• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111729
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VOoRo
+
-

نبرد تنگاتنگ در پاییز 99

مبارزه انتخاباتی بایدن و ترامپ چگونه به پایان می‌رسد؟

نبرد تنگاتنگ در پاییز 99


سمیرا رحیمی ـ روزنامه‌نگار

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است در نیمه پاییز 1399آغاز شود. 13آبان 1399رأی دهندگان به 538عضو مجمع برگزینندگان (آرای الکترال) رأی خواهند داد و در روز 24آذر 99مجمع برگزینندگان رأی نهایی خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور به صندوق‌های رأی خواهند ریخت تا مشخص شود چه‌کسی، دونالد ترامپ و مایک پنس یا افراد دیگری در کاخ سفید زمامدار خواهند شد. درحال حاضر تنها رقیب دونالد ترامپ، جوبایدن نامزد دمکرات ریاست‌جمهوری آمریکاست.
اما این دور از انتخابات آمریکا زیرسایه سنگین همه‌گیری کووید-19انجام خواهد شد؛ وضعیتی که کمپین‌های تبلیغاتی ۲ نامزد ریاست‌جمهوری را فلج کرده است و صاحب‌نظران از پیش‌بینی نتیجه احتمالی انتخابات ناتوان شده‌اند. براساس گزارش سی ان ان، نوع واکنش ترامپ به ویروس کرونا تمامی نقشه‌های جمهوریخواهان برای مبارزه با دمکرات‌ها را نقش برآب کرد، درحالی‌که نامزد دمکرات‌ها جو بایدن نیز فعالیت‌های خود را به مصاحبه‌هایی از راه دور تلویزیونی و تماس‌های تصویری با حامیانش محدود کرده است.

پیروز پیشگویی‌ها کیست؟
جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که هم پیروزی قطعی بایدن بسیار محتمل است و هم موفقیت روی لبه تیغ دونالد ترامپ. درنظرسنجی‌های انجام شده میزان برتری بایدن از ترامپ از 6.8درصد فراتر نرفته است. با این همه این برتری و محبوبیت بالاتر برای بیش از یک سال تداوم داشته است. اما انتخابات معمولا نتیجه شسته‌رفته‌ای ندارد، به‌ویژه در عصر ترامپی. از این‌رو با وجود برتری‌هایی که بایدن درنظرسنجی‌ها دارد، هرگز نمی‌توان او را در حریم امن پیروزی مطلق متصور شد. هلموت نورپوت، استاد علوم سیاسی که از سال 1996تا به حال نتیجه۵ انتخابات از 6انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به درستی پیش‌بینی کرده است باور دارد احتمال پیروزی ترامپ در این انتخابات 91درصد است. او نه‌تنها پیروزی مجدد ترامپ را پیش‌بینی کرده است بلکه معتقد است که آرای الکترال ترامپ از 304رأی در سال 2016به 362رأی خواهد رسید.

چه‌کسی آرای ایالت‌های چرخشی را می‌برد؟
براساس قانون انتخابات آمریکا، هر ایالت دارای آرای مجمع برگزینندگان است که صرف‌نظر از ابعاد پیروزی یک نامزد انتخاباتی در رای‌گیری ایالتی، به برنده انتخابات ایالتی داده می‌شود. این به آن معنی است که تعدادی از ایالت‌های چرخشی سرنوشت انتخابات را به‌دست خواهند گرفت، از این‌رو مسئولان کارزارهای انتخاباتی دو نامزد این ایالت‌ها، هدف قرار خواهند گرفت. ایالت‎‌های میشیگان، اوهایو، آیووآ، فلوریدا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا از گذشته چنین وضعیتی داشته‌اند. اینطور به‌نظر می‌آید که بایدن در این ایالت‌ها توانسته رقیب خود را از دور خارج کند زیرا درنظرسنجی‌های ایالتی به جز در ۲ ایالت آیووآ و اوهایو، از ترامپ جلوتر است. البته درصد برتری ترامپ در این دو ایالت نیز به‌ترتیب یک و 1.3درصد است درحالی‌که محبوبیت بایدن در دیگر ایالت‌ها 7.8درصد بیشتر از ترامپ است. اما سیاست آمریکا درحال حاضر یک ملغمه تمام‌عیار است و بخش‌هایی از آمریکا که هرگز تا پیش از این بستر نبردهای انتخاباتی نبوده‌اند، به ایالت‌های چرخشی تبدیل شده‌اند. آریزونا ازجمله این ایالت‌هاست که البته جمهوریخواهان تنها یک‌بار در سال 1952در این ایالت پیروز انتخابات نشده‌اند. شاید بتوان گفت ایالت تگزاس که از دهه 1970به مامن ازلی جمهوریخواهان تبدیل شده است، امن‌ترین ایالت برای پیروزی ترامپ باشد. درنظرسنجی‌های انجام شده در تگزاس که به تنهایی 38رأی الکترال دارد، ترامپ 0.8درصد جلوتر از بایدن است. اما بایدن در سفر تبلیغاتی خود به این ایالت توانسته بود درنظرسنجی‌ها از ترامپ سبقت بگیرد.

برنده نهایی کیست؟
اگرچه شهروندان آمریکایی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2016اعتماد خود را به نتیجه نظرسنجی‌های ایالتی از دست داده‌اند، اما مفسران همچنان با اتکا بر این داده‌ها تلاش دارند نتیجه احتمالی انتخابات را بسنجند. آنچه از نتایج کلی این نظرسنجی‌ها برمی‌آید، برتری بایدن است. دست‌کم بایدن در ایالت‌های کلیدی، پیروز میدان است. مثلا در ویسکانسین، جایی که ترامپ در سال 2016در رقابتی نزدیک از آن پیروز بیرون آمد، بایدن 6امتیاز جلوتر ایستاده است. بایدن همچنین در آریزونا که ذاتا ایالتی جمهوریخواه درنظر گرفته می‌شود با اختلاف ناچیزی برتر از ترامپ قرار گرفته است. رقابت در کارولینای شمالی که همواره جمهوریخواهان در آن محبوبیت داشته‌اند و همچنین فلوریدا و تگزاس از این هم نزدیک‌تر می‌شود. در این ایالت‌ها اختلاف میان نتایج نظرسنجی‌ها کمتر از ۵ امتیاز بوده و این یعنی برای فهمیدن نتیجه قطعی انتخابات که کمتر از ۲‌ماه تا آغازش زمان باقی است، باید در انتظار رقابتی تنگاتنگ باقی بمانیم.

امکان تعویق انتخابات وجود دارد؟
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است روز سوم نوامبر برابر 13آبان 99اجرا شود. اما با وجود آشوبی که همه‌گیری کرونا به پا کرده است عده‌ای از مفسران سیاسی احتمال به تعویق افتادن انتخابات را غیرممکن نمی‌دانند. با این‌همه چنین تصمیمی نیازمند همکاری‌های بی‌سابقه دوطرف رقابت انتخاباتی است، زیرا ترامپ این قدرت را ندارد که با صدور فرمانی اجرایی انتخابات را به تعویق بیندازد یا متوقف کند. آمریکا در سال 1918، زمانی که با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و مرگ 675هزار نفر در اثر این بیماری درگیر بود، انتخابات میان‌دوره‌ای خود را برگزار کرد. از این‌رو متوقف‌شدن انتخابات امسال به‌دلیل همه‌گیری کرونا چندان محتمل به‌نظر نمی‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید