• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11184
+
-

فرسودگی شبکه‌های آب و بودجه‌هایی ناچیز

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب زنجان: هزار و ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های آبرسانی استان فرسوده است که نوسازی آن به اعتبارات زیادی نیاز دارد

شهر
فرسودگی شبکه‌های آب و بودجه‌هایی ناچیز




 مدیریت بهینه مصرف آب در سال‌های اخیر در صدر اخبار و هشدارهای اجتماعی قرار گرفته است؛ به طوری که این روزها همه مردم را به نوعی نگران این موضوع کرده است. بنابراین مدیریت بحران در این زمینه بر صرفه‌جویی و اصلاح شیوه مصرف آب در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی تاکید بسیاری دارد. اما در بررسی‌های کلان‌تر به یکی دیگر از راه‌های هدر رفت آب که منجر به نگرانی بیشتری شده کمتر پرداخته شده است که آن هم فرسودگی شبکه‌های آبرسانی سراسری است. در برخی آمارهای استان زنجان آمده است که فرسودگی باعث هدر رفت 40 درصدی آب آشامیدنی شده که این موضوع در صورتی که اصلاح نشود میزان قابل توجهی است.

به گزارش همشهری، فرسودگی شبکه‌های آبرسانی، معضلی فراگیر در بیشتر استان‌های کشور است. معضلی که تا حادثه‌ای به وجود نیاورد به صورت طبیعی احساس نمی‌شود. از این رو شاید در نگاه عادی مردم مورد توجه قرار نگیرد. به واقع این معضل که مسلماً از زمان اعلام آن تا رفع مشکل بازه زمانی طولانی را انتظار می‌کشد پیامدهای بسیاری دارد که در سال‌های آینده بروز خواهد کرد. هدر رفت و آلودگی آب به مواد مضر، 2 پیامد مهم این مساله برای سیستم‌های آبرسانی است. هر چند اصلاح و نوسازی شبکه‌های فرسوده آبرسانی، هزینه‌های گزافی را در بر می‌گیرد که بسیاری از استان‌های کشور از عهده پرداخت این هزینه بر نمی‌آیند، اما سلامت عمومی و جلوگیری از هدر رفت آب به مراتب موضوعی مهم‌تر محسوب می‌شود که باید مورد توجه کارشناسان و مسئولین قرار گیرد.

در استان زنجان طی سال گذشته بیش از 8 کیلومتراز شبکه‌های آبرسانی اصلاح شدند که به نسبت میزان فرسودگی کلی در استان، آمار بسیار پایینی است. طبق اعلام مسئولین؛ هزار و 300 کیلومتر از شبکه‌های آبرسانی استان فرسوده است که با یک محاسبه کوچک در صورتی که حتی شبکه‌های جدیدی وارد سیستم آبرسانی نشود سال‌ها طول می‌کشد که این میزان نوسازی شود. از طرفی به نظر می‌رسد با توجه به نوسانات بازار نمی‌توان اعتبار ثابتی برای این مقدار شبکه فرسوده معین و اعلام کرد. مرداد ماه سال گذشته «علی محمد نادرخانی» معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفته بود: یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی استان یعنی معادل ۵۰ درصد آن فرسوده است که با احتساب میزان نوسازی شده همچنان این آمار بالا است.


آلایندگی شبکه‌های آب فرسوده

فلزهای سنگین از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط زیست به شمار می‌آیند. تجمع بیولوژیکی فلزهای سنگین در بدن موجودات زنده، یکی از عوامل مهم بیماری‌های متعدد از جمله سرطان است. این عناصر به 2 روش طبیعی و انسانی وارد منابع آبی می‌شوند. استفاده گسترده از لوله‌های فلزی حاوی سرب در شبکه‌آبرسانی شهری به‌خصوص در شبکه‌های فرسوده باعث آلوده شدن آب آشامیدنی شده است. افزایش تعداد مطالعات مختلفی که در چند دهه اخیر در سطح جهان بر روی غلظت فلزهای سنگین در نمونه‌های آب آشامیدنی صورت گرفته است اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

ارزیابی تأثیر لوله‌های فلزی در شبکه آبرسانی شهری بر غلظت فلزهای سنگین در آب آشامیدنی شهر زنجان نیز مورد مطالعه قرار گرفته و به این منظور ناحیه مورد مطالعه به 2 قسمت بافت شهری قدیم با لوله کشی فلزی و بخش جدید شهر با لوله کشی غیر فلزی تقسیم شد. نمونه برداری به 3 روش تصادفی در طول روز، نمونه برداری پس از عبور یک جریان کامل آب ونمونه برداری از نخستین جریان آب در لوله‌ها انجام گرفته است که در هر روش 40 نمونه از بافت قدیم و 20 نمونه ازبافت جدید نمونه برداری شدند. مقدار فلزهای سنگین روی، سرب، کادمیم و مس در 180 نمونه تهیه شده به روش برهنه سازی اندازه‌گیری شد و تحلیل آماری داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که مقدارفلزهای روی و سرب در آب آشامیدنی در بافت قدیم شهر که دارای لوله‌های فلزی آبرسانی هستند پس از مدت زمان 8 ساعت به سبب فرسودگی لوله‌های فلزی در شبکه آبرسانی شهر افزایش می‌یابد. این موضوع که مورد مطالعاتی چند کارشناس در زنجان بوده است به نوعی خطرات بهداشتی آب خروجی از این شبکه‌های فرسوده را گوشزد می‌کند.


 اصلاح  شبکه آبرسانی فرسوده

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب زنجان به اصلاح شبکه آبرسانی در استان طی سال ۹۶ اشاره کرد و گفت:7/8 کیلومتر اصلاح شبکه در شهر زنجان اجراشده است. «علیرضا جزء قاسمی» همچنین اظهار کرد: در سال ۹۶ حدود 5/11 کیلومتر توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیز در شهر زنجان اجراشد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به فرسودگی شبکه‌های آب در استان اشاره کرد و افزود: بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های آبرسانی استان فرسوده است و نوسازی آن به اعتبارات زیادی نیاز دارد. علیرضاجزء قاسمی عنوان کرد: هم‌اکنون ۲۱ شهر شامل ۷۰۰ هزار نفر جمعیت استان تحت پوشش آب و فاضلاب شهری استان زنجان هستند که صددرصد جمعیت شهری استان ،تحت پوشش خدمات آب آشامیدنی بهداشتی قرار دارند. وی افزود: در سال گذشته بیش از ۲۶ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع آب در شهرهای استان انجام‌شده است.  


تولید 40 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای شهروندان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در سال گذشته بیش از 40 میلیون متر مکعب آب شرب برای شهروندان زنجانی تولید شده است.
«علیرضا جزء قاسمی» با اعلام گزارشی از آمار و اطلاعات آب و فاضلاب شهر زنجان در سال گذشته اظهار کرد: میزان مصرف آب در بخش خانگی زنجان بیش از 23 میلیون متر مکعب بوده است.
وی افزود: در سال 96 بیش از 2 هزار و 800 انشعاب آب خانگی در شهر زنجان نصب شده و در بخش غیر خانگی نیز 468 انشعاب نصب شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان، میزان آحاد فاضلاب خانگی نصب شده در یک سال گذشته در شهر زنجان را نیز بیش از 8 هزار و 800 فقره اعلام کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 5/3 کیلومتر توسعه شبکه توزیع آب در زنجان انجام شده است.وی تعداد کنتورهای تعویض شده طی سال گذشته در شهر زنجان را بیش از 4 هزار و 300 دستگاه اعلام کرد و افزود: در سال 96 بیش از 16 میلیون متر مکعب آب سطحی و بیش از 24 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان زنجانی از سوی شرکت آب و فاضلاب این استان تولید شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید