• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 مهر 1399
کد مطلب : 112416
+
-

در حاشیه سیاست

  اصلاح‌طلبان نیامدند که بروند
مرتضی طلایی از فعالان سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400گفت: «تصور من این است که اصلاح‌طلبان نیامدند که بروند و اینطور نیست که قدرت را به‌راحتی تحویل رقبای خود دهند.» به‌گفته طلایی، این خوش‌بینی و خوش‌خیالی است که بگوییم اصلاح‌طلبان به‌واسطه عملکرد دولت دوازدهم یا مجلس دهم یا شورای پنجم حاضرند صحنه را ترک کنند. اینطور فکر نمی‌کنم؛ هرچند گاهی همچون انتخابات مجلس یازدهم حضور پررنگی در عرصه نداشتند اما در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری همیشه حاضر بودند و فکر می‌کنم برای ۱۴۰۰ هم برنامه دارند.

  تعقیب قضایی 46شخصیت آمریکایی
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران از تعقیب قضایی ده‌ها شخصیت آمریکایی از سوی دستگاه قضایی ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، علی باقری کنی طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: ما با تمام ابزارهای قانونی و حقوقی که در عرصه داخلی و بین‌المللی وجود دارد با عزمی جدی برای مقابله با جنایت‌ها ایستاده‌ایم و امروز اعلام می‌کنم که اسامی ۴۶ شخصیت حقیقی و حقوقی آمریکایی که به‌نوعی دخیل در تحریم‌های ظالمانه و ضد‌انسانی علیه ملت ایران بودند در اختیار دادستان تهران قرار دادیم تا طبق مواد قانونی تحت تعقیب قرار دهند.

  احزاب تازه تأسیس در آستانه انتخابات
حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه، از درخواست مجوز تاسیس 2حزب و جبهه جدید در آستانه انتخابات خبر داد و تصریح کرد: ۲یا ۳ تقاضای جدید در حال بررسی و مرحله رسیدگی کارشناسی هستند و ۲ جبهه دیگر هم درخواست کرده‌اند که آن هم در دست بررسی هست. به گزارش فارس، وی همچنین فعالیت «مجمع زنان اصلاح‌طلب» را غیرقانونی دانست و گفت که این تشکل اصلا پروانه برای فعالیت ندارد.

  رسالت اصلاح‌طلبان به سیاست خلاصه نمی‌شود
غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب با تأکید براینکه اگر جامعه از اصلاح‌طلبان ناامید شود به سمت اصولگرایان نمی‌رود، به ایرنا گفت: جامعه ما تجربه جریان‌های مختلف و خشونت‌طلبی شبیه داعش مانند منافقین را دارد و نمی‌خواهد به آن شرایط برگردد. ظریفیان به رقبای اصلاح‌طلب هشدار داد: اگر اصلاح‌طلبان را از کنشگری در جامعه حذف کنند، به این معنی نیست که مردم به سمت آنها خواهد رفت، بلکه این امکان وجود دارد جامعه به سمت جریان‌های خطرناک و آشوب‌طلب برود که برای کشور خطرناک است. این فعال اصلاح‌طلب درباره موانع حضور اصلاح‌طلبان در قدرت نیز گفت: اگر اجازه کنش سیاسی و انتخاباتی به اصلاح‌طلبان داده نشد و راهبردها و شرایط آنها مورد اقبال حاکمیت قرار نگرفت، راه اصلاح‌طلبی به پایان نرسیده؛ باید بروند جامعه را تقویت کنند. گرچه رسالت اصلاح‌طلبان در سیاست خلاصه نمی‌شود و می‌تواند گفتمان بلندمدت خود را به عرصه‌های فرهنگ و اجتماع برده و جامعه‌ای فاخر، آزاد و قوی بسازد.

  زن ضعیف را به مرد قوی ترجیح نمی‌دهیم
زهرا شجاعی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر آنکه زنان به‌خودشان هم رأی نمی‌دهند؛ گفت: من اعتقادی به صحبت در این‌باره ندارم و این توپ انداختن در زمین زنان است. زنان نیمی از جمعیت جامعه هستند و در انتخابات، ملاک، ویژگی‌ها و شاخص‌های افراد است. صرف زن بودن ملاک تعیین‌کننده‌ای نیست، بلکه این موضوع در کنار تمامی شاخص‌ها و ملاک‌های یک فرد برای پست ریاست‌جمهوری یا نمایندگی مجلس قرار می‌گیرد. اگر زن و مرد تمامی این شاخص‌ها را داشتند آن زمان زن بودن ارجحیت پیدا می‌کند اما زن ضعیف را به مرد قوی ترجیح نمی‌دهیم. به گزارش خبرآنلاین، وی گفت: زنان لایق و توانمند بسیاری شناسایی شده یا برخی هم خودشان نخواستند پا در عرصه سیاست بگذارند. اما زنان از جهت بهره‌مندی از سرمایه اجتماعی، تزریق امید به جامعه، وقت گذاشتن و پاکدستی و... موفق‌تر هستند. البته این به‌معنای معصوم بودن زنان نیست اما در مقایسه با مردان، پاکدست بوده و کمتر وارد فساد شدند. زهرا شجاعی در پاسخ به اینکه چهره مناسب برای ریاست‌جمهوری زنان در ایران چه‌کسی است؛ پاسخ داد: نمی‌توان الآن به این سؤال پاسخ داد. زنان بسیاری هستند که در تعریف رجل سیاسی می‌گنجند اما با توجه به فضای مسموم سیاست نمی‌توان هم‌اکنون از آنان نام برد؛ زیرا بنای اعتراض نسبت
 به آنان باز می‌شود.

  نفی نامزد قرضی
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه این تشکل اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزد قرضی و غیراصلاح‌طلب حمایت نمی‌کند، گفت: اگر دیگر احزاب اصلاح‌طلب در پی حمایت از اشخاص غیراصلاح‌طلب هست به‌خودشان مربوط است. به گزارش ایرنا، مصطفی کواکبیان با بیان اینکه صرف اعلام حضور در انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ چیزی را حل نمی‌کند و باید زمینه‌های حضور را مهیا کرد، گفت: دفتر سیاسی، هیأت اجرایی و همایش فصلی حزب مردم‌سالاری از من خواسته‌ است برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شوم، ولی نپذیرفتم چون تجربه رد صلاحیت دارم. وی افزود: البته تصمیم حزب برای من حجت است و تصمیم درباره داوطلب شدنم در انتخابات را به کنگره پیش‌روی حزب
واگذار کرده‌ایم.

  شبیه‌سازی‌ حادثه هواپیمای اوکراینی
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در جلسه شورای‌عالی قوه‌قضاییه از انجام مراحل تخصصی بررسی‌ها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح برای بررسی دقیق‌تر پرونده، اقدام به شبیه‌سازی حادثه نیز کرده است. به گزارش فارس، وی افزود: آنچه هم‌اکنون لازم است به‌صورت جدی از سوی دولت پیگیری و اجرا شود، موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های حادثه دیده است که با وجود پیگیری‌های این سازمان هنوز محقق نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید