• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 15 مهر 1399
کد مطلب : 112415
+
-

روی خط دیپلماسی

  حمله گانتز به ایران و ترکیه
بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشستی که خبرنگارانی از امارات، بحرین و عربستان سعودی در آن حضور داشتند با متهم‌کردن ایران و ترکیه به بی‌ثبات‌سازی منطقه غرب آسیا و تلاش برای تضعیف توافق‌های سازش امارات و بحرین، ادعا کرد: [آنها] مخالف ترویج صلح در منطقه هستند و از ستیزه‌جویی منطقه‌ای حمایت می‌کنند.

  عربستان حق اظهارنظر ندارد
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره سخنان وزیر امورخارجه عربستان مبنی بر نقض برجام از سوی ایران گفت: عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از همان ابتدا مخالف هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بودند، پس حق اظهارنظر در این خصوص را ندارند. به گزارش مهر، سعید خطیب‌زاده درباره فعالیت‌های مخفیانه ریاض در عرصه هسته‌ای نیز گفت: عربستان سعودی در چارچوب NPT موظف به رعایت تعهداتش است. ما به دقت در حال بررسی تحولات مرتبط هستیم و به ریاض هم تذکر می‌دهیم که به تعهدات خود پایبند باشد و اجازه دهد مسیرهای حقوقی و بین‌المللی در مورد فعالیت‌های بعضاً پنهان و مخفیانه عربستان در مسئله هسته‌ای پیگیری شود. به نهادهای بین‌المللی هم گفتیم عربستان را نسبت به فعالیت‌های خود پاسخگو کنند.

  ادعای دبیرکل اتحادیه عرب علیه ایران
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه منطقه در مرحله‌ای به سر می‌برد که از نظر حجم تهدیدات و چالش‌ها بی‌نظیر است، آنچه که آن را دخالت‌های منطقه‌ای 2کشور ایران و ترکیه می‌خواند، باعث تهدید امنیت ملی عربی دانست. وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد: دخالت‌های ایران و ترکیه امنیت ملی تمام کشورهای عربی را تهدید می‌کند و ما سرزمین‌هایی داریم که توسط نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به این 2کشور اشغال شده‌اند. دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تصمیمات حوثی‌های یمن را به تهران  مرتبط دانست.

  اهرم ایران علیه کره
رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه، درباره بدعهدی کره‌جنوبی برای بازگرداندن پول‌های ایران گفته است:  مهم‌ترین اهرم در تنظیم روابط خارجی این است که با یک نوع انسجام و هماهنگی همه ابعاد روابط را کنترل کنیم. برای کشوری مثل کره‌جنوبی که صادرات محصولاتش به ایران قابل توجه است و ایران بازار آنها را تامین می‌کند، می‌توان به وسیله دستگاه‌های مربوطه در قبال رفتاری که آنها انجام می‌دهند، آنها را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. با اینگونه اقدامات، قطعا وقتی منافع کشور کره‌جنوبی به خطر بیفتد، سعی می‌کند رفتار متعهدانه‌تری داشته باشد. به گزارش ایلنا، وی اضافه کرد:‌ اگر با یک نوع ناهماهنگی و عدم‌انسجام در بخش‌های مختلف مواجه نبودیم، شاید تاکنون می‌توانستیم اقدام مقابله‌ای انجام دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید