• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112251
+
-

به خاطر امنیت جامعه

طی کمتر از 24ساعت دو امام جمعه‌ای که سخنان اخیر‌شان درباره بحث حجاب جنجالی شده بود، با کنش اجتماعی منتقدانشان مجبور به تصحیح و توضیح درباره سخنانشان شدند.
 ائمه جمعه اصفهان و بجنورد در سخنان اخیرشان بحث حجاب و ضرورت مقابله با بدحجابی را محور سخنانشان قرار داده بودند و در اظهاراتی مشابه اعلام کرده بودند که شهر باید برای بدحجابان
 نا امن شود. عبارتی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن چنان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دست به ‌دست شد که موجی از ابراز نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی به همراه آورد؛ گلایه‌هایی که ورود صاحب‌نظران سیاسی و حتی جمعی از علمای قم را هم به ماجرا در پی داشت.
 به کار‌گیری دو کلیدواژه بدحجابی و ناامنی در کنار هم تداعی‌کننده اتفاقات تلخ سال 94بود که سبب شد قریب به 12دختر و زن جوان قربانی اسیدپاشی جمعی ناشناس قرار بگیرند؛ جمعی که همچنان پس از 5سالی که از این اتفاق هولناک و بهت‌آور می‌گذرد ناشناس مانده‌اند.
بعد از اظهارات اخیر امام جمعه اصفهان و بجنورد برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی مربوط به سال 91را بازنشر کردند، که ایشان در این سخنرانی فرموده بودند: «... خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم/ آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟» ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.»
به هر روی عدم‌انفعال جامعه نسبت به تکرار تجربه تلخ اسیدپاشی به زنان اصفهانی چنان بود که هر دو امام جمعه یکی بعد از دیگری به تصحیح مواضعشان پرداختند.حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در قالب اطلاعیه‌ای که از سوی روابط عمومی دفترش صادر شد اعلام کرد که در آستانه هفته نیروی انتظامی و گرامیداشت حافظان امنیت دیداری با مسئولان مربوطه به انجام رسید؛ در خلال گزارشات امنیتی مرتبط با گروه‌های معاند و موارد عدم‌التزام اخلاقی و شکایات متعدد نسبت به تجاوز به حقوق شهروندی؛ به موردی ویژه در رفتار برخی از گروه‌های سازمان‌یافته و هنجارشکن در اصفهان اشاره شد که این امر نگرانی از بر هم زدن نظم عمومی جامعه توسط عده‌ای اندک در شرایط بهداشتی کنونی را مترتب ساخته بود که آن مورد خاص واکنش آیت‌الله طباطبایی‌نژاد را به‌دنبال داشت که خطاب به مقامات قضایی و امنیتی، ازجمله فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان توقع مردم از پیگیری این موضع و کنترل آن بیان گردید؛ زیرا طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط قضایی، ایجاد امنیت در ابعاد مختلف در سطح جامعه و برای عموم مردم است به شکلی که قانون‌شکنان به راحتی نتوانند اقدام به هنجارشکنی در انظار عمومی نمایند!
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد نیز با قرار دادن فایلی صوتی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود، با تکذیب نقل قول منسوب شده به‌خود مبنی بر درخواست از ناجا برای ناامن کردن زندگی بر بدحجابان، که توسط برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده بود، گفت: من به‌شدت این خبر را تکذیب می‌کنم و این خبر کذب محض و نوار خطبه‌ها نیز موجود است و هر کس بخواهد می‌تواند از آن استفاده کند. او همچنین تأکید کرد: مخالف برخورد فیزیکی با بدحجابی هستم و معتقدم این کار باید با کار و اقدامات فرهنگی مهار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید