• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11183
+
-

رفع تشنگی قزوین با حفر چاه‌های بیشتر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان: مشکل اصلی کم‌آبی استان به 3 شهر قزوین، محمدیه و آبیک برمی‌گردد

منابع
رفع تشنگی قزوین با حفر چاه‌های بیشتر




مهسا سید قوامی‌| قزوین- خبرنگار:


شواهد و پیامدهای بروز یافته نشان می‌دهد بحران آب در دشت قزوین بسیار جدی است و مسئولان و مردم باید برای حفاظت از منابع آبی موجود به‌سرعت بیندیشند و اقدام کنند. در شرایطی که قزوین در رتبه‌ هفتم خشکسالی قرار گرفته باید از همین امروز ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی برای پیدا کردن راهکار عملی نیز اقدام کنیم. 

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طبق برآوردها و بررسی‌ها تا ۲۵ سال آینده دشت قزوین به بیابانی بدون محصول تبدیل خواهد شد و از آن پس باید شاهد مهاجرت مردم این دشت به سایر نقاط کشور باشیم. این مشکلی است که نه‌تنها استان قزوین بلکه بسیاری از استان‌های دیگر کشور عزیزمان را در بر می‌گیرد و نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند دارد. در این زمینه با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گفت‌وگو کردیم.


گزارش کم آبی به تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم و اثرات خشکسالی در استان به همشهری گفت: قزوین در کنار 9 استان تهران، خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، همدان، مازندران و گیلان با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است. «احمد هجران‌فر» ادامه داد: در قزوین 26 شهر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند و مشکل اصلی کم‌آبی استان به 3 شهر قزوین، محمدیه و آبیک برمی‌گردد. 

وی افزود: در 3 سال گذشته با اقدامات و اجرای طرح‌های فوری آبرسانی، این 3 شهر‌ از کم‌آبی به تنش آبی گذر کرده‌اند. البته ناگفته نماند که با همین اقدامات شرایط منطقه آبیک به مرحله‌ای نرمال و قابل تحمل رسیده است. 
این مسئول افزود: شرکت آب و فاضلاب شهری با همکاری فرمانداری و استانداری استان قزوین در حال تجهیز و حفاری 4 حلقه چاه در منطقه بیدستان برای اضافه کردن منابع تأمین آب در منطقه محمدیه و مهرگان است که در چند ماهه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. 


حفر چاه‌های جدید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با بیان اینکه 5 حلقه چاه در منطقه مهدی‌آباد و چوبیندر حفر شده است، یاد‌آوری کرد: از این 5 حلقه چاه 3 حلقه آن جدید است و 2 حلقه جایگزین هم در منطقه اقبالیه حفر شد که در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است و باید گفت مجموع کمبود آب قزوین و اقبالیه با این 5 حلقه چاه مدیریت شده است. این مقام مسئول تأکید کرد: برای اولین‌بار یک حلقه چاه در مخزن ارنجک در ناحیه شرق قزوین وارد مرحله بهره‌برداری شده ‌که با وجود آن مشکل فشار آب در شرق قزوین حل شده است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب درباره رفع مشکل کمبود آب قزوین می‌گوید: شرکت آب منطقه‌ای استان برای مقابله با کم‌آبی حفر 9 حلقه چاه را در دستور کار خود قرار داده است. در زمینه مصوبات سفر ریاست جمهوری که طرح آبرسانی از چاه‌های بیدستان به قزوین مصوب شد دستور فوریت اجرای کار قبل از تملک از وزیر نیرو درخواست داده شده است. هجران‌فر ادامه داد: امسال سعی بر این است که بخشی از تأسیسات آبرسانی شرق قزوین، قبل از شروع فصل گرما وارد مرحله بهره‌برداری شود تا بتوان کابوس مشکل کم‌آبی را رفع کرد. 


فشار آب به تعادل می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به راهکارهای جلوگیری از هدر رفت و تعادل فشار آب توضیح داد: می‌توان در ساعاتی که مصرف آب کم است، فشار آب را کاهش داد و در ساعاتی که مصرف آب زیاد است فشار آب را افزایش داد و با این کار علاوه بر جلوگیری از هدر‌رفت آب با افت فشار هم مقابله کرد. هجران‌فر افزود: نقش مردم در رعایت الگوی صحیح مصرف آب بسیار تأثیر‌گذار است و لازم است ‌ مدیریت مصرف به‌عنوان یک باور عمومی نزد مردم نهادینه شود و رسانه‌ها در این بخش نقش مهمی ایفا می‌کنند. 

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی مردم باید آگاه‌تر باشند که روز به روز وضعیت کمبود آب وخیم‌تر می‌شود. در حال حاضر چاره‌ای جز صرفه‌جویی در مصرف آب نیست و شهروندان باید در نوع مصرف آن تجدید نظر جدی کنند. مردم باید به این آگاهی دست یابند که آب را در منازل برای نیاز‌های ضروری مثل آشامیدن‌ و مصارف بهداشتی استفاده کنند و از مصارف آب برای شست‌وشوی حیاط و ماشین و... پرهیز کنند. این مقام مسئول با بیان اینکه آب یک نعمت الهی و حیاتی است، گفت: به دلیل آسیب‌پذیر بودن آب باید به‌عنوان یک کالای استراتژیک و اقتصادی به آن نگاه کرد. 


آب‌بها کافی نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان درباره مبالغی که به‌عنوان آب‌بها دریافت می‌شود، گفت: شرکت آب و فاضلاب مبالغ دریافتی از طرح فروش آب‌ را صرف هزینه‌هایی چون تعمیرات و بازسازی تأسیسات شبکه‌هایی که فرسوده هستند و شکستگی‌هایی که گاهی رخ می‌دهد، می‌کند. وی افزود: در حال حاضر قیمت تمام‌شده آب منطقی نیست و سهم اقتصاد آب باید در سبد خانوارها افزایش پیدا کند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: طرح جریمه کردن مشتریان پر‌مصرف یکبار در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به‌صورت لایحه یک فوریتی مطرح شد اما متأسفانه رأی نیاورد و راهکار دیگری هم برای محدود کردن مشتریان پر‌مصرف وجود ندارد. 


هر ۵۰۰ متر یک چاه !

مجید برخورداری، مدیر روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب قزوین: اکنون دو سامانه غرب و شرق در قزوین برای حفر چاه وجود دارد، سامانه غرب شامل جاده اقبالیه، مهدی آباد، چوبیندر و تاکستان است و باتوجه به اینکه هر ۵۰۰ متر یک چاه حفر شده ظرفیت این سامانه پر شده است. در مقطعی ۶ الی ۷ حلقه از چاه‌های آب نابود شدند و نتوانستیم این کمبود را تامین و جبران کنیم؛ وضعیت به گونه ای بود که سطح آب مخزن غیاث آباد به 50 سانتی متر رسیده بود.  شهر اقبالیه در این زمینه مشکل خاصی ندارد و از میان شهرهای استان، شهر قزوین بیشترین مشکل را در حوزه کمبود آب دارد.  شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان در رتبه بعدی کمبود آب قرار دارند و سایر شهرها در وضعیت سر به سر هستند، یعنی میزان آب موجود با مقدار آب مصرفی برابر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید