• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 12 مهر 1399
کد مطلب : 111974
+
-

انتقادات قالیباف در دومین سفر استانی خود از مدیریت دولتی و کاهش ارزش پول ملی

ما دولت نیستیم

دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در برنامه‌ریزی‌ها باید به سرنوشت مردم توجه کنند

مجلس
ما دولت نیستیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در دومین مقصد سفرهای استانی‌اش راهی مازندران شد و مانیفست اجرایی‌اش برای گره‌گشایی از بن بست‌ها را با تأکید بر «آنچه مردم می‌خواهند» تشریح کرد. او و سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در روزهایی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور امور کشور را با ویدئوکنفرانس‌هایی از پاستور اداره می‌کند؛ استان به استان راهی می‌شوند و در همین سفرها نقد دولت و آنچه مدیریت ناکارآمد می‌نامند، مـحـور اصـلی سـخـنرانـی‌هـا و گفت‌وگوهایشان است.
شنیدن حرف مردم و گام برداشتن برای حل مشکلات مردم هسته اصلی استراتژی اجرایی قالیباف است که شائبه ورود او به کارزار انتخابات را تقویت می‌کند و نشان می‌دهد میل رئیس مجلس به امور اجرایی بیش از اختیاراتی است که وی در حیطه کار خود یعنی قانون‌نویسی و نظارت بر اجرای آن دارد. قالیباف در نخستین سفرهای استانی‌اش قریب به یک‌ماه پیش راهی خوزستان شده بود؛ سفری پرحاشیه که نخستین زمزمه‌های کاندیداتوری او برای انتخابات 1400را رسمیت بخشید.
سفر او به مازندران با سفرش به خوزستان تفاوت‌های جدی داشت. وی در جمع خوزستانی‌ها پای درد دل آنها نشست و تصاویری که از دیدارهای مردمی او رسانه‌ای شد خبر از همنوایی قالیباف با مردم برسر اوضاع بد معیشتی، فقر و بیکاری مردم خوزستان می‌داد؛ سفری که عنوان نظارت میدانی به‌خود گرفت.
رئیس مجلس اما در دیار مازنی‌ها هم نقدها و کاستی‌ها را بیان کرد و هم  راه چاره آنها را به سبک و روش مدیریتی خودش شرح داد و دولت را به‌خاطر کاستی‌ها هدف انتقاد قرار داد.
هرچند قالیباف در ردای رئیس مجلس تأکید دارد این سفرها جنبه تبلیغاتی و سیاسی ندارد و براساس وظیفه نظارتی مجلس و نقش پیگیری امور کرسی نمایندگی است اما تقویت بیش از پیش احتمال کاندیداتوری او در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری - که قرار است خردادماه 1400برگزار شود - برچسب تبلیغاتی و انتخاباتی را ضمیمه تحرکات اخیر او کرده است.

قالیباف در جمع مازنی‌ها چه گفت
انتقاد از نشنیدن صدای مردم در رسیدگی به مشکلات، رفع مشکلات مردم در لوای قانون‌نویسی، گام برداشتن به سوی قانون محوری به جای قانون آرزوگونه و همصدایی با مردم در نقد دولت مهم‌ترین محوری سخنان رئیس مجلس در سفرش به مازندران بود. او در سخنانی پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را در گرو خداباوری و مردم‌محوری دانست و با انتقاد از کاهش افسارگسیخته ارزش پول ملی تأکید کرد: وقتی ارزش پول ملی لجام‌گسیخته است تحول در اقتصاد شکل نمی‌گیرد زیرا شرط اول توسعه ثبات در اقتصاد است.
او در نشستی مشترک با مجمع نمایندگان و همچنین مدیران کل استان مازندران به بررسی نظام مسائل این استان پرداخت و با بیان اینکه امروز موظف هستیم حرف مردم را بزنیم و در این راستا گام برداریم، گفت: بدون شک نداشتن برنامه مشخص سبب شده شاهد مشکلات کنونی باشیم و ریشه نداشتن برنامه نیز سوء‌مدیریت است لذا مشکلات مرتبا دست به‌دست شده و در شرایط کنونی فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده است.

ما دولت نیستیم، نماینده مردمیم
رئیس مجلس افزود: باید یادآور شد ما دولت و قوه مجریه نیستیم بلکه نمایندگان مجلس هستیم و باید ریل‌گذار امور باشیم تا سیاست‌ها درست اجرایی شود. همچنین باید نظارت جدی در ابعاد مختلف برای اجرایی شدن احکام داشته باشیم. وی تصریح کرد: تصمیمات مجلس فرایند خرد جمعی نمایندگان و نخبگان است و باید از سوی قوه مجریه و سایر نهادهای مختلف اجرایی شود؛ باید از دخالت در کار اجرایی پرهیز شود تا قوه مجریه پاسخگوی مردم و نمایندگان مجلس باشد.
وی تصریح کرد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باید برنامه 5ساله هفتم را طوری برنامه‌ریزی کنند که دارای 3سطح ملی، منطقه‌ای و محلی باشد. باید احکام دقیق و مشخصی در این برنامه نوشته شود تا احکام محلی منطبق با احکام منطقه‌ای و سپس با مسائل ملی تطابق داشته باشد.
رئیس مجلس افزود: در این بین نباید از یاد برد در برنامه‌ریزی‌ها باید به سرنوشت مردم توجه شود؛ در واقع گاهی در تصمیمات درصدد حامی‌پروری هستیم اما وقتی به سرنوشت مردم توجه شود توانمندسازی مدنظر است.
او تصریح کرد: بدون شک در برنامه‌ریزی‌ها باید دقیق عمل کنیم و نباید آرزوهایمان را بنویسیم بنابراین در برنامه 5ساله با پیش‌بینی 3تا 4حکم باید مسئولیت تحقق احکام به مسئولان استانی واگذار شود زیرا مجلس باید در سطح ملی با قانونگذاری محکم درصدد حفظ ارزش پول ملی باشد.

مکث
نقد دولت و پیشنهاد گرفتن مالیات از مسافران

رئیس مجلس در بخشی از سخنانش پیشنهاداتی قابل تامل در حمایت از شهروندان شهرهای شمالی مطرح کرد و گفت: کسی که وارد استان‌های شمالی می‌شود باید هزینه‌اش را پرداخت کند و برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی از سوی مدیران استانی است. اگر تاکنون در مجلس به این موضوع توجه نشده، باید در برنامه 5ساله هفتم به آن توجه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید