• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111762
+
-

عزم آتش‌نشانی برای جلوگیری از پایان کار ساختمان‌های ناایمن

در مراسم گرامیداشت روز آتش‌نشان، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نسبت به خطرات بناهای ناایمن هشدار داد

ایمنی
عزم آتش‌نشانی برای جلوگیری از پایان کار ساختمان‌های ناایمن

مهدی داوری از عزم سازمان آتش‌نشانی برای جلوگیری از اخذ پایان‌کار برای ساختمان‌های ناایمن گفت؛ موضوعی که مورد تأکید اعضای شورای شهر تهران نیز قرار گرفت. به گزارش همشهری، در مراسم گرامیداشت روز آتش‌نشان، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم بهره‌گیری سازمان آتش‌نشانی از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با شهروندان و اطلاع‌رسانی، گفت: «آتش‌نشانان مدافعان ایمنی جامعه هستند.»
محسن هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه ایمنی با احساس ایمنی متفاوت است، افزود: «گاهی شهروندان در یک ساختمان و فضای ناایمن زندگی می‌کنند ولی به‌علت ناآگاهی و رخ ندادن سانحه احساس امنیت و ایمنی می‌کنند و گاهی در یک ساختمان نسبتا ایمن زندگی می‌کنند اما به‌دلیل رخ دادن سوانح در اطراف خود احساس ناایمنی و ترس دارند. فضایی که پس از سانحه پلاسکو و همچنین کلینیک سینامهر در شهر تهران ایجاد شده بر احساس ناایمنی شهروندان دامن زده، درحالی‌که شاید طی چند سال اخیر گام‌های خوبی در استاندارد‌سازی‌ ساخت و پیشگیری و همچنین در تامین و تقویت تجهیزات اطفای حریق در شهر تهران برداشته شده است اما این بهبود هنوز به مردم منتقل نشده است.»
هاشمی ادامه داد: «البته این احساس ناایمنی را می‌توان یک فرصت نیز تلقی کرد به شرط آنکه سازمان آتش‌نشانی و شهرداری در برابر آن منفعلانه عمل نکنند درحالی‌که امروز با توسعه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از مؤثرترین ابزارها در تحقق اهداف سازمان‌های مختلف اجتماعی استفاده از انتشار اطلاعات و تعامل با شهروندان است.»
مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیز گفت: «امروز آتش‌نشانی سرمایه بزرگی در اختیار دارد و این سرمایه اعتماد مردم است. بی‌تردید این اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که یک سازمان می‌تواند به دست آورد و باید خود را برای ارتقای این اعتماد به روز کند.»
او افزود: «برای حفظ این سرمایه همه باید در سازمان آتش‌نشانی تلاش کنیم. این تلاش ظرف یک سال گذشته در حوزه‌های مختلف مدنظر قرار گرفته. در یک سال گذشته بیش از ۷۱هزار ماموریت توسط این سازمان انجام شده که ۲۵درصد یعنی معادل ۲۷ هزار مورد مربوط به آتش‌سوزی‌ها و ۶۵۰۰ مورد نیز مربوط به آتش‌سوزی ساختمان‌ها بوده، به این ترتیب همه برای ارتقای توان عملیاتی سازمان تلاش کردند. امروز تجهیزات خوبی برای سازمان آتش‌نشانی تهیه شده که یا در حال ورود به سازمان است و یا امروز در سازمان به‌کار گرفته شدند. با وجود شرایط سخت تحریم‌ها تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آموزش آتش‌نشانان اشاره کرد و افزود: «یکی از اهداف اصلی سازمان، اجرای آموزش‌ نیروهای این سازمان است که به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم امسال نیز ادامه پیدا کند. همچنین تمرین‌هایی که به افزایش توان عملیاتی آتش‌نشانان کمک می‌کند نیز در دستور کار قرار دارد. خلاهایی وجود دارد که نیاز است سایر سازمان‌ها نیز ورود جدی داشته باشند اما مهم‌تر از همه اینها مشارکت و همکاری شهروندان است که اگر نباشد نمی‌توانیم راه را با سرعت مناسب طی کنیم. قوانین نیز باید به کمک ما بیایند تا در راستای ارتقای توان عملیاتی با عزمی جدی حرکت کنیم.»
او افزود: «امروز نگاه سازمان تنها به توسعه ایستگاه‌ها و تجهیزات نیست. تمام ساختمان‌های جدیدالاحداث شهر امروز شامل مقررات ایمنی می‌شوند و سرعت بازدید از این ساختمان‌ها افزایش پیدا کرده، البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد اما اراده سازمان این است که اجازه ندهد هیچ ساختمان ناایمنی در شهر پایان کار بگیرد.»
داوری با اشاره به اینکه همه تلاش‌ها در سازمان آتش‌نشانی برای مقابله با بیماری کرونا انجام شده است، گفت: در شرایط شیوع بیماری کووید- ۱۹ همه آتش‌نشان‌ها حتی در دوره تعطیلات فروردین‌ماه نیز در خیابان‌ها حضور داشتند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند. در این راستا تجهیزات ابتکاری به همت کارشناسان سازمان ساخته شد و مورد توجه مردم و حتی دنیا قرار گرفت. آتش‌نشانان احساس تعهد خود به مردم را همیشه داشتند اما توان مقابله با حوادث جایگاهی دارد و به موارد دیگری نیز با هدف پیشگیری باید توجه ویژه داشته باشیم.
در مراسم دیروز که با حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی ریاست شورای شهر تهران، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، احمد مسجدجامعی و نماینده پست برگزار شد از تمبر یادبود هفتم مهر‌ماه روز آتش‌نشان رونمایی شد.

وجود ۴۰۰ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وجود ۴۰۰ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران خبر داد. به گزارش همشهری، اسماعیل نجار در مانور مشترک مدیریت بحران استان تهران با اشاره به بروز ۱۷۰ هزار حریق در کشور به‌صورت سالانه گفت: زحمت اطفای این حریق بر عهده آتش‌نشانان است امروز آتش‌نشانان با آمادگی جسمی و دانشی که کسب کردند به همراه امکانات و تجهیزات فراهم‌شده جایگاه ویژه و قابل تقدیری را کسب کردند.
وی افزود: آیا امروز در منازل شهروندان تهرانی کپسول‌های اطفای حریق وجود دارد و آموزش‌های لازم برای اطفای حریق‌های کوچک را مردم دیده‌اند؟ آیا  همه اعضای خانواده می‌توانند از این کپسول‌ها استفاده کنند؟ بی‌تردید باید تمام اعضای خانواده بتواننداز این کپسول‌ها در جهت اطفای حریق در منازل استفاده کنند تا ضمن جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی از وقوع حوادث تلخ جلوگیری شود. در این مسیر رسانه‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند و با ارائه آموزش‌های اولیه به مردم از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.

فهرست ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق پایتخت منتشر می‌شود
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: به‌زودی با رونمایی از «سامانه پایش ‎ایمنی ساختمان‌ها» لیست ساختمان‌های ‎ناایمن منتشر می‌شود.   محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در حساب توییتر خود از اجرا شدن مصوبه شورای پنجم مبنی بر ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی و انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن خبر داد و نوشت: «به‌زودی با رونمایی از سامانه پایش ‎ایمنی ساختمان‌ها، لیست ساختمان‌های ‎ناایمن اعلام می‌شود. شفافیت و ‎نظارت همگانی، ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های ‎پایتخت را به نهضت عمومی تبدیل می‌کند. از اهتمام سازمان ‎آتش‌نشانی، معاونت ‎شهرسازی و سازمان فاوای شهرداری در اجرای مصوبه شورای پنجم سپاسگزارم».

این خبر را به اشتراک بگذارید