• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111367
+
-

آغاز معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالا

آغاز معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالا


معاملات گواهی سپرده کشمش از روز شنبه در بورس کالا برای نخستین بار آغاز شد. به گزارش همشهری، روز گذشته معاملات گواهی سپرده کشمش با برگزاری یک مراسم نمادین در شهرستان خلیل‌آباد استان خراسان رضوی، به‌عنوان قطب تولید کشمش سبز قلمی در ایران، برگزار شد. سابقه ایجاد این ابزار معاملاتی در بورس کالا به معاملات گواهی سپرده سکه طلا در اسفند‌ماه ۱۳۹۴بازمی‌گردد. در ادامه در بهمن‌ماه ۹۵، مهر‌ماه ۹۶ و تیرماه ۹۸ نیز این ابزار به‌ترتیب برای معاملات زعفران، پسته و زیره سبز نیز به‌کار گرفته شد. از دیروز هم کشمش به‌عنوان دارایی پایه به این فهرست اضافه شد. براساس اعلام سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، سه کشور ترکیه، آمریکا و ایران به‌ترتیب با تولید ۴۲۹ هزار، ۳۲۰ هزار و ۲۰۰هزار تن کشمش بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کشمش جهان هستند. از این جهت، توسعه ابزار‌های معاملاتی این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است. به زعم کارشناسان، انجام معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالا می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه شود و با افزایش تولید، سهم ایران در بازار‌های جهانی افزایش یابد.

۷ مزیت مهم
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در تشریح مزایای معامله کشمش از طریق گواهی سپرده کالایی گفت: نبود نیاز به تحویل فیزیکی، جابه‌جایی، تحمل هزینه و افت مربوطه در هر بار خرید، امکان خرید و فروش مستمر و متعدد بدون جابه‌جایی و ایجاد اطمینان در خریدار و فروشنده از کیفیت کالای خریداری‌شده و مسئولیت انبار پذیرش‌شده نزد بورس نسبت به کیفیت و کمیت کالای خریداری‌شده از مزایای این معاملات است. به گفته علیرضا ناصرپور، امکان فروش محصول به قیمت واقعی به‌ویژه با افزایش حجم معاملات، استانداردسازی محصول قابل‌پذیرش در انبار و انتشار اطلاعات قیمت‌ها و حجم معاملات به‌صورت برخط و از طریق اینترنت در کشور و دنیا و امکان حضور مستقیم خریداران بین‌المللی در این معاملات از مزایای دیگر این معاملات است که می‌توان به آنها اشاره کرد. او افزود: همچنین با توجه به ‌وجود بستر قانونی توثیق در دستورالعمل مربوطه در بورس کالا امکان تأمین مالی تولیدکنندگان دارای گواهی سپرده کشمش درصورت موافقت بانک‌ها با توثیق گواهی سپرده، وجود دارد. این موضوع نیز مزیت دیگر این معاملات برای محصول کشمش به شمار می‌رود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در بیان مهلت تسویه معاملات گفت: وجه حاصل از معامله، ظرف مدت حداکثر یک روز کاری پس از انجام معامله با لحاظ هزینه‌های انبارداری و کارمزد معاملات، به ‌حساب مالک کشمش واریز می‌شود.

توانمند‌سازی‌ کشاورزان
محمدرضا اورانی، رئیس جهادکشاورزی استان خراسان رضوی، هم در این مراسم گفت: باید کاری کنیم که کشاورز محصول خودش را به‌صورت مستقیم در بورس عرضه کند و در مقابل، صادرکننده نیز محصول موردنیاز خود را از بورس خرید کند تا از این طریق دلالان، چه در بخش خرید از کشاورز و چه در بخش صادرات، حذف شوند.

عرضه بین‌المللی
علیرضا نعمتی، نماینده رسمی انبار کشمش سبز پرهیزکار، هم با بیان اینکه پس از یک سال پیگیری، معاملات کشمش در بورس کالا به شکل گواهی سپرده کالایی آغاز شد، گفت: با آغاز معاملات گواهی سپرده کشمش، امکان عرضه این محصول در سطح ملی و بین‌المللی فراهم شده است، به‌ویژه آنکه سطح تولید این محصول در شهرستان خلیل‌آباد سالانه 20هزار تن است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید