• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112146
+
-

توسعه مترو نیازمند 3310میلیارد تومان اعتبار

توسعه مترو نیازمند 3310میلیارد تومان اعتبار

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران

حداقل برنامه عملیاتی که ابتدای سال‌جاری برای پایان سال پیش‌بینی کرده‌ایم، افتتاح و راه‌اندازی 12ایستگاه جدید است. این 12ایستگاه درخطوط 3، 6و 7قرار دارند. به این ترتیب و براساس برنامه، 4 ایستگاه شامل ایستگاه‌های برج میلاد، شهید محلاتی، میدان قیام و باقرخان در خط 7پیش‌بینی شده است. خط 6هم شامل 7 ایستگاه امیرکبیر، دانشگاه تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی و ستاری است. اما منابع پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی این 12ایستگاه قرار است از دو محل تامین شود. یکی از این منابع، اوراق مشارکت 97و 98است که شامل 910میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 97است که اخیرا طی دو سه مرحله توسط بانک آینده آزاد شده است.
 1000میلیارد تومان دیگر هم اوراق مشارکت سال 1398است که 31تیرماه امسال با عاملیت بانک رفاه عرضه شد. البته هنوز وثیقه‌های مورد تأیید بانک به‌طور کامل در گرو بانک قرار نگرفته و هنوز ریالی از آن به ما نرسیده است ولی امیدواریم با تلاش‌های معاونت مالی شهرداری و همچنین سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران این اوراق محقق شود و در اختیار ما قرار بگیرد. منبع دومی هم که برای افتتاح ایستگاه‌های مذکور پیش‌بینی شده، از محل بودجه شهرداری تهران است. بودجه مصوب مترو امسال 2800میلیارد تومان است که 2هزار میلیارد تومان آن نقد و 800میلیارد تومان دیگر غیرنقد خواهد بود. موضوعی که ما انتظار داریم و لازم است و درصورت محقق نشدن، روند ما در افتتاح ایستگاه‌های جدید را با مشکل مواجه می‌کند، مصوب نشدن دست‌کم 1400میلیارد تومان یعنی 50درصد بودجه مصوب امسال است. البته با توجه به شرایط حاضر و با پیگیری و تلاش‌هایی که در حوزه مالی در حال انجام است، امیدواریم این بودجه محقق شود.
 اوراق مشارکت سال 99هم که روند آن کمی طولانی شده می‌تواند منابع مناسبی را در اختیار مترو قرار دهد. البته قرار است لایحه آن ظرف یکی دو هفته آینده به شورای شهر برود و بعد از تصویب و طی بقیه فرایندهای آن در وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و نهایتا بانک مرکزی در دستور قرار بگیرد. تجربه سال‌های قبل نشان داده است که اوراق مشارکت دستگاه‌های دولتی با تأخیر زیاد برای روزهای آخر سال می‌ماند. امسال ولی امیدواریم این روند تسریع شود. آنچه پیشنهاد شهرداری تهران درباره اوراق مشارکت سال 1399بوده 4هزار میلیارد تومان است که 2هزار میلیارد آن برای مترو، هزار میلیارد تومان برای اورهال واگن‌های مترو و هزار میلیارد تومان دیگر هم برای اتوبوس است. در مجموع برای افتتاح کامل ایستگاه‌های جدید ما به 3310میلیارد تومان (شامل 1910میلیارد تومان اوراق مشارکت و 1400میلیارد تومان یعنی 50درصد بودجه مصوب مترو در سال 99 شهرداری) نیاز داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید