• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112207
+
-

کاش شبیه پرسپولیس باشیم

در ستایش تیمی که می‌تواند یک الگو برای زندگی باشد


رسول بهروش|  شنبه‌شب شاگردان شایسته یحیی گل‌محمدی کاری کردند کارستان و در پایان یک تورنمنت فشرده، سنگین و نفسگیر به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند. این تداوم موفقیت‌های چند سال گذشته پرسپولیس است؛ تیمی که فراتر از ژانر فوتبال، حتی می‌تواند یک الگو برای زندگی باشد.
کاش کمی شبیه پرسپولیس باشیم؛ پشت سر هیچ یار سفرکرده‌ای ضجه نزنیم. هر که رفت به سلامت؛ در دل این آسمان حتما هستند ستاره‌های دیگری که نور به زندگی‌مان بتابند. ترابی و علیپور روی هم رفته نصف گل‌های پرسپولیس در فصل گذشته را به ثمر رسانده بودند. هر دو پیش از شروع لیگ قهرمانان رفتند، اما درخشش امثال عیسی آل‌کثیر و احسان پهلوان باعث شد هیچ‌کس یاد این دو نیفتد. عیسی در 31سالگی قد کشید. گاهی یار همین کنج و کنار است، فقط باید کمی سر بچرخانیم، چشم بگردانیم.کاش کمی شبیه پرسپولیس باشیم؛ اگر آشکارترین ظلم دنیا را هم دیدیم، فورا به قهر و غضب پناه نبریم و کار را رها نکنیم. آنچه کنفدراسیون فوتبال آسیا در غائله محرومیت عیسی آل‌کثیر آن هم 2 ساعت قبل از بازی نیمه‌نهایی انجام داد، در حکم سلاخی نماینده ایران بود. محرومیت عیسی اما چنان بچه‌ها را همدل و متحد کرد که حتی 10 نفره هم به حریف عربستانی باج ندادند. گاهی مقاومت و پایمردی، سخت‌ترین تنبیه برای ستمگر است.کاش کمی شبیه پرسپولیس باشیم؛ وقتی شایستگی‌های‌مان داخل مجموعه به رسمیت شناخته نشد، بیرون از آن‌چنان خوش بدرخشیم که چاره‌ای جز تسلیم برای دیگران باقی نماند. پرسپولیس 4 قهرمانی پیاپی در لیگ برتر به‌دست آورده، اما هنوز برخی این توفیقات را به عوامل بیرون ربط می‌دهند. حتی مجری خود گالیله‌پندار تلویزیون قهرمانی این تیم را با جوایزی مقایسه می‌کند که والدین می‌خریدند تا سرصف به فرزندشان اهدا شود. با این همه اما پرسپولیس با 2 صعود به فینال لیگ قهرمانان در 4 سال گذشته، نشان داد با شایستگی بر قله فوتبال ایران ایستاده است. آنها اخیرا در حالی به فینال آسیا رسیدند که نه از برانکو خبری بود و نه از ثبات در کادر بازیکنان. گیریم که قهرمانی لیگ جایزه وزیر ورزش باشد؛ چنین تیمی چطور می‌تواند 5بار ژاوی هرناندس را شکست بدهد؟ پرسپولیس با جنگندگی سیری‌ناپذیرش سایرین را وادار به سکوت و احترام کرد. چه فرمولی از این بهتر وجود دارد؟
کاش کمی شبیه پرسپولیس باشیم؛ در مواجهه با هر حریف قدرتمند یا ثروتمندی، فورا جا نزنیم و از فقرمان یک دلیل قانع‌کننده برای شکست نسازیم. شاگردان یحیی در حالی به فینال آسیا رسیدند که به جرأت می‌توان گفت با نرخ امروز ارز، هیچ‌کدام از بازیکنان این تیم حتی 200هزار دلار هم دستمزد نمی‌گیرد. قرمزها اما از تیم‌هایی عبور کردند که مثل نقل‌ونبات ستاره‌های چندین میلیون دلاری در اختیار داشتند.
کاش کمی شبیه پرسپولیس باشیم؛ برای اعتبار، شرف و حیثیت‌مان بجنگیم و از معرکه سربلند بیرون بیاییم. این یک حماسه‌سرایی ایرانی برای فینالیست هموطن نیست؛ بلکه مضمون توییتی است که خبرنگار عربستانی در ستایش پرسپولیس گذاشته بود. بله؛ می‌شود چنان شایسته بود که دشمن را هم به تحسین واداشت. قهرمان سختکوش و تهیدست، حتما ارزنده‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید