• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11178
+
-

«آب» زیر پوست خوزستان می‌دود

اجرای طرح «غدیر» 25 شهر و 1600 روستا را از آب باکیفیت و پایدار برخوردار خواهد کرد

آب
«آب» زیر پوست خوزستان می‌دود




پروانه بندپی| اهواز- خبرنگار :


کم‌آبی در خوزستان یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که این استان و مردم آن را دچار چالش‌های فراوان و متعدد کرده است. استانی که یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است خود در آتش کم‌آبی می‌سوزد. کارشناسان معتقدند غیر از خشکسالی که در حال گسترش در استان (و حتی در تمام کشور) است و جلگه خوزستان را خشک کرده، «مدیریت نادرست و غیراصولی منابع آب» نیز یکی از عوامل مهم ایجاد مشکلات مربوط به آب است.
اکنون همه بخش‌ها در استان دچار کم‌آبی یا بی‌آبی هستند. بسیاری از روستاهای استان اصلا آب آشامیدنی ندارند و آب‌رسانی به آنها با تانکر انجام می‌شود. ساکنان شهرها نیز با قطع مکرر آب به‌ویژه در تابستان‌ها مواجه هستند. آبی هم که در لوله‌ها هست، کدر و بدرنگ و بدبو است و بودن آن نگران کننده‌تر از نبود آن است، زیرا شهروندان مدام این دغدغه را دارند که فرزندانشان با مصرف این آب بیمار شوند. بسیاری از شهروندان برای دور ماندن از تبعات مصرف آب با کیفیت پایین، آب را خریداری می‌کنند. عده‌ای نیز در خانه‌های خود دستگاه تصفیه‌کننده آب نصب کرده‌اند.

کمبود آب در بخش کشاورزی معضل بزرگی است که منجر به از بین رفتن بسیاری از مزارع، نخلستان‌ها و باغ‌ها شده است. این در حالی است که شغل بسیاری از مردم کشاورزی و دامداری است و کم‌آبی آنها را از کار بیکار و خیلی از آنها را مجبور به مهاجرت از شهرهایشان کرده است.
در سناریوی بی‌آبی، تالاب‌ها و رودهای استان نیز بدون نقش نمانده‌اند. خشک شدن بخش‌هایی از تالاب‌های مهم هورالعظیم و شادگان و بامدژ، کاهش سطح آب رودخانه کارون که رگ حیاتی خوزستان محسوب می‌شود، خشک شدن رودهای جراحی در شادگان و زهره در هندیجان، شور شدن آب رود بهمنشیر آبادان و کاهش شدید سطح آب تعدادی از سدها مواردی هستند که نشان می‌دهند که کمبود آب یکی از بزرگ‌ترین و حادترین مسائل کنونی خوزستان است.


طرح غدیر و تامین آب باکیفیت و پایدار

در این میان، گفته می‌شود اجرای طرح آب‌رسانی «غدیر» که از آن به عنوان بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی کشور از نظر حجم و وسعت عملیات کاری نام برده می‌شود، این توانایی را دارد که دغدغه آبی خوزستان در بخش شرب را برطرف کند.
این طرح که در سال 1388 کلید خورد، ظرفیت انتقال ۲۴ متر مکعب بر ثانیه را دارد و ۵۵ درصد استان خوزستان را تا سال ۱۴۲۵ پوشش خواهد داد و از آب پایدار و باکیفیت برخوردار خواهد کرد.
در طرح کلان آب‌رسانی غدیر قرار است به شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و شهرهای تابعه آنها و 1600 روستای استان از طریق خطوط انتقال و لوله‌گذاری از پشت سد دز آب‌رسانی شود.آب منتقل‌شده از پشت سد دز به مراتب باکیفیت‌تر از آب قبلی این شهرها خواهد بود و کیفیت آن حدود ۵۰۰ EC برآورد شده است.
طراحی این طرح بزرگ به طول ۸۵۰ کیلومتر توسط متخصصان داخلی انجام شده است و عملیات ساخت و تکمیل آن توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار اصلی طرح در حال اجراست.


تامین آب 25 شهر و 1600 روستا

استاندار می‌گوید: طرح غدیر 25 شهر و 1600 روستا را با هدف تامین آب پایدار و باکیفیت پوشش می‌دهد و حدود 55 درصد آب شرب خوزستان را تامین خواهد کرد.
«غلامرضا شریعتی» عنوان می‌کند: عملیات اجرایی طرح آب‌رسانی غدیر از سال 88 آغاز شد، اما تا سال 93 روند اجرایی آن خیلی کند پیش می‌رفت و کمتر از ٣٠ درصد پیشرفت داشت، اما اکنون بیش از 85 درصد پیشرفت کرده است.
وی می‌افزاید: این طرح در سال گذشته پس از دستور رئیس‌ جمهوری، سرعت بیشتری به خود گرفت و الان هم با تمام قدرت در حال اجراست.
شریعتی می‌گوید: آبی که الان تحویل مردم می‌دهیم بهداشتی است، اما کیفیت لازم را ندارد و طرح غدیر کیفیت آب خانه‌های مردم را تضمین خواهد کرد.


تامین آب شهرهای جنوبی استان تا تیرماه

استاندار در ادامه، این خبر خوش را می‌دهد که آب شهرهای جنوبی استان تا تیر ماه امسال از رودخانه کرخه و طرح آب‌رسانی غدیر تامین خواهد شد.
شریعتی عنوان می‌کند: در تلاش هستیم تا آب مورد نیاز شهرهای جنوبی استان از جمله اهواز، آبادان خرمشهر، شادگان، سوسنگرد، رفیّع و هویزه از طرح آب‌رسانی غدیر تأمین شود.وی می‌افزاید: طبق تفاهمی که انجام شد، قرار بر این است که تامین آب این شهرها تا تیرماه امسال از رودخانه کرخه و طرح آب‌رسانی غدی  تأمین شود.

استاندار اظهار می‌کند: دولت متعهد شده که سالانه هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح پرداخت کند که در سال 96 هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص داد و منابع مالی سال 97 این پروژه هم پیش‌بینی شده و به صورت صددرصد تخصص می‌یابد. شریعتی می‌گوید: گرچه اجرای طرح غدیر به دلیل دربرداشتن پازل‌های مختلف کار دشواری است، اما پیمانکاران و مشاوران ایرانی طرح بر این پروژه تسلط کافی دارند و هر جا هم نتوانستیم، از مشاوران خارجی کمک می‌گیریم.استاندار ابراز امیدواری می‌کند که پازل‌ها و بخش‌های مختلف طرح آب‌رسانی الغدیر به‌زودی به همدیگر وصل شوند و طرح تکمیل شود تا مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند و طعم داشتن آب باکیفیت و بدون قطع شدن را بچشند.


حساسیت اجرای طرح بالاست

معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید: برای اتمام و تکمیل طرح آب‌رسانی غدیر به حدود ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تاکنون حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای انجام آن تامین شده است. 
«صابر علیدادی» می‌گوید: دولت برای سال 96، 97 و 98 تعهد کرده‌ است که هر سال هزار میلیارد تومان به طرح غدیر اختصاص دهد. ما هم با تلاش و کار بی‌وقفه در حال تکمیل قسمت‌های طرح هستیم. البته باید گفت غدیر طرحی بسیار بزرگ است و ابعاد پیچیده‌ای دارد. ساخت آبگیر طرح غدیر کار بسیار پیچیده‌ای است و تاکنون ایرانی‌ها این کار را انجام نداده‌اند و در سطح دنیا هم کارهای مشابه آن بسیار کم بوده است.

وی با بیان این‌که یکی از بخش‌هایی که به طرح غدیر وصل خواهد شد سد دز است اظهار می‌کند: سد دز و دریاچه 5/3 میلیارد متر مکعبی آن بسیار خاص است. از عمر این سد 54 سال می‌گذرد و همین موضوع حساسیت کار را بیشتر کرده است. با این حال، تمام تلاش ما این است که طرح به نحو عالی پیش برود و به پایان برسد و نقطه پایانی بر ماجرای بی‌آبی در خوزستان بگذارد.

معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید: آب دریاچه سد دز کیفیت بسیار استانداردی دارد و از لحاظ همه شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی در وضعیت بسیار خوبی است و امیدواریم بتوانیم آب این سد را که قرار است ۵۵ درصد جمعیت استان از آن منتفع شوند، در مدت کوتاه به طرح غدیر پیوند بدهیم. به گفته این مسئول، با حمایت‌های همه‌جانبه استاندار و دولت امسال سرعت بسیار خوبی به طرح غدیر داده شده است، بسیاری از قطعات شروع شده و در حال اجراست و برخی از آنها در حال تکمیل و نهایی شدن هستند. حتی سامانه غدیر در بعضی نقاط در مرحله بهره‌برداری است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید