• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112069
+
-

روزشمارپرواز در دوره همه‌گیری

کرونا موجب ممنوعیت پروازهای ایرانی به بسیاری از کشورها شد اما در گذر زمان این ممنوعیت‌ها در مسیر حل و فصل قرار دارند


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، سفرهای هوایی در جایگاه متهم اصلی قرار گرفتند، چراکه بسیاری از مسافران ناخواسته موجب عبور ویروس از مرزها شدند و گذر زمان نشان داد که هیچ کشوری از کرونا در امان نیست.گسترده شدن این ویروس ناشناخته موجب شد تا کشورهای مختلف در نخستین اقدام دست به لغو پروازهایشان بزنند. ایران نیز با توجه به حاشیه‌های ایجادشده از لیست ممنوعیت‌های پرواز جا نماند. هرچند در هفته‌های اول خبر ممنوعیت پرواز هواپیماهای ایرانی به کشورهای مختلف به گوش می‌رسید، اما با گذر زمان از شدت این ممنوعیت‌ها کاسته شد.


5بهمن: تمام مسافرانی که از مبدأ چین به ایران وارد شدند، برای جلوگیری از شیوع کرونا، تحت معاینات پزشکی قرار گرفتند.
15بهمن: پروازهای چین در مسیر رفت و برگشت برای بازگردان ایرانیان حاضر در چین به کشور انجام شد و دانشجویان ایرانی شهر ووهان با تمهیدات ویژه پس از ورود به کشور قرنطینه شدند.
1اسفند: سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پروازهای مسافری ایران به چین و بالعکس متوقف شده است و برخی پروازها باری است و با هماهنگی‌های کامل انجام می‌شود.
5اسفند: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اتهام ورود ویروس کرونا از سوی شرکت هواپیمایی ماهان و سازمان هواپیمایی کشوری را تکذیب کرد. در همین روز قطر ایرویز با انتشار بیانیه‌ای از قرنطینه مسافرانی که از ایران و کره‌جنوبی به این کشور سفر می‌کنند، خبر داد.
6اسفند: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از الزامی بودن استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون دریافت جریمه از تاریخ ۵اسفند تا اطلاع ثانوی خبرداد.
8اسفند: ترکیه، عراق، کویت، گرجستان، تاجیکستان، امارات، قطر، ترکمنستان، هندوستان، عمان و بحرین پروازهای ایرانی را ممنوع کردند.
9اسفند: 2شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر پس از کسب مجوز برای بازگرداندن مسافران ایرانی راهی امارات و ترکیه شدند.
10اسفند: مقامات بهداشتی کشورهای آلمان، آذربایجان، هلند و انگلستان اعلام کردند که مسافران ایرانی در زمان ورود به فرودگاه‌های آنها باید اظهارنامه سلامت به همراه داشته باشند.
12اسفند: آلمان، ازبکستان وسوئد تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا در ایران، پرواز هواپیماهای ایران ایر به مبدا و مقصد این کشور را به حالت تعلیق درآوردند.
12اسفند: قزاقستان به‌دلیل شیوع کرونا، مانع ورود مسافران ایرانی به این کشور شد.
14اسفند: براساس دستور سازمان هواپیمایی کشور مسافران باید کارت سلامت تهیه می‌کردند.
15اسفند: سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پروازهای ماهان به چین، تنها برای آوردن وسایل پزشکی انجام می‌شود.
17اسفند: مجوز پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به‌منظور بازگشت مسافران ایرانی از هند صادر شد و 221مسافر از هند به ایران برگشتند.
18اسفند: تمامی پروازهای هواپیمایی ایران به مقاصد اروپایی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمد.
20اسفند: سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) اعلام کرد که پروازهای هواپیمایی چینی چایناساترن فقط برای بازگشت اتباع چینی به کشورشان انجام می‌شود.
20اسفند: پس از محدودیت‌های کرونایی اعمال شده از سوی کمیسیون اروپایی برای پروازهای هما، مقرر شد که تمامی پروازها جز 3مسیر وین، استکهلم و گوتنبرگ براساس برنامه انجام شود.
21اسفند: کرونا پروازهای هما به قطر را به حالت تعلیق درآورد و باتوجه به حضور ایرانی‌ها در قطر، سومین پرواز در این روز برای بازگشت مسافران انجام شد.
24اسفند: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که «در ۱۷ بهمن‌ماه جلسه اضطراری به ریاست جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، تشکیل و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که تمامی پروازهای مستقیم ایران به چین قطع شود».
6اردیبهشت: مسافران هوایی که قصد ورود به ایران را داشتند باید تعهدنامه‌ای را پر می‌کردند. در این تعهدنامه آمده بود که این مسافران باید برای تست بیماری کووید -۱۹ همه همکاری‌های لازم را با کادر درمانی انجام ‌دهند و از زمان ورود تا مشخص‌شدن جواب آزمایش در اسکان شخصی خود بمانند.
10اردیبهشت: سازمان هواپیمایی دوباره تأکید کرد که «ایرلاین‌های داخلی باید بهای بلیت‌های دریافت‌شده را بازگردانند و این موضوع از طریق ایرلاین‌های خارجی نیز در حال پیگیری است».
12اردیبهشت: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که بیش از ۹۵درصد بهای بلیت هواپیما که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا پرداخت کرده‌ بودند به آنها بازگردانده شد.
16اردیبهشت: ورود مسافران بدون ماسک به هواپیما ممنوع شد.
19اردیبهشت: مذاکرات برای آغاز پروازهای اروپایی به ایران آغاز شد.
25اردیبهشت: پرواز به مقصد آمستردام هلند از سر گرفته شد.
28اردیبهشت: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر بازگشایی مرزهای هوایی ترکیه در 26خرداد را اعلام کرد.
11خرداد: یازدهم مرداد‌ماه به‌عنوان روز بازگشایی پروازهای ایران به مقاصد مختلف ترکیه اعلام شد.
25خرداد: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از احتمال بازگشایی مرز هوایی ترکیه و آغاز پروازهای مسافری به این کشور از ۳۱خرداد‌ماه خبر داد.
1تیر: قرار شد که پرواز برنامه‌ای تهران-منچستر از ۱۴تیر‌ماه انجام شود.
5تیر: براساس آنچه سایت‌های خرید و فروش بلیت اعلام کرده بودند، قرار بود از ششم تیرماه پروازهای تهران-استانبول آغاز شود.
13تیر: در خبرها آمد که پروازهای خارجی به مقصد استانبول که قرار بود از ۱۱ مرداد‌ماه راه‌اندازی شود به تعویق افتاد.
17تیر: پروازی فوق‌العاده از سوی شرکت هواپیمایی هما به پایتخت بلاروس برای انتقال ایرانیان و دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور. 
22تیر: قرار شد پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما از تهران به مقصد استانبول که در پی شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، با دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی ترکیه از روز ۲۳تیرماه فعالیتش را از سر بگیرد.
27تیر: نخستین پرواز شرکت هواپیمایی امارات پس از حدود 6‌ماه به مقصد دبی حرکت کرد.
29تیر: پروازهای ایران به ترکیه دوباره متوقف شد.
17مرداد: یکی از مقامات ترک اعلام کرد که احتمالا شرایط برقراری مجدد پروازهای ایران-ترکیه در ۲۵مرداد فراهم خواهد شد.
21مرداد: شرکت هواپیمایی هما اعلام کرد که از تاریخ ۲۵ مردادماه سال‌جاری، براساس برنامه از تهران به فرودگاه وین پرواز می‌کند.
1شهریور: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت که پروازهای ایران-ترکیه با وجود صحبت‌ها و مذاکرات انجام‌شده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
2شهریور: براساس اعلام مسئولان، پروازهای خارجی ایران به مقاصدی مانند پاریس، لندن، منچستر، آمستردام، وین، دبی، دوحه، بانکوک و کوآلالامپور انجام شد.
13شهریور: ترکیه تاریخ 11مهر را برای از سر‌گیری پروازها اعلام کرد.
2مهر: براساس اعلام شرکت هواپیمایی هما، مقرر شد که پس از وقفه چندماهه، از ۱۲ مهرماه پروازها به فرودگاه فرانکفورت آغاز شود.
4مهر: پروازهای هواپیمایی ترکیه به تهران پس از وقفه شش‌ماهه با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد.
12 مهر: چند روز پس از از سرگیری دوباره پروازها «یورو نیوز» از شنیده‌هایی حکایت کرد که کل پروازهای ترکیه به مقصد ایران تا اطلاع ثانوی لغو شده است. شرکت ماهان هم اعلام کرد پروازهایش از تهران به استانبول پس از این تاریخ یک طرفه از استانبول به تهران خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید