• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111550
+
-

مراقب باشید چه چیزهایی به خورد مغزتان می‌دهید

فوت و فن نوشتن 2
مراقب باشید چه چیزهایی به خورد مغزتان می‌دهید


فرزام شیرزادی ـ  داستان‌نویس و روزنامه‌نگار

1ـ  هرکسی پیش از شروع نوشتن به شکل حرفه‌ای باید خصلتی ناپسند را در خودش بکشد؛ خصلتِ ‌تعصب روی متنی که نوشته است. ارنست همینگوی، خالق رمان وداع با اسلحه در این باره می‌گوید: موقع نوشتن داستان جدید، دردانه‌های قبلی‌ات را ریز‌ریز کن و دور بریز و به فکر داستان جدید باش.

2ـ بحث درباره‌ نوشته‌هایتان بدون آگاهی از مطالعات و ذهنیات شما غیرممکن است. بنابراین مراقب باشید چه چیزهایی را به خورد مغزتان می‌دهید. بعضی از متن‌ها شما را به بیراهه می‌برند و میل رو به پیشرفت شما را در نوشتن عقیم می‌کنند. 

3ـ  اجازه ندهید موتور محرکه ذهنتان تحت هر اوضاعی خاموش شود. در واقع نباید بگذارید تحت هیچ وضعیتی این موتور محرکه خاموش شود. برای ذهنتان سوخت مناسب و با کیفیت تهیه کنید؛ این سوخت خواندن و مطالعه مستمر است؛ از خواندن آثار کهن مثلِ تاریخ بیهقی و بلعمی  گرفته تا مطالعه تاریخ  تمدن ویل دورانت و رمان‌ها و داستان‌های درخور از نویسندگان مطرح ایران و جهان. 

4ـ مطالعه مدام و برنامه‌ریزی شده نویسنده را در نهایت به جهان‌بینی منحصر به فرد خودش می‌رساند. البته برای نویسنده حرفه‌ای، مطالعه آثاری اهمیت دارد که جرقه‌های ذهنی برای نوشتن یک طرح و در نهایت نوشتن داستان یا رمانی را به همراه دارد. 

5ـ برای نویسنده شدن، داستان‌نویسی را مشغله‌ای تمام وقت در نظر بگیرید. اگر حتی تیراژ کتاب و پول در آوردن از داستان‌نویسی در ایران  دور از ذهن و خوش‌خیالی به حساب می‌آید، اما دغدغه نویسنده تمام وقت بودن این امکان را فراهم می‌‌کند که مهمترین هدف و لذت شما در زندگی خواندن و نوشتن باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید