• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112123
+
-

ترامپ در بیمارستان؛ افزایش مبتلایان در کاخ سفید

ترامپ در بیمارستان؛ افزایش مبتلایان در کاخ سفید

دونالد ترامپ، یک روز بعد از اعلام ابتلایش به کرونا، با هلی‌کوپتر از کاخ سفید به یک بیمارستان نظامی در واشنگتن منتقل شد تا بحرانی که قلب سیاست آمریکا را هدف گرفته عمیق‌تر شود؛ این البته تنها نگرانی در واشنگتن نیست و افزایش تعداد مبتلایان در حلقه نزدیکان ترامپ، نگرانی درباره عمیق‌تر شدن بحران را افزایش داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، صبح دیروز، ابتدا خبر ابتلای کلین کانوی مشاور کاخ سفید و بیل استپین، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام شد. در همین روز، آزمایش کرونای مایک لی و تام تیلیس سناتورهای جمهوریخواه کنگره هم مثبت اعلام شد. این دو نفر، آخر هفته در مراسم معرفی نامزد ترامپ برای دیوان عالی شرکت داشتند. رسانه‌ها با بررسی این موارد اعلام شده گفته‌اند که همین مراسم، باعث شیوع ویروس کرونا بین حلقه نزدیکان ترامپ بوده است. از آنجا که ترامپ در روزهای اخیر در مناظره انتخاباتی با جو بایدن رقیب دمکرات خود در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز شرکت کرده بود، بایدن و همسرش هم آزمایش کرونا دادند که تست آنها منفی بود. تست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم که براساس قانون درصورت ناتوانی ترامپ در اجرای وظایفش جانشین او خواهد شد، همچون همسرش منفی شده است.

در مورد بیماری رئیس‌جمهور آمریکا، اتفاقات بسیار سریع روی داده است و همین، راه تحلیل‌های متفاوت را باز کرده است. ترامپ که از ماه‌ها پیش بحران کرونا را کوچک می‌شمرد و ماه‌ها طول کشید تا قانع شود ماسک بزند، جمعه رسما اعلام کرد که آلوده شده است. در نخستین واکنش‌ها، تیم پزشکی کاخ سفید اعلام کردند که او علایمی خفیف و ملایم و کمی تب دارد. اما بعدا انتقال او به یک بیمارستان، آن هم درحالی‌که آلودگی در میان دولت و نزدیکان رئیس‌جمهور قربانیان بیشتری می‌گیرد، روایت اولیه را به کلی به چالش کشید.
ساعاتی پیش از انتقال ترامپ به بیمارستان، دکتر‌ شان کانلی دکتر مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حال رئیس‌جمهور خوب است و نیازی به دریافت اکسیژن ندارد و به توصیه پزشکان، استفاده از داروی رمدسیویر را شروع کرده است. این دارو، زمان بهبود بیماران را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تیم پزشکان ترامپ از دارویی ترکیبی که ایمنی بدن را افزایش می‌دهد هم استفاده می‌کنند. این داروی تجربی به تأیید سازمان غدا و داروی آمریکا نرسیده و انتشار خبر استفاده از آن، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. قرص روی، ویتامین دی، فاموتیدین، ملاتونین و آسپرین دیگر داروهای تجویزی برای ترامپ هستند.
کانلی همچنین گفته که پس از مشورت با متخصصان در بیمارستان نظامی والتر رید و دانشگاه جان هاپکینز، به این نتیجه رسیده است که ترامپ باید به بیمارستان نظامی منتقل شود. در همان ساعات، ترامپ در توییر نوشت: «فکر می‌کنم اوضاع مرتب است. از همه متشکرم. عشق. »
این در حالی است که عصر دیروز رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع خود نوشتند که ترامپ 48 ساعت حیاتی پیش رو دارد و هنوز خطر کاملا رفع نشده است.
صحبت‌های عصر دیروز کانلی درباره اینکه 72 ساعت از زمان ابتلای ترامپ گذشته اما جنجالی شد و خبرنگاران با اشاره به صحبت‌های او این مسئله را پیش کشیدند که در این صورت، ابتلای ترامپ چهارشنبه شب قطعی شده نه پنجشنبه شب. کانلی در صحبت‌هایش تلاش کرد این گاف را رفع و رجوع کند.  تصمیم‌گیری برای اعزام ترامپ به بیمارستان، تنها چند ساعت بعد از آنکه کانلی گفته بود ترامپ و همسرش ملانیا در کاخ سفید باقی خواهند ماند، نشانه‌ای از تغییر اساسی در استراتژی درمانی رئیس‌جمهور به شمار می‌رود. بستری ترامپ در بیمارستان، آن هم در شرایطی که امکانات پیشرفته پزشکی در کاخ سفید وجود دارد، گمانه‌زنی درباره میزان وخامت حال او را افزایش داده است. او مسن است و اضافه وزن دارد و همین عوامل او را در زمره بیماران با ریسک بالا قرار می‌دهد. تصاویری که از سوار شدن ترامپ به هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری منتشر شده نشان می‌دهد که او با پای خودش و بدون مشکل سوار هلی‌کوپتر شده و برای خبرنگاران دست تکان داده است. اما در فضایی که اطلاعات درست کمی از کاخ سفید درباره وضعیت ترامپ منتشر می‌شود، رسانه‌ها سؤالات بی‌پاسخ زیادی را مطرح کرده‌اند. سنت کاخ سفید این است که درصورت بیماری رئیس‌جمهور، رئیس تیم پزشکی او مرتبا با رسانه‌ها درباه شرایط رئیس‌جمهور صحبت می‌کند، اما این بار خبری از این کار نبوده و بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است. گفته می‌شود این پنهانکاری، ادامه روند رویکرد دولت ترامپ با مسئله بحران کروناست. آنها مدت‌ها این بحران را کوچک شمردند و حتی متهم شدند که در آستانه انتخابات، می‌خواهند از آن بهره سیاسی ببرند. رسانه‌های آمریکایی در این شرایط، این سؤال را مطرح کرده‌اند که اگر رئیس‌جمهور و همسر او هر روز تست کرونا داده‌اند، چطور ممکن است که کسی از ابتلای آنها در همان روز مطلع نشده باشد. گفته می‌شود که ترامپ چند روز نشانه داشته و بعد از آنکه مشخص شده آزمایش هوپ هیکس مثبت بوده، به یک سفر انتخاباتی در نیوجرسی هم رفته است. همین کار هم با انتقادهای زیادی مطرح است چون براساس پروتکل‌ها، اگر کسی متوجه شود یکی از افراد نزدیکش نشانه‌های ابتلا به کرونا را دارد باید خود را دو هفته قرنطینه کند. ترامپ و تیم او، نه‌تنها بعد از دیدن نشانه‌های هوپ هیکس، این کار را نکرده‌اند که به میان مردم هم رفته‌اند. برخی کارشناسان، ترامپ را به‌خاطر این رفتار به بی‌مسئولیتی متهم کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید