• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11147
+
-

راهپیمایی بازگشت، راه حل دوکشوری را به چالش می‌کشد

گفت‌وگو
راهپیمایی بازگشت، راه حل دوکشوری را به چالش می‌کشد

حضور چشمگیر شهروندان فلسطینی در جریان راهپیمایی بازگشت و واکنش‌های تند ارتش رژیم اسرائیل به این تجمعات، طی 2هفته گذشته در صدر اخبار بااهمیت مربوط به فلسطین بوده است.

چرا شهروندان فلسطین در این مقطع زمانی چنین روشی را برای اعتراض انتخاب کرده‌اند؟ آیا می‌توان انتظار موفقیت برای این راهپیمایی‌ها را داشت؟ این پرسش‌ها را با عبدالرحمن نصار، روزنامه‌نگار و مسئول بخش فلسطین روزنامه الاخبار که در کرانه باختری مستقر است در میان گذاشتیم.

  بسیاری از تحلیلگران با توجه به اقدامات خشونت‌آمیز ارتش اسرائیل پیش‌بینی نمی‌کردند مردم فلسطین تا این حد از راهپیمایی بازگشت استقبال کنند. دلیل این حضور مردمی گسترده را چه می‌دانید؟

این راهپیمایی‌ها همزمان با روز زمین و با تأکید بر حقوق ثابت و تاریخی مردم فلسطین آغاز شده تا پیام اعتراض آنان به راه‌حل دوکشوری را به گوش جهانیان برساند. نزدیک به 3دهه است مسئولان فسلطینی در زمینه احقاق حقوق مردم فلسطین صرفا به بیان شعار بسنده کرده و اقدام سیاسی و دیپلماتیک جدی در این زمینه انجام نداده‌اند.

درحالی‌که خواسته حقیقی مردم بازپس‌گرفتن حقوق تاریخی آنهاست و حضور چشمگیر در این راهپیمایی روشی است برای رساندن این پیام به گوش جهانیان.
  این روش تا چه حد می‌تواند برای رسیدن به اهداف خود موفق باشد؟

عده‌ای این فعالیت‌ها را با طرح مسئله بی‌نتیجه‌بودن به چالش کشیده و می‌گویند اینگونه اعتراضات صرفا منجر به شهادت و مجروحیت عده‌ای از شهروندان شده و بعد از آن دوباره همه‌‌چیز به جای خودبازمی‌گردد. درصورتی که به هر حال خسارت‌های انسانی در میان مردم فلسطین امری قطعی است و اگر مردم این کشور آماده ایثارگری نبودند، اصولا باید شعار آزادی وطن و بازگشت به فلسطین را کنار گذاشت! تجربه‌های تاریخی به ما می‌گویند درصورت استمرار و همه‌گیر بودن اینگونه اقدامات و اعتراضات، اشغالگران دچار ضربه جدی خواهند شد. البته بدون‌شک این فعالیت‌ها به حمایت‌های سیاسی و رسانه‌ای درخور نیازمند است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید