مواجه شده‌اند و این موضوع تأثیر زیادی بر بازار سهام دارد.
این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: همچنین نباید یک نکته را فراموش کنیم؛ معمولا دولت‌ها در سال آخر فعالیت‌شان خیلی کارهای عجیبی انجام نخواهند داد چون می‌خواهند سیستم را به سلامت تحویل دولت بعدی بدهند؛ این موضوع را باید در معادلات اقتصادی و روند حرکت بازار سرمایه هم در نیمه دوم سال مدنظر قرار دهیم.
ثابت درباره چشم‌انداز بازار سهام تا نیمه‌های آبان‌ماه گفت:یکی از موضوعاتی که بازار سهام تا نیمه آبان‌ماه با آن روبه‌رو است بحث انتخابات آمریکاست. این انتخابات را باید با 2رویکرد انتخاب یا شکست دونالد ترامپ مدنظر قراردهیم.
او با بیان اینکه هر کدام از این دو رویداد اثر متفاوت خود را خواهد داشت، افزود: با توجه به دیدگاه‌های تندی که ترامپ نسبت به جامعه جهانی دارد انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا می‌تواند دوباره به رشد قیمت دلار منجر شود که می‌تواند با یک فاصله زمانی زمینه صعود شاخص بورس را فراهم کند. معتقدم بازار از آبان تا آذر‌ماه دوباره شرایط خود را با وضعیت جدید ارزیابی خواهد کرد و به این فکر خواهد کرد سیاست جدید ترامپ چه خواهد بود در نتیجه تا آبان‌ماه خیلی اتفاق مهمی در بازار نخواهد افتاد اما اگر ترامپ مجددا انتخاب شود می‌تواند متأسفانه به رشد قیمت دلار منجر شود و این موضوع بعد از آبان‌ماه با یک فاصله زمانی بر بازار سهام اثر خواهد گذاشت.
او گفت: اگر جو بایدن به‌عنوان نقطه مقابل دونالد ترامپ انتخاب شود بازار سهام وارد یک فاز دفاعی خواهد شد چون بایدن قول‌هایی داده است که دوباره به برجام بازمی‌گردد که می‌تواند به کاهش قیمت دلار منجر شود و کاهش قیمت دلار می‌تواند اثر منفی بر بازار سهام داشته باشد.
او افزود: از سوی دیگر با انتخاب بایدن چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ایران مساعد خواهد شد و اگرچه بورس در ابتدا ممکن است تحت‌تأثیر نزول قیمت دلار با کاهش مواجه شود اما در بلندمدت به‌دلیل مثبت شدن چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ایران بازار سهام وضعیت مناسبی پیدا خواهد کرد و در بلندمدت به نفع بازار سهام خواهد بود.
ثابت تأکید کرد: یعنی درصورت انتخاب بایدن ابتدا بازار سهام افت خواهد کرد اما بعد چون چشم‌انداز رشد اقتصادی بهتر می‌شود بازار در بلندمدت رشد می‌کند. او درباره چشم‌انداز بلندمدت بازارسرمایه گفت: به‌طور کلی در بلندمدت اتفاق بدی برای بازار سهام نخواهد افتاد و بازار سهام همچنان به‌عنوان بازاری دارای پتانسیل به کارش ادامه خواهد داد و با وجود اوج و فرود‌ها همچنان بهترین محل برای سرمایه‌گذاری است به‌ویژه اینکه به‌نظر می‌رسد بازار سهام دوباره در بهمن و اسفند‌ماه امسال با یک رشد مقطعی مواجه شود اما این رشد در کلیت بازار اتفاق نخواهد افتاد زیرا از اینجا به بعد بحث ارزندگی سهام مدنظر سهامداران قرار خواهد گرفت و فقط سهام برخی شرکت‌ها رشد خواهد کرد که ارزنده باشد.
به گفته او قیمت سهام برخی صنایع با درنظر گرفتن عواملی چون قیمت دلار، قیمت‌های جهانی و مجوز‌هایی که برای افزایش قیمت محصولات برخی صنایع صادر خواهد شد در این دوره رشد خواهد کردو احتمالا صنایعی مانند پترو پالایشی، معدنی و فلزی با اقبال بازار مواجه خواهند شد.

بازار ترسیده است
حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درباره چشم‌انداز بازار سرمایه در نیمه آبان‌ماه و نیمه دوم سال به همشهری گفت: بررسی‌ها و مطالعاتی که ما انجام دادیم نشان می‌دهد گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها گزارش خوبی خواهد بود یعنی عملکرد شرکت‌ها در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بهبود یافته است.
او افزود: اما مشکل بازار سهام این است که سهامداران دچار ترس شده‌اند و این ترس بی‌مورد موجب شده تصمیم‌های سهامداران تصمیم‌های عقلانی نباشد و این موضوع پیش‌بینی آینده بازار سهام را دشوار کرده است.
به گفته او این رفتار ناشی از هیجان و ترس باید از بازار جدا بشود تا بازار به تعادل برسد زیرا هم‌اکنون بازار سرمایه با موضوع حادی ازجمله جنگ و حتی مسائل مرتبط با تحریم مواجه نیست و حتی تحریم‌ها همه اثرات خود رابر اقتصاد ایران نشان داده و اتفاق جدیدی قرار نیست بیفتد.
مهر آور درباره چشم‌انداز بازار سهام در نیمه آبان‌ماه که مصادف با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و اثر آن بر بازار سهام گفت: به اعتقاد من بازار سهام وزن بیش از حد به این رویداد داده است چرا انتخابات آمریکا ماهیتا نمی‌تواند خیلی روی بازار سهام اثر‌گذار باشد چرا در آمریکا سیاست‌های مشخصی دنبال می‌شود.
او توضیح داد: در طول دهه‌های گذشته سیاست آمریکا یکی بوده اما روسای جمهوری مختلف با ادبیات و لحن متفاوتی این سیاست‌ها را بیان می‌کنند. اما بازار سهام هم‌اکنون به این موضوع توجه داردو به آن وزن می‌دهد و این وزن هم به‌نظر من وزن با ارزشی نیست و ما نباید منابع مالی خودمان را صرف اینگونه اخبار بکنیم و باید یک مقدار از درون به مسایل نگاه و آنها را تحلیل کنیم. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان ادامه داد: به‌عنوان مثال ایران در زمان اوباما هم مانند دوره ترامپ با تحریم مواجه بود و تنها تفاوت آن این بود که این سیاست‌ها با لحن متفاوتی ابراز می‌شد اما سیاست اصلی در واقع یک چیز بود و تفاوتی با هم نداشت. برای همین به‌نظر من قرار نیست که جو بایدن بیاید و اتفاق خاصی رخ بدهد چرا که سیاست‌ها در آمریکا ثابت است و فقط لحن روسای جمهوری با هم متفاومت است.

  تداوم ریزش دور از ذهن است
جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه معتقد است با درنظر گرفتن عوامل کلان اقتصادی تداوم روند نزولی بازار سهام تا آبان‌ماه و نیمه دوم سال دور از ذهن است. عشقی به همشهری گفت: اگر عوامل کلان اقتصاد را درنظر بگیریم اینکه بخواهیم بگوییم بازار سهام در نیمه آبان‌ماه یا در نیمه دوم سال با ریزش فاحش مواجه می‌شود دور از ذهن است. او افزود: باید درنظر بگیریم که با توجه به افزایش تورم شرایطی پیش آمده که دیگر نرخ سود بانکی نمی‌تواند تورم را جبران کند در نتیجه مردم برای حفظ ارزش پولشان در تلاشند از بازار‌های موازی بازار پول استفاده کنند و ایمن‌ترین و بهترین بازار بازار سرمایه است در نتیجه باید گفت بازارسرمایه همچنان محکوم به خوب بودن است و باید این بازار در مسیر سلامت خود حرکت کند. او افزود البته نباید فراموش کرد که بازار سرمایه همواره با نوسان و ریسک هم مواجه است اما برایند روند کلی بازار سهام با توجه به عوامل اقتصادی همواره مثبت است. او درباره چشم‌انداز بازار سهام تا اواسط آبان‌ماه گفت: بورس‌های دنیا در همه دوره‌ها به انتخابات آمریکا واکنش نشان می‌دهند و این انتخابات که در آبان‌ماه برگزار می‌شود برای بازار سهام ایران نیز اهمیت دارد اما شاید بتوان گفت یکی از موضوعات اساسی که بر بازار اثر می‌گذارد نرخ برابری ریال در برابر دلار است و افزایش قیمت دلار قطعا مسیر بازار سهام را به‌طور کامل در آینده مشخص می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید