• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111836
+
-

اختلال ریاضی

تاب‌آوری
اختلال ریاضی


آرمان مسعودی‌ ـ  روانپزشک کودک و نوجوان

اختلالات یادگیری، اختلالاتی هستند که کودک به‌رغم هوش خوب و فراهم بودن فرصت‌های یادگیری مناسب، در زمینه کسب یکی از مهارت‌های خواندن، نوشتن، ریاضی یا همه آنها، دچار مشکل است و تقریباً در 10درصد کودکان دیده می‌شود. علت این اختلالات عوامل ارثی و عواملی مثل تولد نارس، وزن کم هنگام تولد و سایر صدمات به مغز است.
در اختلال ریاضی که موضوع این مطلب است، مشکل اصلی کودک در یادگیری اعداد و مهارت‌های ریاضی مثل شمارش، محاسبات، مفاهیم و استدلال ریاضی است.
علائم کودکان دچار اختلال ریاضی بدین شکل است که در یادگیری، شناسایی، خواندن و نوشتن اعداد مشکل دارند؛ درشمارش اعداد، اشیاء و محاسبات ریاضی مشکل دارند و حتی برای جمع و تفریق اعداد تک رقمی از انگشتان کمک می‌گیرند و هنگام انجام محاسبات پیچیده‌تر گیج و سردرگم می‌شوند؛ در یادگیری مفاهیم ریاضی مثل کوچک‌تر، بزرگ‌تر، مساوی، مثلاً ردیف کردن اعداد از کوچک به بزرگ مشکل دارند؛ در شناسایی و درک معنای علائم ریاضی شامل جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، و انجام 4عمل اصلی مشکل دارند. همچنین در یادگیری جدول ضرب، جهت‌یابی و تمایز راست و چپ و کپی کردن اشکال هندسی مشکل دارند و نسبت به انجام تکالیف ریاضی بی‌میل هستند و امتناع می‌کنند.
وجود این اختلال سبب می‌شود تحصیل و درس خواندن به‌خصوص درس ریاضی برای کودک عذاب‌آور، اعتماد به نفسش کم و نسبت به انجام تکالیف و رفتن به مدرسه بی‌میل شود و حتی از رفتن به مدرسه امتناع کند و دچارمشکلات رفتاری مثل لجبازی و پرخاشگری به‌ویژه موقع انجام تکالیف ریاضی و درنهایت دچار اضطراب و افسردگی شود.
تعداد زیادی از مبتلایان به‌طور همزمان دچار مشکلات توجه وتمرکز، اختلال خواندن، نوشتن و مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی نیز هستند.
توصیه می‌شود درصورت وجود هرگونه مشکل یادگیری و تحصیلی با روانپزشک کودک و نوجوان مشورت شود. این کودکان با همکاری گفتاردرمانگران و معلمان مجرب در زمینه اختلالات یادگیری درمان می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید