• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111653
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkB4W
+
-

آیا می‌شود؟


میثم قاسمی ـ شهروند دوچرخه‌سوار



دو یادداشت قبلی که در همین ستون چاپ شد، با نگاه منفی برخی از خوانندگان روبه‌رو شد.در این یادداشت‌ها گفته بودم که باید به زندگی آدم‌ها در شهر و مسیر تردد آنها توجه کرد؛ اما بعضی از خوانندگان معتقد بودند چنین نگاه‌هایی فانتزی و به دور از واقعیت هستند. زمانی که با یک عکس از شهر بیلبائو مثالی آوردم که می‌توان مسیر خودروها را به نفع دوچرخه‌ها، پیاده‌ها و حمل‌ونقل عمومی کمتر کرد؛ برخی گفتند که شهری به کوچکی بیلبائو با تهران قابل مقایسه نیست. در حقیقت، جان سخن دوستان این است که با شهری به بزرگی و شلوغی تهران نمی‌توان به این سادگی‌ها برخورد کرد و لازم است هرچه بیشتر به تعداد اتوبان‌های دورن‌شهری افزود و خیابان‌ها را عریض کرد تا از ترافیک کاسته شود.از یک منظر، تهران قابل مقایسه با شهرهای کوچک اروپایی نیست و حتی شهری مانند آمستردام که پایتخت هلند است با ابرشهری چون تهران در یک کفه قرار نمی‌گیرد. این موضوع را می‌توان پذیرفت که مسائل و مشکلات ابرشهرها متفاوت از شهرهای کوچک‌تر هستند؛ اما آیا شهرهایی مانند نیویورک و لندن نیز قابل مقایسه با تهران نیستند؟ اجازه دهید برخی از تلاش‌ها برای افزایش سهم دوچرخه در حمل‌ونقل شهرهای بزرگ را نگاه کنیم: 
نیویورک: شهرداری نیویورک در سال2۰۱9 اجرای پروژه «مسیر سبز اسکله منهتن» را آغاز کرد که قرار است در سال2۰۲۲ به پایان برسد. این مسیر، شبکه دوچرخه‌سواری نیویورک را به ۱۱۰۰مایل (بیش از ۱۷۷۰کیلومتر) می‌رساند که هرروز بیش از ۷ هزار دوچرخه‌سوار در آن تردد می‌کنند.
لندن: زمستان۲۰۱۹ شهردار لندن، جزئیات طرح عملیاتی دوچرخه‌سواری جدیدی را رونمایی کرد. در این طرح به ایجاد شبکه واحد از معابر حفاظت شده به همراه پارکینگ‌های مخصوص برای دوچرخه‌ها اشاره شده است. شهردار لندن می‌خواهد سهم ۶۳درصدی پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی از سفرهای درون‌شهری را به ۸۰درصد برساند.
پاریس: در سال۲۰۱۰ مقامات رسمی پایتخت فرانسه متعهد شدند احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری را در اولویت برنامه‌ریزی‌های شهری خود قرار دهند و تا سال۲۰۲۰ تعداد دوچرخه‌سواران را تا 2برابر افزایش دهند و مسیر مخصوص دوچرخه در این شهر را به ۱۴۰۰کیلومتر برسانند.
تهران: شهردار تهران در مراسم روز جهانی بدون خودرو و در جمع سفرای خارجی اعلام کرد در پایتخت حدود ۱۷۰کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد و مقرر شده سهم دوچرخه از حمل‌ونقل شهری در یک دوره ۵ساله از نیم درصد به 4درصد افزایش پیدا کند. او ابراز امیدواری کرد تا آخر امسال این رقم به یک درصد برسد.خیلی کارها پیش از آغاز به‌نظر نشدنی می‌رسند؛ اما کافی است تفکر ما تغییر کند. موضوع آنقدر هم پیچیده نیست، کافی است عزم جدی برای قابل تحمل کردن زندگی در تهران وجود داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید