• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111797
+
-

60سال مناظره‌ انتخاباتی در آمریکا

60سال مناظره‌ انتخاباتی در آمریکا


رقابت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با برگزاری نخستین مناظره بین دونالد ترامپ و جو بایدن، وارد مرحله جدید و حساسی شده است. نخستین مناظره از 3مناظره برنامه‌ریزی شده رقبای دمکرات و جمهوریخواه، سحرگاه امروز به وقت تهران (سه‌شنبه‌شب به وقت آمریکا) با اجرای کریس والاس، مجری برنامه تلویزیونی فاکس‌نیوزساندی در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد.
سوابق 2نامزد، دیوان عالی، همه‌گیری کرونا، اعتراض‌های نژادی و خشونت در خیابان‌ها، سلامت انتخابات و اقتصاد، 6محور اصلی مناظره را تشکیل می‌دادند.
دومین مناظره، 15اکتبر (24مهر) در شهر میامی ایالت فلوریدا و سومین و آخرین رویارویی نامزدها 22اکتبر(یکم آبان) در شهر نشویل ایالت تنسی برگزار می‌شود.
زمان و مکان برگزاری مناظره مایک‌ پنس، معاون اول رئیس‌جمهور و کاملا هریس، نماینده سنا و نامزد بایدن برای معاونت ریاست‌جمهوری نیز 7اکتبر (16مهر) در شهر سالت‌لیک‌سیتی در ایالت یوتا‌ست. همه این مناظره‌ها ساعت 21 تا 22:30 به وقت نیویورک و 4:30 تا 6 به وقت تهران بدون پخش آگهی تبلیغاتی برگزار خواهد شد.
دومین مناظره با اجرای استیو اسکالی، دبیر بخش سیاسی شبکه تلویزیونی سی-اسپن و سومین مناظره با اجرای کریستن ولکر، خبرنگار کاخ‌سفید شبکه تلویزیونی ان‌بی‌‌سی‌نیوز پخش می‌شوند. مجری مناظره معاون‌های ریاست‌جمهوری نیز سوزان پیج، مدیر دفتر روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی در واشنگتن است.
مناظره‌های انتخاباتی در تاریخ آمریکا همواره تأثیر غیرقابل انکاری بر نظر رأی‌دهندگان و نتیجه نهایی انتخابات داشته است. نخستین مناظره انتخاباتی در تاریخ این کشور به سال‌1858 برمی‌گردد که در آن، آبراهام لینکلن و استفان داگلاس برای ورود به سنا بدون حضور مجری و تماشاگر با یکدیگر رقابت کردند. اما نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، 26سپتامبر‌1960 بین جان‌اف کندی، نماینده دمکرات‌ها و ریچارد نیکسون، نامزد جمهوریخواهان با اجرای فرانک مک‌گی در شیکاگو از تلویزیون پخش شد.
گروه کندی همه تلاش خود را کردند که او جلوی دوربین سرزنده و مرتب به‌نظر برسد، اما رقیبش که تازه از یک بیماری بهبود یافته بود، بارها در حال پاک‌کردن عرق پیشانی‌اش دیده شد. همین باعث شد که نظرسنجی‌ها از 70میلیون آمریکایی که مناظره را از تلویزیون دیده بودند، نشان دهد از دید بینندگان، کندی جوان پیروز مناظره بوده، درحالی‌که از دیدگاه آنهایی که فقط صدای نامزدها را از رادیو شنیده بودند، نیکسون باتجربه، موفق‌‌تر ظاهر شده بود. اقبال مردم به نامزد دمکرات‌ها بعد از این مناظره جهش قابل‌توجهی داشت و در نهایت کندی توانست به کاخ‌سفید راه پیدا کند.
در سال‌1980، رونالد ریگان نامزد جمهوریخواهان، ‌جیمی کارتر، رئیس‌جمهور را در مناظره انتخاباتی‌شان شکست داد. رمز موفقیت او، بیان گیرا و کوتاهش بود. ریگان در پاسخ یکی از صحبت‌های انتقادی بلند کارتر فقط یک جمله گفت: «باز هم تکرار کردید.»
20سال بعد یعنی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌2000، عملکرد ضعیف ال‌گور، نامزد دمکرات در برابر جورج بوش باعث شد او پست ریاست‌جمهوری را از دست بدهد. آه کشیدن‌ها و چشم برگرداندن‌های او در طول پاسخ‌های رقیب جمهوریخواهش کمکی به ال‌گور نکرد.



حقوقدانان در خط مقدم انتخابات
دونالد ترامپ و جو بایدن با افزایش احتمال تنش‌ها حین و بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با تشکیل تیم‌های حقوقی، خود را برای روزهای پرچالش‌ ماه نوامبر آماده می‌کنند.
به نوشته سایت خبری پولیتیکو، دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر زمان و چگونگی شمارش رأی‌های پستی اتفاق‌نظر ندارند و به همین دلیل چالش‌های بعد از انتخابات ممکن است تا روزها و شاید هفته‌های بعد از آن هم ادامه داشته باشد و حتی احتمال دارد دستگاه قضا به اجبار وارد عمل شود.
برگزارکنندگان انتخابات انتظار دارند شاهد روزهای پرهرج‌ومرجی پس از رأی‌گیری امسال باشند؛ حتی بدتر از جدال 2دهه قبل جورج بوش و ال‌گور که در نهایت با ورود دیوان‌عالی بعد از یک ‌ماه به پایان رسید.
در یک‌سو، تیم ترامپ، تعداد زیادی وکیل و حقوقدان را از 3 سازمان حقوقی بزرگ استخدام کرده‌ و آموزش داده‌اند. هزاران وکیل داوطلب و ناظر انتخاباتی از سرتاسر کشور برای کمک به نامزد جمهوریخواهان چه در روز رأی‌گیری و چه در روزهای بعد از آن در شهرها و ایالت‌های گوناگون به میدان آمده‌اند. آنها در حال آماده‌کردن پیش‌نویس دعوی احتمالی برای بعد از انتخابات- که احتمال اختلاف بر سر تعداد رأی‌ها وجود دارد- هستند.
این وکلا از ایالت‌هایی که بیشتر متمایل به ترامپ هستند، ازجمله کالیفرنیا، نیویورک و ایلینوی  به ایالت‌های رقابتی‌تر گسیل شده‌اند تا با قوانین محلی انتخابات در آن اماکن آشنا شوند.
فقط یک تیم 20نفره از حقوقدانان، تمرکز خود را بر فرایند انتخابات در 17ایالت کلیدی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان که هدف کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور است، گذاشته‌اند.
در سوی دیگر، دمکرات‌ها نیز تلاش خود را نسبت به 4سال پیش دوبرابر کرده‌اند. براساس ادعای کارزار انتخاباتی بایدن، آنها گروهی از حقوقدانان را به رهبری دانا ریموس، مشاور ارشد بایدن و باب باور، مشاور ارشد انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا گردآوری کرده‌اند. این گروه به موضوعاتی مانند آموزش رأی‌دهندگان، چگونگی واکنش به سرکوب طرفداران و مقابله با انتشار اطلاعات نادرست خواهند پرداخت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید