• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111479
+
-

سال چهارراه حوادث و امیرارسلان

فیلم خاچیکیان در سطحی بالاتر از فیلم‌های معمول فارسی ساخته شده بود و محصول پارس‌فیلم بسیار فراتر از انتظار، تماشاگر یافت

سال چهارراه حوادث و امیرارسلان

  سعید مروتی 

در سال شکست بیشتر فیلم‌های ایرانی در گیشه، 2 فیلم امیدها را زنده نگه‌داشتند. نوروز 34 با اکران «چهار‌راه حوادث» پر‌رونق شد. ساموئل خاچیکیان که یک سال قبل با «دختری از شیراز» پرفروش‌ترین فیلم سال33 را عرضه کرده‌بود، در چهارراه حوادث امکان بیشتری برای رسیدن به دغدغه‌های بصری‌اش یافت. با قصه‌ای پلیسی و پر‌تحرک نسبت به فیلم‌های فارسی دیگر و نورپردازی خاص، استفاده از سایه روشن و انتخاب زوایای دوربین به شکلی متفاوت، خاچیکیان به‌تدریج به سینمای مورد‌علاقه‌اش نزدیک می‌شد. تماشاگرانی که به دیدار چهارراه حوادث شتافتند، نام ساموئل خاچیکیان را به ذهن سپردند.
تلاش دکتر کوشان برای گسترش فعالیت‌های پارس‌فیلم فقط تعداد شکست‌ها را بیشتر می‌کرد. پارس‌فیلم ورشکسته شده‌ و کوشان به ایتالیا رفته بود که «امیر‌ارسلان» اکران شد و در شرایطی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت بیشتر از هر فیلمفارسی دیگری فروخت. امیر‌ارسلان با بازی ایلوش و روفیا فقط در سینما میهن واقع در میدان حسن‌آباد بیش از یک‌میلیون تومان فروخت. ستاره سینما با اشاره به ضعف‌های فراوان فیلم خطاب به خوانندگانش نوشت: «امیر‌ارسلان قابل‌دیدن نیست ولی مردمی که نقد نمی‌خواندند و بسیاری‌شان بی‌سواد بودند کاری به این حرف‌ها نداشتند.» به گفته علی کسمایی مردم از همه جا به میدان حسن‌آباد، که معروف به ایستگاه امیر‌ارسلان شده بود، برای دیدن فیلم می‌آمدند. فروش عجیب و غریب امیرارسلان که تا یک‌دهه و قبل از ظهور «گنج قارون» پرفروش‌ترین فیلم سینمای فارسی بود، پارس‌فیلم را احیا و کوشان را از ورشکستگی نجات داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :