• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112138
+
-

رئیس‌جمهور: مراقبت‌های مردم در قطع زنجیره ابتلای بیماری کرونا کاهش یافته است

قدردانی از ۸ ماه تلاش کادر درمان

هیچ‌کس به سمت مرز عراق حرکت نکند، این کار قانونی نیست؛ در داخل کشور هم در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین نداریم

دولت
قدردانی از ۸ ماه تلاش کادر درمان

جلسات روزهای شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعابیر خاص حسن روحانی درخصوص مسائل غیربیماری را به همراه داشته‌اند. او هفته گذشته هرگونه لعن و نفرین مردم در انتقاد از مشکلات حاد اقتصادی کشور را متوجه آمریکا دانسته بود و شنبه این هفته به دفاع از آمارهای اقتصادی ایران در مقایسه با کشوری مانند آلمان پرداخت. در شرایطی که انتقادها از اوضاع بحران‌زده قیمت طلا و ارز در کشور بالا گرفته، روحانی در جلسه دیروز ستاد گفت: گروهی که باید از آنها تشکر کنم، بخش اقتصادی کشور است. بخش اقتصادی کشور تلاش بسیار زیادی انجام دادند. در جلسه امروز گفته شد که آمار وضع اقتصادی آلمان که از طریق مسئولان آنجا اعلام شده گویای آن است که اقتصاد آنها امسال منهای 5.2درصد کوچک می‌شود و رشد اقتصادی آنها منفی است. نگاه کنید یک کشور پیشرفته با همه امکاناتی که دارد، نه تحریمی و نه مشکلی  الان در این شرایط قرار دارند. اما حتما اقتصاد ایران شرایط بهتری از این آمار خواهد داشت. حتی امیدواریم که نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت و یا حتی با نفت، تا پایان سال احتمالا یا مثبت شود یا اگر هم منفی شود، خیلی پایین‌تر از این رقم‌هایی باشد که این روزها برای اقتصاد آلمان اعلام شده است. بنابراین می‌بینیم همه بخش‌های اقتصادی کار بسیار عظیم و بزرگی در تولید و تامین نیازمندی‌های کشور و همچنین در بخش خدمات انجام داده‌اند.
او همچنین با تشکر از کادر درمانی و برخی از دستگاه‌هایی که بار سنگین مسئولیت‌های این ایام بر دوش آنها است،  گفت: الان در هشتمین ماه هستیم، در طول هفت ماه و چند هفته‌ای که کادر درمان با این بیماری درگیر هستند، همه تلاش بسیار زیاد و فداکارانه‌ای انجام دادند و باید از این پرسنل قدردانی و تشکر کنیم.

چاره‌ای جز جریمه نداریم
رئیس‌جمهور ایجاد درک مشترک از یک خطر مشترک در جامعه را در روند مبارزه با کرونا بسیار مهم خواند و تأکید کرد که ضروری است مراقبت‌ها و نظارت‌ها در روند مقابله با کرونا، تشدید شده و چاره‌ای نداریم که برای متخلفان، جریمه تعیین کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به کاهش مراقبت‌های مردم در قطع زنجیره ابتلای بیماری یادآور شد: طرف می‌گوید من به این ماسک اعتقاد ندارم. اگر انسان خودش باشد و بدن خودش، حتی آن هم قابل‌قبول نیست، ولی می‌گوید خودم می‌خواهم مریض شوم. بحث این است که یک فرد بیمار می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند، مشکل اینجاست؛ بنابراین نمی‌تواند این حرف را بزند. پس باید اینجا مراقبت‌ها را بالا ببریم، نظارت‌ها را بیشتر کنیم و یا حتی جریمه‌های جدید را برای بخشی از تخلفات وضع کنیم، چاره نداریم. او با بیان اینکه راهی جز تغییر سبک زندگی نداریم، تأکید کرد: باید سبک زندگی را برای مدت مدید تغییر دهیم و بدانیم اگر انضباط اجتماعی کاهش پیدا کند، با مشکلات بزرگ‌تری مواجه می‌شویم. در هر کشوری که انضباط اجتماعی قوی‌تر است آنها موفق‌تر بودند. یعنی از مردم خواستند و مردم هم با انضباط اجتماعی گوش کردند، وضع بهتر بود و هر کجا مراعات نکردند مشکلات بیشتر شده است.

اثر متفاوت عزاداری‌ها در استان‌ها
رئیس‌جمهور به شرایط متفاوت موج سوم شیوع کرونا ناشی از عزاداری‌های محرم به تناسب هر استان اشاره کرد و گفت: شرایط استان‌ها عین هم نیست. چرا؟ دلیلش به‌نظرم روشن و همراهش است. آن استان‌هایی که در عزاداری خوب مراعات کردند، مبدأ و مقصد نهایی سفرها در تابستان نبودند، آن استان‌هایی که مراسم قبیله‌ای و طایفه‌ای و سنتی آنها، اجتماعات و درهم تنیدگی در کنار هم نبوده، پروتکل‌ را بهتر مراعات کرده و انضباط اجتماعی‌شان بیشتر بوده است، آنها شرایط بهتری دارند. در بعضی موارد هم به همه اینها کادر درمانی ضمیمه می‌شود که تلاش مضاعفی انجام داده است. همه در کنار هم جمع می‌شوند و می‌بینیم یک استان وضعش بهتر است، یک استان وضعش بدتر و یا متوسط است. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه گزارش‌ها از استان‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توانیم کشور را در زمینه شیوع ویروس کرونا، یکپارچه ببینیم، گفت: برخی استان‌های کشور فقط یک پیک بیماری داشته‌اند، در برخی از استان‌ها و شهرها شاهد 2مرحله اوج بیماری بوده‌ایم و استان‌هایی هم داریم که پیک سوم را تجربه کرده‌اند و دلیل مشابه نبودن وضعیت استان‌ها چیزی نیست جز رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها.

مکث
راهپیمایی اربعین نداریم

روحانی تصریح کرد: کلمه آخر درباره اربعین است. در جلسات قبلی هم گفته شده، در این جلسه هم تأکید شد بر اینکه هیچ رفت‌وآمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد. مرزهای کشور به‌طور کامل بسته است. در داخل کشور هم در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین نداریم. متأسفانه فرمانده نیروی انتظامی در جلسه گزارش دادند تعدادی توسط یکسری افراد اغفال شدند. ایشان تعبیر کرد به بلدچی، قبلاً می‌گفتیم قاچاقچی، آدم‌هایی که قاچاقچی هستند و پولی از افراد می‌گیرند و می‌گویند که شما را از مرز عبور می‌دهیم و اینها را بردند وسط راه رهایشان کردند و مشکلات و خطرات جانی هم برای بعضی‌ها ایجاد کردند. تأکید می‌کنم هیچ‌کس به سمت مرز حرکت نکند. این کار قانونی نیست. نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، نیروهای مرزدار، استاندارها و وزارت کشور همه در این زمینه باید احساس مسئولیت کنند. باید از جان مردم حفاظت
کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید