• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 مهر 1399
کد مطلب : 112322
+
-

بانک مرکزی تاسیس شد

ابراهیم کاشانی اولین رئیس بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی تاسیس شد

  علیرضا احمدی    

بهار 1339با امضای موافقتنامه‌ای میان ایران و آمریکا آغاز شد که براساس آن، دولت ایالات متحده ساخت راه‌های فرعی کشور را در اختیار می‌گرفت. علاوه براین، دوکشور موافقتنامه موقت بازرگانی هم مبادله کردند که درکنار امضای موافقتنامه‌های بازرگانی با کشورهای لهستان و شوروی، حوزه تجارت خارجی کشور را گسترش می‌داد.
دراین میان اقتصاد کشور نیز روزهای پرخبری را سپری می‌کرد؛ در بیست و یکمین روز از اردیبهشت بانک رفاه کارگران با هدف ارائه خدمات بهتر به کارگران کشور تاسیس و سرمایه اولیه بانک 400میلیون ریال بود که از محل بیمه کارگران تامین شد. روز 2خرداد نیز قانون اجازه دریافت 42میلیون دلار وام از بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه برای ساخت سد «دز» به تصویب رسید و 3روز بعد قرارداد ساخت این سد میان سازمان برنامه و شرکت «ایم پریست» ایتالیا امضا شد و ایران و انگلستان نیز به توافق رسیدند که در تهران کارخانه داروسازی راه‌اندازی کنند.
تابستان داغ 1339که با جنجال‌های شناسایی ضمنی اسرائیل از سوی شاه و قطع رابطه با مصر و همچنین حاشیه‌های انتخابات بیستمین دوره مجلس شورای ملی همراه بود، یک خبر اقتصادی مهم داشت؛ تشکیل اوپک. روز 19شهریور کشورهای خاورمیانه به‌دلیل کاهش بهای نفت در بغداد دورهم جمع شدند و درنهایت تصمیم گرفتند سازمان کشورهای صادرکننده نفت را پی‌ریزی کنند.
بی‌شک مهم‌ترین خبر اقتصادی سال، تاسیس بانک مرکزی بود. این بانک در میانه‌های مرداد با ریاست ابراهیم کاشانی تاسیس و به‌دنبال آن در مهرماه جواهرات سلطنتی که پشتوانه اسکناس بود، تحویل خزانه بانک مرکزی شده و کلیه حساب‌های دولتی دراین بانک تمرکز یافت. از این تاریخ به بعد بانک ملی ایران وظایف یک بانک تجاری را برعهده گرفت. همچنین رئیس بانک مرکزی اعلام کرد به‌زودی اسکناس‌های چاپ شده ازسوی این بانک با دو امضای «وزیر دارایی» و «رئیس‌کل بانک مرکزی» توزیع می‌شود. درنهایت در نخستین روز از دی‌ماه، بانک مرکزی ایران با 541کارمند رسما آغاز به‌کار کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید