• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11174
+
-

فرسفج و فرصت توسعه تویسرکان

این کاروانسرا با برگزاری جشنواره غذا روزنه امید را به موفقیت گردشگری شهر گشوده است

شهری
فرسفج و فرصت توسعه تویسرکان




وحید الوندی| تویسرکان- خبرنگار:

ثبت و اجرای جشنواره غذاها و بازی‌های بومی در کاروانسرای فرسفج به عنوان یک رویداد دائمی گردشگری باعث تحول در منطقه توسرکان خواهد بود.
هشتم فروردین سال جاری و در ایام نوروز، کاروانسرای تاریخی فرسفج شاهد برگزاری جشنواره غذاها، بازی‌های بومی و محلی و مسابقات کشتی پهلوانی برای پنجمین بار در سال‌های اخیر بود. 

این جشنواره از سال 93 با برگزاری اولین دوره کار خود را آغاز کرد و امسال و در پنجمین سال برگزاری خود با استقبالی بی‌نظیر، پرشور و گرم از سوی مردم و گردشگران نوروزی مواجه شد. 
در جشنواره غذاها و بازی‌های بومی و محلی کاروانسرای فرسفج در حدود 100 نفر در بخش غذاهای سنتی، 25 نفر از قهرمانان صاحب‌نام کشتی پهلوانی با یکدیگر رقابت کردند. بخش‌های متنوع نوروزخوانی، اجرای موسیقی زنده و آیینی و برپایی غرفه‌های گردو، سفال و دیگر صنایع دستی از بخش‌های جنبی این جشنواره بود. 
استقبال مردم و گردشگران نوروزی از این جشنواره به حدی بود که ظرفیت حیاط کاروانسرای فرسفج به طور کامل پر شد و رفت‌وآمد به سختی انجام می‌شد. 


ظرفیت‌های گردشگری تویسرکان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان در گفت‌و‌گو با همشهری درباره این جشنواره توضیح می‌دهد: شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از 221 اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه گردشگری از ظرفیت‌های ویژه و فراوانی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب بیش از پیش گردشگران برخوردار است. 
میثم الوندی می‌افزاید: تویسرکان با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های مختلف در شاخه‌های متنوع گردشگری مانند گردشگری طبیعت، گردشگری مذهبی، گردشگری فرهنگی و تاریخی و گردشگری آیینی به برگزاری رویدادهای گردشگری در ایام مختلف سال نیاز دارد تا گردشگران را بیش از پیش به سوی خود جذب کند. 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره گردو، مبل و منبت و فرش دستباف و جشنواره صنایع مبل و منبت روستای اشترمل در سال 96 در شهرستان تویسرکان خاطرنشان می‌کند: برگزاری این 2 جشنواره از اثرگذاری بالایی برخوردار شد و توانست گردشگران قابل توجهی را به تویسرکان بکشاند. الوندی اضافه می‌کند: جشنواره غذاها و بازی‌های بومی و محلی کاروانسرای تاریخی فرسفج نیز باید به عنوان یکی از رویدادهای دائمی گردشگری برای شهرستان تویسرکان ثبت شود تا در ایام نوروز شاهد رونق صنعت گردشگری و حضور گردشگران در تویسرکان باشیم. 


حضور بخش خصوصی

رئیس اداره میراث فرهنگی تویسرکان با اشاره به اینکه کاروانسرای تاریخی فرسفج قابلیت ایجاد مکان‌های اقامتی و مجموعه رفاهی و تفریحی را دارد، می‌گوید: این فرایند تنها می‌تواند با حضور بخش خصوصی محقق شود. این کاروانسرای تاریخی علاوه بر تبدیل شدن به یک مجموعه اقامتی تاریخی، بخش‌های رفاهی و تفریحی مانند پیست‌های ورزشی، غرفه‌های عرضه صنایع دستی و سوغات شهرستان تویسرکان و بخش‌هایی مانند مهمانپذیر سنتی و سفره‌خانه سنتی دارد. الوندی اضافه می‌کند: صحبت‌های اولیه برای حضور سرمایه‌گذار در طرح ساماندهی کاروانسرای فرسفج انجام و طرح جامع محوطه‌سازی آن نیز به مرکز استان ارائه شد که پس از رفع نواقص جزئی از سوی میراث فرهنگی استان تحویل گرفته شد. وی اظهار می‌کند: اکنون زمینه برای بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهرستان آماده شده است به شرط آنکه بخش خصوصی ورودی پررنگ و اثرگذار در این زمینه داشته باشد. 


درباره کاروانسرای فرسفج

کاروانسرای شاه عباسی فرسفج در 20 کیلومتری مسیر جاده تویسرکان به کنگاور و در حاشیه این جاده و همچنین در مجاورت شهر فعلی فرسفج واقع شده است. این کاروانسرا در واقع محل استراحت مسافران و کاروان‌هایی بوده است که به قصد تجارت، زیارت و سیاحت به غرب کشور و عتبات عالیات عراق سفر می‌کردند. 

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌های 1006 تا 1038 و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده است و مساحت آن حدود 4 هزار مترمربع است. مهم‌ترین ویژگی کاروانسرای تاریخی فرسفج وجود برج و باروهایی در چهارگوشه آن است که بنا به ملاحظات امنیتی احداث شده بودند. این اثر به شماره 1970 مورخه 6/2/1376 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. کاروانسرای شاه عباسی فرسفج در 18 کیلومتری جنوب غربی تویسرکان، گنجینه تاریخ، فرهنگ و پیشینه تمدنی این شهر است که با حضور بخش خصوصی می‌تواند به یک ظرفیت ویژه گردشگری برای شهرستان تویسرکان تبدیل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید