• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111501
+
-

اشتباه پشت اشتباه

4 نکته در مورد حذف تلخ استقلال از لیگ قهرمانان

اشتباه پشت اشتباه


بهروز رسایلی|  استقلال با شکستی تلخ و تقریبا غیرمنتظره برابر پاختاکور، از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت؛ آن هم درحالی‌که مسابقات امسال با توجه به سبک برگزاری‌اش، فرصت خوبی برای موفقیت در اختیار تیم‌های مختلف قرار داده بود. استقلال در دوحه خیلی دیر مسابقاتش را شروع کرد و زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به پایان راه رسید.


1ـ  تحلیل فنی در انحصار کارشناسان و دانش‌آموختگان است، اما جسارتا بد ارنج شدن استقلال در بازی با پاختاکور آنقدر واضح و آشکار بود که اشاره به آن نیازی به تخصص ندارد. مجید نامجومطلق در بازی با الاهلی عربستان دست به‌کار بزرگی زد و هر سه مهاجم تیمش را در ترکیب اصلی قرار داد. نسخه او موفق بود. استقلال یکی از بهترین نمایش‌های چند سال اخیرش را ارائه داد و با یک پیروزی پرگل راهی مرحله بعد شد. در این میان به‌نظر می‌رسد تمجیدهای صورت‌گرفته از سرمربی استقلال او را دچار اشتباه کرد؛ به‌طوری که نامجو تصمیم گرفت در دیدار دشوار برابر پاختاکور ازبکستان هم همین استراتژی را تکرار کند. این بازی اما از اساس فرق داشت. اتفاقا استقلال برای مقاومت مقابل حریف ازبک باید میانه میدان را به‌دست می‌گرفت، بازی را به نیمه دوم یا حتی وقت‌های اضافی می‌کشید و نهایتا با استفاده از عناصر تهاجمی تازه‌نفس به پاختاکور ضربه می‌زد. ارنج بد نامجو اما باعث شد او ارسلان مطهری را بعد از گل دوم ازبک‌ها بیرون بکشد؛ درحالی‌که ارسلان در آن زمان تازه باید وارد زمین می‌شد.
2ـ   چند نسل باید در استقلال عوض شود، چند مربی باید بیایند و بروند و چقدر امتیاز و موقعیت باید از دست برود تا بالاخره روشن شود روزبه چشمی مدافع میانی نیست و بهتر است در خط هافبک به میدان برود؟ شگفت‌انگیز است که او به‌طور پیاپی در همین پست مورد اعتماد مربیان متعدد داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و البته همیشه هم هزینه به تیم تحمیل می‌کند، اما این قصه متوقف نمی‌شود. دشوار است که تصور کنیم هم کارلوس کی‌روش و هم شفر و استراماچونی و مجیدی و مطلق اشتباه کرده‌اند. بنابراین حتما تحلیل خطا از ناحیه منتقدان چشمی است. هر چه هست اما اتفاقاتی از جنس اشتباه روزبه سر گل دوم پاختاکور، مطلقا غیرقابل جبران و کمرشکن است. بدون آن گل شاید مسیر بازی عوض می‌شد. به هر حال حریف ازبک 2 بازی بیشتر انجام داده بود و به‌تدریج خسته می‌شد.
3ـ   خیر و شر در فوتبال هیچ‌وقت از پیش معلوم نیست. بسیاری از استقلالی‌ها بابت کنار گذاشته شدن الهلال از مسابقات شادمان بودند، اما شاید تیم ناقص عربستانی می‌توانست حریف راحت‌تری برای آبی‌پوشان باشد. پاختاکور یک تیم کامل و گردن‌کلفت بود که منظم و اصولی بازی می‌کرد. آنها 4 کلین‌شیت در 6  بازی مرحله گروهی داشتند. بدتر از همه اینکه نقطه قوت حریف ازبک یعنی استفاده از توپ‌های بلند، با نقطه ضعف ساختار دفاعی استقلال تقارن پیدا کرده بود.
4ـ   علی کریمی بهترین بازیکن استقلال در این سه مسابقه آسیایی بود. کریمی مدتی تمرین نداشت و به‌عنوان آخرین نفر به دوحه رسید، اما با همین شرایط هم نشان داد تیم چقدر به او وابسته است. کریمی نبض جریان بازی را تنظیم می‌کند، توپگیری انجام می‌دهد، پاس‌های خلاقانه و کلیدی می‌دهد و شم گلزنی بالایی هم دارد. باشگاه استقلال حتی قبل از لیگ قهرمانان هم کار سختی برای حفظ این بازیکن داشت. حالا حتما این ماموریت دشوارتر شده است. کریمی در زمین نشان داد در جدل با باشگاه دست بالا را دارد؛ کاری که مثلا شجاع خلیل‌زاده هم در مسابقات آسیایی پرسپولیس انجامش داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید