• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11171
+
-

تاثیر سینما بر اقتصاد روستاها

محمد توفیق مشیرپناهی| سنندج- خبرنگار :


سینما بخش عظیمی از اقتصاد کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه را در برمی‌گیرد.  این کشورها هر سال سرمایه هفتگی را به صنعت سینما اختصاص می‌دهند. سینما در کشور ما طرفداران زیادی دارد و با توجه به مطرح شدن فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی و شناساندن سینما و فیلم‌های ایرانی به جهانیان، کشورهای مختلف توجه بیشتری به سینمای ایران می‌کنند.

از طریق فیلم و تیزرهای تبلیغاتی، بسیاری از کشورها توانسته‌اند سودهای کلانی را به خود اختصاص دهند. این کشورها با معرفی محصولات و صادرات خود و حتی معرفی کشور و دیدنی‌های آن باعث جذب توریست و سرمایه‌های کلانی شده اند. سهم ایران اما، در این زمینه کم است. کردستان نیز در تولید فیلم مستند و داستانی نتوانسته آن چنان که باید در اقتصاد تاثیر بگذارد، با این‌که فیلمسازان کُرد پیشرو هستند و با هر منبع مالی که به ‌دست می‌آورند فیلم می‌سازند و بسیاری از آنان در عرصه‌های بین‌المللی و داخل کشور موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. بنابراین سرمایه گذاری روی سینمای استان باید به صورت جدی دنبال شود تا ثمره آن در همه بخش‌ها به منابع سرمایه‌ای استان برگردد. به عنوان نمونه ظرفیت های اقتصادی زیادی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و حتی صنایع دستی و اکوتوریسم در استان وجود دارد.

روستاهایی نیز دراستان وجود دارند که دارای منابع آب فراوان و خاک حاصلخیز و نیروهای کار جوان هستند، اما نیاز به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی دارند. برای مثال در روستاهای «شیان» و« توریور» که از روستاهای حاصل‌خیز و پربازده از نظرکشاورزی به ویژه در تولید توت فرنگی هستند، نبود صنایع تبدیلی و کارگاه‌های تولیدی باعث شده است که روستاییان محصول خود را با قیمت پایین به شهرهای دیگر بفرستند. سینما و فیلم می‌تواند این مشکلات را با زبان تصویر نشان دهد تا مشکلات این روستاها مشخص شود و سرمایه‌گذاران ترغیب شوند تا در این حوزه و مناطق بیشتر حضور داشته باشند.

 زبان تصویر به مراتب ملموس‌تر و قابل درک‌تر از زبان شنیداری و نوشتاری است و تا این موارد مستند نشود، کسی از آن مطلع نخواهد شد. روستاهای کردستان توانایی‌های کشاورزی و صنعتی مخصوصی دارند و از ظرفیت‌های این روستاها می‌توان فیلم ساخت تا غیر از آشنایی با این روستاها، سرمایه‌های راکد آن نیز شناخته شود و سرمایه‌گذاران مختص به آن جذب شوند. در نتیجه اقتصاد استان در سال‌های آتی دگرگون می‌شود و رشد قابل توجهی خواهد کرد. روستاهای «پایگلان» و «سرنژمار» در تولید فراوان انگور سیاه، روستای «سراب» و «حاج پمق» در تولید گندم، روستای «کروندان» در تولید سیب‌زمینی، روستای «چشمه منتش» در تولید قالی و فرش دستباف، روستای «کولان» مریوان در تولید سبزی در کشور می‌توانند پیشتاز باشند. روستای«دل» در تولید کفش«کلاش» وروستای «آرمرده» بانه در تولید شال برای لباس از روستاهای ویژه کردستان هستند که می‌توانند در کنار دیگر روستاها مانند پالنگان و قمچقای بیجار که قطب پرورش ماهی و گردشگری استان هستند، درقاب تصویر معرفی شوند. 

منطقه سرسبز «سارال» قطب دام‌داری منطقه است و سالانه دام‌های زیادی را پرورش می‌دهد. سینما این پتانسیل را دارد که محصولات کشاورزی، نیازهای مزرعه‎داران و باغداران و مشکلات آنان را در کردستان با زبان تصویر بیان کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید