• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11177
+
-

شهر اردبیل در انتظار نقشه راه جدید

مطالعه و تصویب طرح تفصیلی جدید شهر اردبیل مراحل نهایی خود را می‌گذراند

شهر
شهر اردبیل در انتظار نقشه راه جدید




 یاشار پورمجید| اردبیل- خبرنگار:


پس از گذشت یک دهه طرح تفصیلی جدید اردبیل امسال نهایی و تصویب می‌شود تا روند توسعه این شهر شکل اصولی‌تری بگیرد. 
کارشناس عمران و برنامه‌ریزی شهری درباره اهمیت طرح تفصیلی در روند توسعه شهری می‌گوید: این طرح مهم‌ترین سند برای برنامه‌ریزی شهری است که از طریق وضع قوانین و مقررات و تعیین دقیق حدود کاربری‌های شهری و ضوابط آن بر ساختار کالبدی و ساخت و ساز و عمران شهری تاثیر می‌گذارد. 

مرتضی بخشی با خاطرنشان کردن اینکه آخرین طرح تفصیلی شهر اردبیل تیرماه 84 مصوب و اواخر همان سال نیز ابلاغ شد، می‌افزاید: بازه زمانی پیش‌بینی شده برای انقضای آن سال 94 بود از این رو تدوین طرح تفصیلی جدید شهر اردبیل متناسب با اقتضائات و نیازهای روز ضروری به نظر می‌رسید. 


مراحل بازنگری طرح 

معاون معماری و شهرسازی شهردار اردبیل با بیان اینکه مطالعه طرح تفصیلی شهر اردبیل از سال 94 به شرکت مشاور ذی‌صلاح واگذار شده است، می‌گوید: بر اساس قرارداد منعقد شده، مشاور موظف است مطالعه طرح تفصیلی شهر اردبیل را در قالب 4 مرحله به اتمام برساند که تاکنون 3 مرحله آن انجام شده است. 

یوسف محمدی می‌افزاید: طرح جامع شهر اردبیل در سال 1390 به تصویب رسیده است که مطالعه طرح تفصیلی در چهارچوب آن انجام می‌شود. شرکت مشاور در مرحله اول، مطالعه تطبیقی ماموریت‌های شهرداری اردبیل را در حوزه شهرسازی و عمرانی در چارچوب طرح جامع انجام داده است که ماحصل آن در شهریور سال 95 به کمیته فنی کمیسیون ماده 5 ارجاع داده شد و کلیات آن مورد تایید قرار گرفت.  

وی می‌افزاید: شرکت مشاور برای تهیه طرح تفصیلی جدید شهر اردبیل در مراحل دوم و سوم به ترتیب الگوی توسعه شهر را در نقشه‌های با مقیاس یک در 5 هزار و یک در 2 هزارم تهیه کرده و ماحصل مطالعه مذکور به کمیسیون ماده 5 ارائه شده و مشاور در حال رفع نواقص آن است.  این مسئول درباره اجرای مرحله چهارم و نهایی مطالعه طرح تفصیلی شهرداری اردبیل می‌گوید: برای اتمام این مرحله نیز شرکت مشاور با همکاری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری در حال بازنگری و تهیه طرح تفصیلی بافت فرسوده و بافت کهن اردبیل است که امیدواریم تا پایان مهلت تعیین شده به اتمام برسد و برای بررسی نهایی به شهرداری و مراجع بالادستی تحویل داده شود. 


تصویب طرح در سال جدید

شهردار اردبیل از قطعی بودن تصویب طرح تفصیلی جدید شهر اردبیل در سال 97 خبر می‌دهد و می‌گوید: از جمله نقاط قوت طرح تفصیلی جدید توجه به توسعه پایدار، عدالت محیطی، تمرکززدایی، رفاه اجتماعی و توجه به جلب مشارکت مردم و الزامات شهر انسان‌محور است. 
حمید لطف‌اللهیان با یادآوری اینکه هرگونه پروژه و طرح تعریف شده در شهرداری اردبیل در چارچوب ضوابط تعیین شده در طرح جامع و طرح تفصیلی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، می‌افزاید: تصویب طرح تفصیلی جدید شهر اردبیل به تسریع تعیین تکلیف پرونده‌های مربوط به تملک شهرداری اردبیل کمک خواهد کرد و موجب افزایش ذخایر شهری این نهاد خدمت‌رسان خواهد شد.  

وی از در حال بررسی بودن بخش‌های آماده شده طرح تفصیلی شهر اردبیل در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی و فنی ماده 5 خبر می‌دهد و می‌گوید: در این جلسات نمایندگان استانداری، شورا و شهرداری، میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی و شرکت مشاور و تهیه‌کننده طرح حضور دارند.  این مسئول با خاطرنشان کردن اینکه هدف اصلی ما از تهیه و تدوین طرح تفصیلی کمک به حرکت اصولی و بابرنامه در جهت توسعه مناطق مختلف شهر اردبیل است، می‌افزاید: انتظار می‌رود با تصویب طرح تفصیلی جدید در سال جاری، توسعه متوازن شهر اردبیل بر اساس نقشه‌های تهیه شده اجرایی و عملیاتی شود. 


تا ابلاغ طرح تفصیلی جدید، طرح قدیمی ملاک عمل است

شهردار سابق منطقه 2 اردبیل و عضو شورای اسلامی این شهر با اذعان به اینکه تصویب طرح تفصیلی جدید شهر اردبیل به حدود یک و نیم سال زمان نیاز داشت، می‌گوید: طرح تفصیلی براساس یک‌سری از اسناد قانونی شامل قانون منطقه‌بندی، مقررات تفکیک زمین و ساخت و ساز مسکن را تعیین می‌کند. تا زمان تصویب و ابلاغ نهایی طرح تفصیلی جدید، طرح مصوب سال 84 و اصلاحات قانونی آن ملاک عمل شهرداری خواهد بود. 

یونس رونقی تصریح می‌کند: مطابق بند یک قانون ضوابط شهرسازی و ساختمانی مصوب 9/10/70 شورای ‌عالی معماری و شهرسازی، تا زمان ابلاغ طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی جدید، ضوابط و مقررات طرح مصوب قبلی ملاک عمل شهرداری‌ها خواهد بود. بنابراین تمامی اقدامات شهرداری مطابق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی قبلی صورت می‌گیرد و تا زمان تصویب نهایی طرح تفصیلی جدید، آن قسمت از نقشه‌ها که به تصویب شورای اسلامی شهر برسد، برای شهرداری لازم اجرا خواهد بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید